به اطلاع می رساند: نخستین نشریه میان رشته اى هنر درایران به زبان انگلیسى (دو فصلنامه علمى تخصصى دانشگاه هنرایران) با هدف بستر سازى، توسعه و نشر دستاوردها و پژوهش هاى علمى درحوزه میان رشته اى هنر وعلوم مرتبط منتشرمى گردد. ازکلیه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران این حوزه دعوت مى گردد جهت کسب اطلاعات بیشتربه تارنماى نشریه به آدرس http://iija.journal.art.ac.ir مراجعه نموده ومقالات علمی خود را ارسال نمایند.
همایش بین المللی حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی)، آذر ۱۴۰۴" در تاریخ 12 آذر 1404 توسط پژوهشکده شورای نگهبان ، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در شهر تهران برگزار می گردد.
1. مفهوم، مبانی و چارچوبهای حقوق ملت و آزادیهای مشروع در نظام جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سایر نظامهای حقوقی
2. سازکارها و الزامات تأمین و تضمین حقوق ملت و آزادیهای مشروع
3. دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق ملت و آزادیهای مشروع
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: 31 مرداد 1404
تلفن تماس با دبیرخانه: 88750070-021
وب سایت: پایگاه رسمی کنفرانس
قابل توجه علاقمندان به حوزه ادبیات
در صورت تمایل به فعالیت در این حوزه به لینک زیر مراجعه و ثبت نام نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و از برنامههای آتی با خبر شوید.
اهمّ فعالیتها:
برگزاری مسابقات شعر
ترویج فرهنگ و هنر و ادبیات
برگزاری شبهای شعر دانشگاه به صورت دو هفته یکبار و ....
این فصلنامه که توسط دانشگاه هنر ایران منتشر می شود در راستای توسعه ادبیات علمی و پژوهشی در حوزههای معماری، شهرسازی، طراحی پروژههای ساخت و مدیریت محیطزیست، برای شماره آتی خود مقاله می پذیرد. مقالات پذیرفتهشده با اولویت بررسی سریع و انتشار حداکثر تا یک ماه، در شماره ۳، دوره دوم نشریه، منتشر خواهند شد.
مهلت ارسال مقاله: تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ ارسال از طریق وبسایت: agm.journal.art.ac.ir
جهت مکاتبه: agm.journal@art.ac.ir با ما در مسیر علم، پایداری و هنر همقدم شوید.
این دوسالانه با رویکرد کارآفرینی، نوآوری، هویت ایرانی- اسلامی، تعامل نظر و عمل، در قالب بخشهای سرامیک و آبگینه، چوب و فلز از ۱۷ تا ۲۲ خرداد ماه برپا خواهد شد.
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از دانشجویان و گروههای دانشجویی دعوت میکند تا در بخش فناوری و نوآوریهای قرآنی این رویداد بینالمللی شرکت کنند. اگر به دنبال خلق راههای نوین برای ترویج و عرضهی مفاهیم قرآنی با بهرهگیری از فناوری هستید، این فرصت را از دست ندهید!
محورهای اصلی:
هوش مصنوعی (محور ویژه)
بازی و سرگرمی
آموزش و تبلیغ دیجیتال
رسانه و ارتباطات نوین
هنرهای تجسمی، گردشگری و محتواهای خلاقانه
پژوهش و مدیریت دادههای قرآنی
موضوعات مناسبتی دینی در بستر فناوری
مهلت ارسال آثار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
کتاب حاضر بهمناسبت گرامیداشت بازنشستگی یوکا یوکیلهتو از مؤسسۀ ایکروم و بهابتکار آن مؤسسه منتشر شده است. بخشی از مقالات به زندگی و شخصیت وی اختصاص دارد. خوانندگان میتوانند منش و اخلاق حرفهای یک صاحبنظر و کارشناس میراث فرهنگی را بشناسند. بخش دوم کتاب اختصاص به حفاظت دارد و حاوی مقالات مهمی در این باره است که بهقلم متخصصان برجستهای از سراسر جهان، از جمله ایران، نوشته شده است. در این مقالات موضوعاتی از جمله دیدگاههای غیراروپایی و غیرکالبدی به حفاظت، اهمیت تصویرسازی و اصطلاحات در حفاظت، و بحث مالکیت مطرح شده است. بخش سوم اختصاص به مبحث اصالت، که از مباحث موردعلاقۀ یوکا یوکیلهتو بود، دارد.
