با حضور دکتر حجت، مسئولیت اخلاقی و حرفه ای متخصص میراث فرهنگی بررسی شد

۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۴۱۰ رویدادها
تعداد بازدید:۱۸۰۰

 

همزمان با هفته پژوهش و به همت گروه مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر، نشست تخصصی مسئولیت اخلاقی و حرفه ای متخصص حفاظت میراث فرهنگی ظهر روز شنبه 25آذر با حضور دکتر مهدی حجت در سالن پژوهشکده دانشگاه هنر برگزار شد.
در این نشست دکتر مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه هر آنچه می خواهد تحقق یابد به خواست و نیروی خودمان بستگی دارد، گفت: هر موجود محرکی در عالم، به یک موتور محرک نیاز دارد. ما نقطه ای در انتهای یک خط و ادامه ی گذشتگان خود هستیم. امروز متأثر از نیرویی است که از گذشته به ما می رسد، به گونه ای که می تواند جهت گیری هایمان را تعیین کند. بنابراین تغییرات به تدریج اتفاق می افتند و نمی توانند آنی و دفعی باشند. از این روی از میراث حرف می زنیم.
ایشان در ادامه با تأکید بر اینکه اگر گذشته با دقت و سلامت شناسایی و ارزیابی نشود، به نتیجه درست نمی رسد، افزود: ما بوسیله مطالعات و مشاهداتمان می توانیم دریافت روشنی نسبت به گذشته و جایگاه خود داشته باشیم. با مراجعه به گذشته در حقیقت خود را بازتعریف و معرفی می کنیم. بنابراین باید توانایی هایمان را در کنار ناتوانی هایمان مورد ارزیابی قرار دهیم. در غیر اینصورت خیانت کرده ایم. میراث فرهنگی محل خوب یا بد بودن نیست؛ بلکه محلی است که بدانیم که هستیم. تا وقتی درک روشنی از حال خود نداشته باشیم، از رفتن به سمت آینده عاجزیم. زیرا هیچ کس نمی تواند آینده خود را بدون درک گذشته تصور کند. 
دکتر حجت همچنین اصلی ترین و ابتدایی ترین صفت برای شاغلان در حوزه میراث فرهنگی سلامت نفس عنوان کرد و افزود: نگاه غرض ورزانه به گذشته از درک صحیح آن جلوگیری می کند. پس با غرض به گذشته نگاه نکنیم و با آن مأنوس و رفیق باشیم تا بتوانیم به درک صحیحی از گذشته برسیم. با این ظرافت هاست که می توانیم در این حوزه اخلاقی رفتار کنیم. با سوءنیت به سراغ گذشته رفتن غیر مسئولانه و غیراخلاقی است. با آرامش خاطر و عمق نظری باید به سراغ گذشته رفت؛ زیرا گذشته ماییم و گذشته چیزی جدای از ما نیست.
نشست تخصصی مسئولیت اخلاقی و حرفه ای متخصص حفاظت میراث فرهنگی با پرسش و پاسخ ادامه یافت و با تقدیم لوح و هدایایی از سوی ریاست دانشگاه، معاونت پشتیبانی و ریاست دانشکده حفاظت و مرمت، پایان پذیرفت.