نشست خبری دومین جشنواره موسیقی دانشگاهی «صبا» برگزار شد

۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۶ کد : ۳۰۰۳ رویدادها
تعداد بازدید:۱۴۶۱

نشست خبری دومین جشنواره موسیقی دانشگاهی «صبا» روز چهارشنبه بیست و دوم آبان با حضور دکتر آزاده فر معاون پژوهشی دانشگاه، محمدرضا تفضلی عضو هیأت علمی دانشگاه، پوریا رمضانیان دبیر و مدیران بخش های مختلف این رویداد و اصحاب قلم و رسانه در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی به نقل از خبرنگار مهر، پوریا رمضانیان دبیر دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» در ابتدای این نشست رسانه ای گفت: جشنواره موسیقی «صبا» یک جشنواره دانشجویی است که تلاش می کند از فرم دانشجویی خود خارج شده و در فضای حرفه ای موسیقی کشور حضور فعال تری داشته باشد. ما امسال مانند دوره قبلی در چهار رشته پژوهش، آهنگسازی، موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی در جشنواره به فعالیت خود ادامه می دهیم. این در حالی است که دومین جایزه استاد احمد پژمان نیز در حین برگزاری بخش های دیگر جشنواره پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. ما در بخش جنبی نیز شاهد برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور هنرمندان ایرانی، اتریشی و ارمنستانی خواهیم بود که در طول جشنواره کنار ما خواهند بود.

وی افزود: چون دانشکده موسیقی دانشگاه هنر در کرج واقع شده برخی از پنل ها و بخش مروری بر آثار استاد درویشی در آنجا برگزار می شود. در حوزه کنسرت ها نیز عمده برنامه ها در تالار رودکی و تالار وحدت، تالار اندیشه حوزه هنری و عمارت روبه رو برگزار می شود.

رمضانیان در ادامه با اشاره به مشکلات مالی که در برگزاری هر جشنواره ای وجود دارد، توضیح داد: بنده از زمانی که پذیرفتم دبیر جشنواره باشم آماده شدم که هر نوع مسئولیتی را قبول کنم. من قطعا می دانم که جشنواره با مشکلاتی روبه روست. حتی امسال ما بودجه ای که برایمان در نظر گرفته شده ۲۵ میلیون تومان است اما خوشبختانه بنیاد رودکی و کمپانی «آبسال» در سال دوم برگزاری جشنواره بسیار حمایت های خوبی کردند که مبلغ بودجه ما را افزایش داد. در عین حال طی روزهای گذشته با جلساتی که با آقای اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشتیم قرار بر این شد که یک بخش جداگانه ای برای جشنواره موسیقی دانشجویی صبا در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم.

دبیر دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» افزود: ما امسال با حمایت بنیاد رودکی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و دفتر موسیقی وزارت ارشاد شرایطی را فراهم کردیم که گروه ها شرکت کننده از فضای بهتر و با کیفیت تری برای اجرای آثارشان داشته باشند.

محمد هادی مجیدی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از اقدامات مهمی که در راستای برگزاری جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» انجام گرفته همکاری بنیاد رودکی و ارکستر ملی با ستاد جشنواره برای برگزاری مراسم یادبود استاد پرویز مشکاتیان در آیین اختتامیه است که به زودی جزییات آن اعلام می شود و فکر می کنم این اجرا اولین همکاری ستاد جشنواره در حوزه موسیقی حرفه ای است که می تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد.

وی اظهار کرد: شرایط کشور ما به ویژه شرایط دانشجویان موسیقی به گونه ای است که ما به آن به عنوان یک آب باریکه می نگریم. به هر حال خودتان می دانید برای برگزاری این رویداد چه شرایط عجیب و غریبی پیش روی ماست اما ما با تمام این اوضاع کوشیدیم تا جشنواره را با تمام کمبود امکانات برگزار کنیم. درباره حمایت های مالی باید بگویم که این نیست که حمایت های مالی وجود ندارد. به هر حال این جشنواره در دوره اول با حمایت موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش برگزار شد اما ما اعتقاد داریم به هرحال باید این رویداد دربرگیرنده حمایت های بیشتری باشد.

دکتر محمدرضا تفضلی عضو هیأت علمی دانشگاه هنر و مشاور هنری جشنواره نیز در این نشست رسانه ای ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های ستاد اجرایی و محتوای جشنواره که پیش از این در رسانه ها انعکاس یافته بود، گفت: تجلیل از استاد محمدرضا درویشی یکی دیگر از برنامه هایی است که ما در این دوره از جشنواره برنامه ریزی لازم را انجام داده ایم چرا که معتقدیم پاسداشت بزرگان موسیقی ایران باید در زمان حیات آنها صورت گیرد.

دکتر محمدرضا آزاده فر معاون پژوهشی دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه نیز در ادامه صحبت های تفضلی بیان کرد: من این سعادت را داشتم که در بخش پژوهشی با جشنواره موسیقی صبا فعالیت کنم و بسیار خوشحالم که بخش پژوهشی بسیار پر رنگ تر از دوره های قبل است. به هر حال این جشنواره محملی را ایجاد می کند که گروه های موسیقی در حوزه دانشگاهی و دانشجویی به حیات خود ادامه دهند. کما اینکه اکنون در شرایطی هستیم که حتی گروه های حرفه ای موسیقی نیز در کشورمان چندان عمری نداشته و به نوعی آسیب پذیرند. بنابراین می توان گفت بخش پژوهشی جشنواره از نظر ما و انرژی که برای این حوزه گذاشته شده با این امیدواری بوده که این رویداد محملی برای حضور دانشجویان جهت عرضه آثار موسیقایی باشد.

وی ادامه داد: ما با مطالعه آثار رسیده هنوز به ایده آل نرسیدیم اما برخی از آثار بودند که امیدواری های بسیار خوبی در این شرایط برای ما ایجاد کرد و من امیدوارم به کمک شما اهالی رسانه این یافته های علمی نیز در رسانه ها منعکس شود چرا که همه می دانیم ما در این حوزه به شدت فقر داریم. به هر حال آن چیزی که دربرگزاری این جشنواره به ما کمک می کند و می تواند متفاوت تر از رویدادهای دیگر مشابه مورد توجه قرار گیرد، حضور بزرگان و هنرمندانی است که بالاتر از آنها را در پیکره موسیقی کشور پیدا نمی کند. نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد حضور این جشنواره در چرخه فعالیت های موسیقایی کشور است که می تواند به عنوان یک نقطه عطف و امید به حساب آمده و چراغ موسیقی جدی را روشن نگه دارد.

دومین جشنواره موسیقی دانشجویی «صبا» با میزبانی دانشگاه هنر از روز اول تا نهم آذر میزبان گروه ها و هنرمندان موسیقی است.

سایت جشنواره:

www.sabamusicfestival.com

 

گزارش و عکس: رامین فناییان