یکی از رسائل موسیقی موجود، رسالهای است بدون عنوان که هویت مؤلف و تاریخ تألیف آن مشخص نیست. چهار نسخه باقی مانده از آن در دورهی صفوی و نسخی نیز در دورهی قاجار کتابت شده اند. در این کتاب ابتدا رسالهی مورد نظر به صورت توصیفی بررسی شده و از آنجایی که مشخص شد ساختار این رسائل به گونهایست که شاید نتوان آنها را به عنوان یک نسخهی واحد در نظر گرفت، از این رو تصحیح جداگانهای از سه واریاسیون اصلی این رساله ارایه شده و هریک از واریاسیونها با نسخ موجود از آن مقابله شده تا نص صحیح و نزدیک به آن ارایه شود. سپس الگوهای آن بررسی شده و با مقایسه آن با سایر رسائل مشخص میشود این رسائل متعلق به کدام دوره و مکتب تاریخ موسیقی ایران است.
این کتاب به طور جامع به تحلیل مفاهیم نوین شهرسازی در عصر فناوریهای پیشرفته میپردازد. این اثر، با نگرشی متفاوت به مفهوم «شهر جدید آرمانی» میپردازد؛ شهری که با استفاده از تکنولوژیهای نوین، محیطی پویا و کارآمد برای زندگی انسانها فراهم میآورد. شهرهای هوشمند بر پایه جمعآوری و تحلیل دادههای در لحظه ساخته میشوند. این دادهها از طریق حسگرها و سیستمهای اینترنت اشیاء به دست میآیند و در نهایت به مدیران شهری کمک میکنند تا تصمیمات استراتژیک و مبتنی بر واقعیت اتخاذ کنند. این روش موجب بهبود کارایی خدماتی چون حملونقل عمومی، انرژی، مدیریت پسماند و بهداشت عمومی میشود.
کتاب حاضر ترجمهای از آثار برجسته پل هنسی، طراح باغ و منظر، عضو انجمن طراحان باغ (FSGD) و معاون اسبق این انجمن است که در سال 2019 توسط انتشارات ارزنده راتلج به چاپ رسیده است. نگارنده به طور جامع به بررسی انواع آبنماهای شهری میپردازد و روشهای مختلف طراحی، ساخت و بهرهبرداری از آنها را بیان میدارد. ارائه جزئیات طراحی و ذکر اصول بنیادین، مواد و مصالح، و تکنیکهای مورد نیاز موجب گردیده تا این اثر اهمیتی بیش از یک راهنمای عملیاتی را داشته باشد و بهعنوان مرجعی ارزنده برای پژوهشگران و دانشجویان رشته معماری منظر، و مهندسی طراحی محیطزیست و علاقهمندان به حیطه طراحی محیطی و منظر، شناخته گردد.
کتاب معمارانگی نما مطالعه جامعی درباره نما به عنوان مصنوع کالبدی و فرهنگی است و مباحثی را با تأکید بر اهمیت این عضو از بدنه شهری، به منظور احیای هنر نما برای مطالعه در فضای آکادمیک و همچنین فضای حرفه مطرح میکند. نما سطح اصلی و مهم در وساطت، بسترسازی و بازنمایی است و بیشترین رسالت را برای لحاظ کردن محتوای داخل بنا و همچنین مواجهه با محیط بیرون بر عهده دارد. با این حال در دهههای اخیر به دلیل تغییرات چشمگیری که در حوز ه فنآوری ساخت، طراحی پارامتریک و فراگیر شدن بناهای مستقل از زمینه اتفاق افتاده، این سؤال مطرح است که نما دقیقاً چیست؟ آنچه کتاب معمارانگی نما قرار است به آن و موضوعات مرتبط بپردازد.
کتاب حاضر که به نوعی گام تکمیلی بر سهگانهی نگارنده در حوزه طراحی، تدارکات و اجرا در پروژههای چندتخصصی محسوب میشود، سعی دارد تا با ارایه مطالب کاربردی مبتنی بر نزدیک به سه دهه تجربهی نگارنده در مدیریت اجرای انواع پروژههای بزرگ، شکاف بین معماری و صنعت را حداقل در برخی از زمینههای خاص، محدودتر کند. در این کتاب، با ذکر نمونههای متعددی در سطح بینالمللی، روشها و راهکارهایی که متخصص معماری میتواند در بهینهسازی فضا و منظر در مجموعهی صنعتی، نقشآفرینی کند، تشریح شده است. هدف اصلی از این کتاب، ترسیم مسیر نوآورانه برای متخصصان معماری است به نحوی که بتوانند حضور ثمربخشی را در انواع طرحهای صنعتی کشور، تجربه کنند.
