نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران؛ میدان مشق» برگزار شد

۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۶۲ رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۹۴
نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران؛ میدان مشق» برگزار شد
 
نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران؛ میدان مشق»، توسط دانشگاه هنر با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران و با همکاری موزه ارتباطات و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از ساعت ۱۵ تا ۱۸ دوشنبه ۲۷ مهرماه در محل موزه ارتباطات برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر در این نشست‌ که به دبیری دکتر سید محسن حبیبی برگزار شد، دکتر اسکندر مختاری، ناصر تکمیل همایون، دکترعلیرضا قلی نژاد، دکتر علیرضا مستغنی و مهندس نصرآبادی در قالب پانل پژوهشی به سخنرانی پرداختند. سیر تحول کالبدی معماری معاصر در میدان مشق تهران محور موضوعات مطرح شده در سخنرانی ها بود که با حضور استادان برجسته و صاحبنظران حوزه‌های شهری و بازآفرینی مراکز تاریخی و همچنین با حضور تعدادی از مدیران مرتبط با موضوع، تعداد کثیری از دانشجویان و حرفه‌مندان و هنرمندان، مورد استقبال قرار گرفت.
 
دکتر مختاری در سخنان خود با مروری بر تاریخ تحولات کالبدی میدان مشق از این میدان به عنوان یکی از مجموعه های نفیس کشور و یک موزه معماری یاد کرد که تمام نشانه های تاریخ تحول معماری را در خود دارد. ایشان همچنین به تفکیک، آثار معماری موجود در میدان را از زاویه تاریخی و با ذکر اهمیت و ویژگی های هر یک برشمرد.
 
ناصر تکمیل همایون در سخنانی از منظر تاریخی به چگونگی شکل گیری میدان مشق، وجه تسمیه آن و برخی وقایع و رویدادهای تاریخی و اجتماعی مرتبط با میدان پرداخت و اظهار امیدواری کرد این نشست ها باعث تحول وارتقاء میدان مشق شود.
 
دکتر قلی نژاد نیز درسخنانی پیرامون سبک های معماری اسلامی_ایرانی، معماری سنتی و مدرن و ردپای آن در آثار معماری میدان مشق و همچنین نقش و جایگاه  امروزی این میدان در شهر تهران و کشور به بحث و بررسی پرداخت.
 
مهندس نصرآبادی رئیس موزه ارتباطات در سخنانش با اشاره به اینکه می بایست با آثار معماری به مثابه اشیاء یک موزه رفتار کنیم، با معرفی قدمت و ویژگیهای ساختمان موزه ارتباطات به عنوان یکی از آثار شاخص معماری در میدان مشق، بر لزوم حفظ و نگداری و مرمت این آثار تأکید کرد.
 
دکتر مستغنی، مدیر گروه معماری دانشگاه هنر با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در این نشست ها مدیریت کاربری است، گفت: حفاظت واقعی و ماندگار از طریق کاربر ساختمان به وجود می آید. برای مثال دانشگاه هنر، ساختمان قزاقخانه را بعد از تحویل از ارتش به مقدار زیادی مرمت کرده که این روش بسیار درست و صحیحی است. ایشان در بخش دیگری از سخنانش اظهار امیدواری کرد فضای میدان مشق، به واقع به یک فضای شهری سرزنده تبدیل شود که شهروندان در آن حضور و رفت و آمد داشته باشند.
 
در پایان دکتر معظمی از اعضای هیأت علمی دانشگاه هنر، به عنوان پیشنهاد دهنده و هماهنگ کننده نشست ها، یکی از اهداف نشست ها را تبدیل مرکز تاریخی تهران به میدان مشق هنرمندان و فضایی شهری و فرهنگی و هنری به منظور روزآمد و کاربردی کردن آن عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود به بهانه استقرار دانشگاه هنر در این مرکز و با حضور دانشجویان هنر و هنرمندان، یک جریان اجتماعی برای مطالبه فضای شهری با مجموعه این نشست های تخصصی شکل بگیرد.
 
 
 
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، نشست دوم از این مجموعه با موضوع محوری "دگردیسی جایگاه و منزلت میدان مشق در تهران" در روز دوشنبه ۱۱ آبان‌ماه ۹۴ و نشست سوم با موضوع "تبیین نقش میدان مشق در حیات امروز و آینده" در روز دوشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۹۴ برگزار می شوند.