نخستین کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه هنر برگزار شد

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۴ کد : ۴۸۶ رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۳۳
نخستین کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه هنر برگزار شد

 

نخستین کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره با موضوع هنر و معرفت در سنت ایران اسلامی در دانشگاه هنر برگزار شد. در این نشست که بعداز ظهر روز سه شنبه 11خرداد جاری در پژوهشکده دانشگاه هنر برگزار شد دکتر، اسماعیل بنی اردلان به عنوان سخنران، دکتر محمد ضیمران به عنوان ناقد، دکتر شهاب پازوکی به عنوان ناقد، دکتر ایرج داداشی به عنوان ناقد ودکتر محمد رزاقی به عنوان دبیر جلسه حضور داشتند.
 
دکتر بنی اردلان در سخنان خود با تفکیک هنر ایرانی-اسلامی با هنر مدرن گفت: معیارهای هنر مدرن نباید برای هنر ایرانی اسلامی استفاده شود. بدون اینکه بخواهیم ارزش گذاری کنیم، هنر ایرانی ها و یونانی ها تفاوت هایی با هم دارند. به لحاظ تاریخی یونانی ها سراغ فلسفه رفتند و در عالم کثرت باقی ماندند و مبنا را بر اصالت کثرت گذاشتند. در مقابل، ایرانی ها سراغ روایتگری رفتند و در تبدیل عالم کثرت به وحدت به تصرف پرداختند و روایت و داستان و شعر را به عنوان زبان اصلی برای بیان حقیقت انتخاب کردند. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خرد و زیستن و قرب و کشف گفتند: در هنر ایران، آثار هنری، نمایش حضور هنرمند در فضای حقیقت است. ایشان همچنین زبان فارسی و ویژگی های منحصر به فرد آن در بیان معنا به صورت محسوس را یکی از عوامل شکل گیری هنر ایرانی دانستند و افزودند: تعلیم و آموزش، یکی از ویژگی های هنر ایرانی است و مصداق آن، وجه تعلیمی و آموزشی باغ ایرانی در مقابل وجه صرفاً تفریحی پارک(بوستان) به شیوه غربی است.
 
در ادامه، دکتر شهاب پازوکی به عنوان ناقد نظریه، بحث خود را در خصوص عدم هماهنگی مقدمه با متن بحث ارائه شده آغاز کردند و در ادامه، ضعف استدلال را در بحث ارائه شده عنوان کردند. ایشان همچنین پیشنهاد کردند هنر را نه به ایرانی و غربی بلکه به هنر پیش مدرن و پسامدرن تفکیک کنیم. 
 
دکتر ضیمران هم در ابتدا با اشاره به مفهوم نقد و نقادی به عنوان محملی برای بررسی یک مورد و یا یک مسئله، گفتند: هنر ایرانی ذیل عرفان و ادب و شعر مورد ارزیابی قرار می گیرد. دکتر داداشی نیز ضمن تأیید سخنان ناقدان محترم، پیشنهاد مبنا قرار دادن واژه صناعت را برای چارچوب نظری هنر معرفی کردند.
 
در ادامه نشست پرسش و پاسخ با حضور حاضران برگزار شد و سخنران اصلی و ناقدان به ارائه پاسخ و رفع ابهامات پرداختند.