نشست ادبیات قرن ۱۹ روسیه در دانشکده سینماوتئاتر برگزار شد

۰۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۵۹ کد : ۷۶۴ رویدادها
تعداد بازدید:۸۳۶
نشست ادبیات قرن ۱۹ روسیه در دانشکده سینماوتئاتر برگزار شد

 

به همت انجمن علمی ادبیات نمایشی دانشگاه هنر و با حضور دکتر آبتین گلکار و دکتر زهرا محمدی، نشست ادبیات قرن ۱۹ روسیه در دانشکده سینماوتئاتر برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه یکم دیماه جاری در سالن شهید فلاحت پور دانشکده برگزار شد، دکتر آبتین گلکار عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان نوآوری های گوگول در عرصه ادبیات نمایشی و دکتر زهرا محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با عنوان جایگاه آثار دراماتیک پوشکین در ادبیات نمایشی و تئاتر روسیه به سخنرانی پرداختند.
 
دکتر آبتین گلکار عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با اشاره به ساختار دراماتیک نمایشنا مه های گوگول بویژه نمایشنامه بازرس، ایجاد متناسب گره های دراماتیک در آثار گوگول را از مهمترین ویژگی های این آثار برشمرد و افزود: کنش دراماتیک در نمایشنامه بازرس از عمل به گفتار منتقل شده و بیشتر از حس و عاطفه، تفکر و تعقل مخاطب را درگیر خود می کند. در نتیجه طنز این اثر را طنز روشنگر و یا آگاهانه می توان نامید. یعنی اینکه نمایشنامه برای گرفتن خنده از کلیشه ها استفاده نمی کند بلکه از کلام و ادبیات بهره می برد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تعمیم دهندگی را از دیگر ویژ گی های بارز نمایشنامه بازرس خواند و گفت: در نگاه اول و در ظاهر، شخصیت های نمایشنامه همه در سطح باقی می مانند. میل به تیپ سازی و دوری از وارد کردن ظرفیت های روانشناسانه در شخصیت ها دیده می شود؛ اما در لایه های پنهانی اثر می توان شباهت هایی طنزآمیز میان جامعه اثر نمایشی و واقعیت  های جامعه روسیه جستجو کرد.
 
دکتر زهرا محمدی‏، در ادامه‌ی مباحث دکتر گلکار، ویژگی‌های آثار پوشکین‏ و شکل تاثیرگذاری آن‌ها بر ادبیات روسیه را برشمرد. وی گفت: زبان و ادبیات روسی به واسطه آثاری از پوشکین اهمیت بیشتری پیدا کرده است. زیرا او قابلیت های زبان روسی را نمایان کرده و باعث شده زبان روسی جایگاه واقعی خود را بازیابد. وی با خلق شخصیت‌های آثارش ادبیات روسیه را وام‌دار و میراث‌خوار خود کرده است.
 
وی در ادامه به دیدگاههای پوشکین در ادبیات نمایشی روسیه و فعالیتهای او در حوزه تئوری تئاتر اشاره کرد و افزود: از نظر پوشکین تئاتر روسیه مخاطب واقعی ندارد و مسیری برعکس تمام دنیا را طی کرده است. پوشکین یکی از علل این امر را  نبود نقد علمی و صحیح در تئاتر روسیه می داند که باعث شده  نویسندگان احساس کنند مورد قضاوت صحیح قرار نمی گیرند.
 
دکتر محمدی همچنین به نقل از پوشکین گفت اثر موفق ادبی اثری است که روح مردم را توصیف کند و در ادامه آثار موفقی از پوشکین را برشمرد.
 
در پایان نشست پرسش و پاسخ میان مخاطبان و سخنرانان نشست برگزار شد.