نشست تخصصی با عنوان " ابعاد طراحی منظر پایدار روستایی در ایران" برگزار شد

۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۳ کد : ۱۹۷۳ رویدادها
تعداد بازدید:۳۶۳۲

نشست تخصصی با عنوان " ابعاد طراحی منظر پایدار روستایی در ایران" با حضور اساتید دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علم وصنعت، در روز 23 مهرماه 1397 در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی برگزار شد. نشست فوق، ششمین نشست از سلسله نشست های محیط شهری است که به همت گروه شهرسازی دانشگاه هنر و با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده برگزار می شود.

اولین سخنران این نشست تخصصی دکتر اکبر حاج ابراهیم زرگر استاد گروه معماری دانشگاه شهید بهشتی بودند که پیرامون موضوع "ویژگی های بازسازی مسکن روستایی" به ارائه سخنرانی پرداختند. ایشان در سخنان خود مراحل مختلف مواجه با بحران و بازسازی روستایی را بر شمرده و روشهای کارآمد بازسازی در روستا را توضیح دادند. ایشان با توجه به سوابق طولانی خود در بازسازی روستایی در مناطق زلزله زده و مناطق جنگی، نمونه های عینی بازسازی شده توسط روستاییان و چگونگی استفاده از ابزار و مصالح مختلف در نقاط مختلف ایران را بیان کردند.

دومین سخنران این نشست تخصصی دکتر مهران علی الحسابی دانشیار گروه معماری دانشگاه علم و صنعت بودند. سخنرانی ایشان با موضوع "تاملی در ابعاد طراحی نمای خانه های روستایی" بود. ایشان نتایج پژوهشهای انجام شده خود در زمینه طراحی نمای خانه های روستایی را که اخیرا به اتمام رسانده اند، برای حاضرین نشست بیان نموده و نمونه های آن را در قالب گزارش و کلیپ نمایش دادند. در مطالعات ایشان اجزای مختلف تشکیل دهنده نمای روستایی، تاثیر معیشت روستاییان در نمای خانه، و تغییرات نمای خانه ها مورد مطالعه قرار گرفته است. ایشان همچنین نمونه هایی از طراحی نمای ناموزون خانه های روستایی را نمایش داده و بر  نقش مهم فارغ التحصیلان دانشکده های معماری و شهرسازی شاغل در دفاتر مهندس در طراحی نمای خانه های روستایی و لزوم دقت نظر آنان تاکید کردند.

دکتر سید بهشید حسینی دانشیار گروه معماری دانشگاه هنر سومین سخنران این نشست تخصصی بودند. موضوع سخنرانی ایشان " نحوه آموزش درس روستا - نمونه موردی روستای سرآقاسید " بود. ایشان ضمن اشاره به اهمیت آموزش درس روستا به دانشجویان، تجربیات خود را در قالب فیلم تهیه شده از بازدید و اقامت دانشجویان در روستای سرآقاسید (استان چهارمحال و بختیاری) نمایش دادند. این فیلم مستند نشان می دهد که چگونه دانشجویان با جنبه های مختلف زندگی روستاییان، روشهای مختلف برداشت اطلاعات روستا آشنا شده و از نزدیک در جریان مسایل موجود قرار می گیرند و قادر به لمس مشکلات و مزایای زندگی روستاییان می شوند. یکی از اهادف پراهمیت این بازدیدها بالا بردن مشارکت دانشجویان است.

دکتر لیلا کوکبی استادیار گروه شهرسازی داشگاه هنر دبیر و سخنران دیگر این نشست بودند. ایشان سخنرانی خود را با موضوع "طراحی منظر پایدار روستایی در ایران" ارائه و نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه را بیان نمودند. در این پژوهش به کاربرد روش های تحقیق کیفی در مطالعات روستایی اشاره و الگوهای بازشناسی شده در منظر روستایی ارائه شد. در ادامه این پژوهش اجزای منظر روستایی در اقلیم های چهارگانه ایران بررسی شده و شاخص های منظر پایدار به روش کمی تبیین شده است.  

در پایان نشست دکتر غلامرضا حقیقت نائینی دانشیار و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر به عنوان میزبان نشست های فوق، ضمن تشکر از حاضرین، از سخنرانان محترم برای حضور و ارائه سخنرانی در نشست تخصصی گروه شهرسازی تقدیر کرده و لوح سپاس به اعضای نشست تقدیم نمودند. ایشان اشاره کردند که ماهیانه برگزاری حداقل یک نشست تخصصی توسط گروه شهرسازی دانشگاه هنر برنامه ریزی شده است که زمان و ساعت دقیق آن به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.


( ۷ )