کارگاه مشترک پروژه دو شهر: تهران- دورتموند در آلمان

۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۶ کد : ۲۶۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۲۵

بخش دوم از کارگاه مشترک پروژه دو شهر: تهران- دورتموند در سال 2019 روز دوشنبه 17 تیر 98 با حضور اساتید و دانشجویان ایرانی و آلمانی در شهر دورتمند آلمان رسما آغاز به کار کرد.

در جلسه ای که با حضور تمامی اعضا کارگاه و با همراهی دکتر سلطانی ریاست دانشگاه هنر و دکتر ندا امیرعلایی مدیر روابط بین الملل دانشگاه هنر برگزار شد، پس از خوش آمد گویی توسط پروفسور یورگ وینده سرپرست تیم آلمانی  و ایراد نکاتی در خصوص چگونگی برگزاری کارگاه، دانشجویان ایده های خود برای این بخش از کارگاه شرح داده و در خصوص شرایط و چگونگی اجرایی شدن ایده هایشان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸، دانشجویان کارگاه کارهای عکاسی و طراحی-گرافیک خود را شروع کردند. هم‌چنین دکتر سلطانی و اساتید ایرانی کارگاه با همراهی خانم سمانه خسروی به شهر کلن رفتند. در این سفر یک‌روزه با همراهی پروفسور مارسل ماربرگر ( استاد تاریخ و فلسفه‌ی هنر  دانشگاه دورتموند)، از بخش هنر مدرن موزه‌ی لودویک بازدید شد. سپس با همراهی پروفسور ماربرگر بخش‌های مختلف کلیسای جامع شهر کلن بازدید شد که با توضیحات  ایشان بسیار مفید و مطلوب بود.

بعد از یک روز عکاسی روز چهارشنبه  ۱۹ تیرماه گروه دوباره دور هم جمع شد و در یک جلسه کوتاه، دانشجویان اساتید کارگاه را در جریان پیشرفت کارها و ایده های خود قرار دادند. هم‌چنین دانشجویان گرافیک‌ دیزاین با همتایان آلمانی خویش از کتابخانه‌ی دانشکده‌ی طراحی بازدید نموده و با کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط با تخصص خویش آشنا شدند.

دکتر سلطانی و برخی از اساتید کارگاه به راهنمایی پروفسور وینده از موزه معدن زولورین ساخته‌ی معماران باوهاوس دیدن کردند و سپس با همراهی خانم سمانه‌ خسروی از موزه‌ی فولک‌وانگ در شهر اسن بازدید کردند.

اولین جلسه ارزیابی پروژه های دانشجویان کارگاه دو شهر عصر روز پنجشنبه 20 تیر در دانشکده طراحی برگزار شد و عکس های دانشجویان روی پرده نمایش داده شد و در خصوص بهبود و پیشرفت مجموعه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

علاوه بر این همانروز طبق قرار قبلی، دکتر سلطانی و دکتر امیرعلایی همراه با اساتید ایرانی در محل اداری دانشگاه دورتموند با دکتر کاترین لوهه نایب‌رئیس دانشگاه دورتموند و دکتر مارتین میدل‌هاو ریاست دانشکده‌ی طراحی دانشگاه دورتموند ملاقات کردند. در این دیدار پروفسور یورگ وینده و خانم سمانه‌ خسروی حضور داشتند. اعضای حاضر در این جلسه ضمن معرفی خود، دیدگاه خود را برای تداوم کارگاه مشترک و همکاری در سایر زمینه‌ها طرح کردند و دست آخر قرار شد طرف آلمانی  متن پیشنهادی دانشگاه هنر را بررسی کرده و تا مهرماه دیدگاه خود را اعلام نمایند.

در آخر برنامه به رسم یادبود هدایایی از طرف دانشگاه هنر به مسئولان آلمانی اهدا شد و در مقابل آنان نیز نشان سینه‌ی دانشگاه دورتموند را به اعضای ایرانی اهدا نمودند. همچنین نمایشگاهی متشکل از گزیده ی بخش اول کارگاه دو شهر با موضوع تهران که اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۸) در نگارخانه دانشگاه هنر تهران به نمایش در آمده بود، در گالری دانشکده‌ی طراحی دانشگاه دورتموند افتتاح شد.

دومین جلسه ارزیابی پروژه های دانشجویان ظهر روز جمعه 21 تیرماه با حضور اساتید و جمعی از دانشجویان در دانشکده‌ی هنر دانشگاه دورتموند برگزار شد.

روز شنبه ۲۲ تیر صبح دانشجویان به انجام پروژه‌های خود پرداختند و ظهر همراه با اساتید خود و دانشجویان آلمانی با قطار به شهر اسن رفتند. در آن‌جا همراه با سمانه خسروی و پروفسور وینده به بازدید از آثار متنوع و مشهور نقاشی و عکاسی در موزه فولگ‌وانگ پرداختند. سپس اساتید کارگاه ضمن ارزیابی کلی فعالیت انجام شده، برنامه‌ی پیش‌رو را مورد بررسی و تحلیل قرار  دادند. سپس اعضای گروه به دورتموند بازگشتند.

روز یک‌شنبه ۲۳تیر دانشکده‌ی طراحی تعطیل بود و دانشجویان به کارهای خود پرداختند. طبق برنامه، عصر امروز گروه به دیدار از نمایشگاه عکس ۴ دانشجوی رشته‌ی عکاسی دانشکده‌ی طراحی دانشگاه دورتموند رفتند. مضامین آثار نمایشگاه متفاوت بود، اما تقریبا تمام عکس‌ها مضمون مستند اجتماعی داشتند. ابتدا هر دانشجو راجع ‌به کار خود توضیح مفیدی داد و سپس تبادل نظر محدودی بین عکاس و برخی از مخاطبین برقرار شد‌.

روز دوشنبه ۲۴ تیر کارگاه کتاب‌سازی و صحافی با راهنمایی آقای برنارد و خانم بیانکا برای دانشجویان گرافیک‌دیزاین برگزار شد. در این کارگاه دانشجویان با دو روش صحافی چینی و صحافی کلاسیک غربی به طور عملی آشنا شده و با استفاده از هر دو روش، هر یک دو نمونه کتاب را صحافی کردند.

بعدازطهر نیز دانشجویان حاضر در کارگاه عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی خود را به اساتید کارگاه نشان دادند. طرح دیدگاه‌های متنوع و بعضا متفاوت اساتید در باره‌ی کارها مفید به نظر می‌رسد.