به گزارش ایکنا، دوازدهمین «کافه محفل» با موضوع «اعتبارسنجی ایدهها» عصر شنبه اول تیرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی و با همکاری مرکز رشد دانشگاه هنر در نگارخانه هنر واقع در معاونت فرهنگی دانشگاه هنر با سخنرانی محمد ابراهیم دهدشتی، کارشناس و مدرس استارتآپ و کسبوکارهای نوپا، برگزار شد.
دهدشتی در ابتدای این کافه محفل درباره اهمیت اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا بیان کرد: وقتی ایده به ذهن شما میرسد، لازم است قبل از هر اقدامی به سمت اعتبارسنجی آن ایده بروید. در کتاب «مام تِست»، نکات بسیاری وجود دارد درباره اینکه چگونه ایدههای خود را اعتبارسنجی کنیم. نویسنده این کتاب راجع به این حرف میزند که سؤالات خود را به صورت مستقیم از مخاطب نپرسید، بلکه به صورت غیرمستقیم و به صورت یک پرسشنامه کتبی و در برخی شرایط خاص از مخاطب خود بپرسید.
مزایای اعتبارسنجی ایدهها
وی با اشاره به اهمیت اعتبارسنجی ایدهها ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که افراد ایدهای به ذهنشان رسیده و بر این باور بودهاند این ایده فوقالعادهای است و اجرایآن حتماً موفقیتآمیز خواهد بود اما در آن اصلاً به نیاز مشتری توجهی نشده و در واقع با هیچ استقبالی مواجه نشده است.
این کارشناس استارتآپ و کسبوکارهای نوپا با اشاره به میزان اختراعاتی که در ایران به مرحله عملیاتی میرسند، یادآور شد: مخترعین وقتی چیزی را اختراع میکنند، گمان میکنند کار بزرگی انجام میدهند، اما وقتی به اعتبارسنجی میپردازند، متوجه میشوند که کار بزرگی انجام ندادهاند، چراکه بسیاری از مردم حاضر نیستند بابت اختراع یک لامپ یا تغییر در کابلهای منزل پولی پرداخت کنند. در سال در ایران حدود ۱۸ هزار اختراع صورت میگیرد که در نهایت یک یا دو مورد از آنها عملیاتی میشود.
اهمیت توجه به وضعیت بازار
وی تأکید کرد: برای مثال، کشاورزی که تا زانو در گِل فرو رفته و مشغول کار است و حتی تلفن همراه هوشمندی هم ندارد نمیتواند مشتری یک اپلیکیشن مربوط به کسب و کار زراعت باشد. بنابراین گاهی اوقات دلایل ورشکستگی بسیار ساده هستند، لذا لازم است قبل از ورود به بازار، تعدادی از مشتریان را تست و اعتبارسنجی کنیم.
دهدشتی با اشاره به اهمیت توجه به وضعیت بازار تصریح کرد: گاهی اطلاع چندانی از وضعیت بازار نداریم و بعد از ورود به بازار متوجه میشویم که مردم چیزهایی میخواهند که ما برای آنها فراهم نکردهایم. لذا وقتی ایدهای به ذهن شما رسید، قبل از اینکه وارد بازار شوید، از چند نفر سؤال کنید تا متوجه شوید آیا آنها مشتری شما خواهند شد یا خیر؟
مفهوم پرسونا و پیشینه استفاده از آن
این مدرس و کارشناس کسبوکارهای نوپا در ادامه به بیان نکاتی درباره «پرسونا» پرداخت و گفت: «پرسونا» نمایانگر تجربه و خواستههای مشتری از محصولات یا خدمات نه چندان هوشمند سازمانها است. پیشینه استفاده از مفهوم پرسونای کاربر به شرکتهایی که در حوزه طراحی سایت فعالیت داشتند، بر میگردد، تا از این طریق آنها بتوانند طراحیهایشان را بر اساس خواست کاربران انجام دهند.
وی در ادامه به بیان نکاتی دربارهMVP پرداخت و اظهار کرد: MVPبه معنای کمینه محصول پذیرفتنی یعنی کمترین محصولی است که بازار از شما میپذیرد. استیو جابز حتی اگر ابتدا میتوانست آیفون ایکس را بسازد، اما ناچار بود به صورت اندک اندک محصولات خود را وارد بازار کند، چراکه اولاً هنوز زیرساختهای آن فراهم نشده بود و ثانیاً مشتریها از ان هیچ استقبالی نمیکردند زیرا هم کار با آن را بلد نبودند و هم اینکه قیمت آن به دلیل عرضه محصول در زمان نامناسب به حدی میبود که توان پرداخت آن از سوی مشتری وجود نداشت، لذا ابتدا محصولات اولیهای را وارد بازار کرد و دائماً آپشنهایی را به آنها اضافه کرد تا در نهایت به آیفون رسید.
ضرورت طراحی MVP برای کسب و کار
دهدشتی با اشاره به راهکارهای مناسب فتح بازارها یادآور شد: براساس اصول MVP، باید کمترین محصولی که بازار از شما میپذیرد و فعلاً برای مردم کارآیی دارد را وارد بازار کنیم. همانگونه که آمازون از فروش کتابهای دسته دوم، فعالیت خود را آغاز کرد. بر این اساس باید اندک اندک مثلاً از یک منطقه شروع کنیم و بعد به فکر فتح بازارهای دنیا باشیم، همانگونه که آمازون، اسنپ یا دیجیکالا اقدام کردند، لذا حتما برای کسب و کار خود،MVP طراحی کنید.
این مدرس و کارشناس استارت آپ و کسبوکارهای نوپا در پایان سخنان خود گفت: پس باید بدانیم که چگونه ایده خود را اعتبارسنجی و وارد بازار کنیم. سپس از یک منطقه کوچک شروع کنیم و در نهایت به فکر تصرف بازارهای بزرگتر باشیم.
یادآور میشود در پایان این جلسه از دورهمیهای کافه محفل، هرکدام از حاضران به ارائه نکاتی در مورد علایق و تجربیات خود در زمینه کسب و کار یا معرفی بیزینس خود پرداختند.
انتهای پیام