عادت‌های خوبی که می‌توانند به جلوگیری از گسترش آنفولانزا کمک کنند

۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۹ کد : ۳۰۸۳ اخبار پژوهشی و فناوری
تعداد بازدید:۸۰۷

آنفلوآنزا یا گریپ بیماری واگیرداریست که توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود که در پرندگان و پستانداران موجب عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود. شروع این بیماری با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید همراه است. آنفولانزا هرساله با آغاز فصل سرما بخصوص در نیمکره شمالی شیوع بیشتری پیدا می‌کند. بهترین راه پیشگیری از آنفولانزای فصلی، واکسینه شدن است، اما داروهای ضدویروسی هم وجود دارند که می‌توانند برای درمان و پیشگیری از ابتلا استفاده شوند.

آنفولانزا از راه تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست با چشم یا دهان ممکن است منتقل شود و همچون سایر بیماری‌ها، پیشگیری از ابتلا به آن، به‌مراتب بهتر از درمان است. دانشجویان، به دلیل زندگی جمعی خود، باید بیشتر مراقب سلامت خود باشند. عادت‌های خوب زیر می‌توانند به جلوگیری از گسترش میکروب‌ها در کلاس‌های درس و خوابگاه‌ها کمک کنند:

 

- از لمس چشم‌ها، بینی و یا دهان خود پرهیز کنید. آنفولانزا اغلب زمانی پخش می‌شود که فرد چیز آلوده‌ای را که به میکروب آلوده است، لمس کرده  و سپس چشم‌ها، بینی و یا دهانش را می‌مالد. بنابراین شستن دست‌ها به حفاظت از شما در برابر آنفولانزا کمک می‌کند. اگر صابون و آب در دسترس نیستند، از مواد شستشودهنده الکلی استفاده نمایید. شستن مکرر دستان سبب کاهش خطر عفونت می‌شود زیرا این ویروس توسط صابون غیرفعال می‌شود.

 

- محیط‌های بسته‌ای مثل کلاس درس، خوابگاه، اتوبوس و مترو، محل مناسبی برای رشد میکروب می‌باشند؛ پس اگر دیدید کسی در این محیط‌ها عطسه می‌کند از او دوری کرده و بعد از فاصله گرفتن از او حتما دستهایتان را ضدعفونی نمایید. بهتر است در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنید.

 

- هرچند دوره معمولی بیماری ۳ تا ۴ روز است اما چون در جریان ابتلا به آنفلوآنزا، میکروب‌های دیگری به بدن حمله می‌کنند، سبب پیدایش عفونت‌های ثانوی به خصوص در دستگاه تنفس می‌گردد و این بدان معنا است که آنفلوآنزا مقاومت بدن را کم کرده و آن را برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر آماده می‌سازد. با ورزش کردن علاوه بر آنکه قدرت بدنیتان را افزایش می‌دهید، موجب تقویت سیستم دفاعی بدنتان هم می‌شوید. داشتن استرس هم سیستم دفاعی شما را ضعیف می‌کند، بنابراین از استرس و فشارهای روحی دوری کنید. به اندازه کافی بخوابید. خواب کـافی نـه تـنـهـا بـاعــث می‌شود که در طول روز شاداب و هـوشیـار بـاشـید، بلکه به نیرومند ماندن سیستم دفاعی نـیـز کـمـک مـی‌کـنـد.

 

- روزانه هشت لیوان آب مصرف کنید به این دلیل که نوشیدن آب سم حاصل از فعالیت آنفولانزا در خون شما را رقیق می‌کند.

 

- در استفاده از لوازم شخصی حساس باشید و تا می‌توانید از استفاده‌ی چندنفره از لیوان یا سایر ظروف غذا خودداری کنید، به خصوص زمانی که به علائم بیماری در اطرافیان مشکوک هستید.

 

- اشیا و سطوحی نظیر دستگیره‌ها، کیبورد، تلفن و موبایلتان که ممکن است توسط کسی لمس شده باشد را تمیز کنید.

 

- دقت کنید که در این ایام منبع کافی از دستمال کاغذی، صابون, حوله کاغذی، پاک کننده الکلی و دستمال‌های مرطوب مصرفی همراهتان داشته باشید.

 

و بالاخره اگر احساس ناخوشی داشتید، هرچه زودتر به درمانگاه مراجعه کنید.

 

برای دریافت راهنمای مراقبت و کنترل بیماری انفلوانزا در جمهوری اسلامی ایران کلیک نمائید.