کتاب حاضر براساس مطالعات انجام شده، تجارب و تدریس مؤلف در دانشگاههای مختلف تألیف شدهاست. مطالب نظری و تجربی در زمینههای راهبردهای ژئوتکنیکی و شمعها به طور واضح با مثالهای حل شدهی متنوع در این کتاب به گونهای در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند که رابطهی نزدیک آنها برای خوانندگان روشن و قابل درک باشد. مخاطب این کتاب در اولویت نخست، دانشجویان مقاطع مختلف مهندسی عمران، مهندسی ژئوتکنیک و مهندسی معماری را شامل میگردد. مطالب ارائه شده و عمق آنها در کتاب به نحوی انتخاب گردیده که برای مهندسان عمران، مهندسان ژئوتکنیک، مهندسان معماری، مشاوران، پیمانکاران، مجریان و کارفرمایان در حل مسائل اجرایی ساختمان و ژئوتکنیکی قابل استفاده باشد.
در بیشتر پژوهشهای پیشین که با محوریت منسوجات شکل گرفتهاند، مسئله لباس نسبت به پارچه پیشی داشته است. این موضوع در بررسی منسوجات قاجاری به صورت مبرزی نمود یافته است. در این مقیاس، مسئله پارچههای عصر قاجار، بیش از هرچه انواع لباس را به ذهن متبادر میسازد. آنچه در پی میآید بنا دارد که با تأکید بر اهمیت طرح و نقش پارچه، نسبت به تحلیل و طبقهبندی انواع آن در منسوجات عصر قاجار عصر اقدام کند و نه فقط پارچههای مورد استفاده در پوشاک بزرگسالان که انواع غیرجامگانی یا نمونههای کاربردی در پوشاک کودکان را نیز محل مداقه قرار دهد، آنچه که میتوان مدعی بود در مکتوبات پیشین به اندازه کافی به آن توجه نشده است.
این کتـاب از طریق بررسی دقیق و در عین حال قابل فهـم منـاظر میراثی راههـایی نوین برای درک و تعـامل با این مکـانهای بینظیر را بررسی میکند و نشـانگرهای کیفی حیاتیای که این فضاها را تعریف میکنند، آشکار میسازد. و شما را به سفری دعوت میکند تا جوهـر کیفـی مکـانها را دوبـاره تصور کنید. ماجـرایی که فراتر از زیباییشناسی صرف به قلمرو حافظه عاطفی و جمعی گسترش مییابد. خواه معمار، شهرسـاز، محقق یا عـاشق میراث فرهنگی باشید، این کتاب بینشهای ارزشمنـد و راهنماییهای عملی را برای درک، حفظ و تجلیل از فضـاهای مشترک ارائه میدهد. در این کـاوش به ما بپیوندید و منـاظری را که جهـان و میراث ما را شکل میدهند، دوباره کشف کنید.
معمار ژاپنی آراتا ایسوزاکی به بناها همچون رویدادی دارای محتوای اجتماعی و تاریخی مینگرد و برای او ساختمانها همچون اشیاء مرده نیستند؛ به عبارتی دیگر آثاری که برای همیشه با «مادیت جاودان» خود تعریف شوند نیستند و همچون متنی هستند که میبایست به طور مداوم تفسیر و بازخوانی شوند. در کتاب ژاپن-گونگی معماری او آنچه که میتواند در معماری ژاپنی نامیده شود را از قرن هفتم تا قرن بیستم شناسایی میکند. ایسوزاکی تقلای معماران مدرن ژاپنی، از جمله خودش را برای خلق اثری منحصراً ژاپنی از دل مدرنیته تحلیل میکند. سپس به گذشته برمیگردد تا آنچه ژاپن-گونه مینامد را در زیارتگاه قرن هفتمی ایزه، بازسازی قرن دوازدهمی معبد تودای-جی، و ویلای امپراطوری قرن هفدهمی کاتسورا بیابد.