نشست خبری چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال

۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۶ کد : ۲۱۷۳ رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۶۷

دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی ژکال دانشگاه هنر گفت: هدف این دوره از جشنواره در درجه اول نفی و رد آن ساز و کاری است که دانشجویان را به افرادی منفعل تبدیل کرده و سعی بر آن است آن نوع از سوژه‌شدگی را کشف و مورد بررسی قرار دهد که در شکل نوع خاصی از فردیت بر دانشجو تحمیل شده و دانشجویان را با این سوال مواجه کند که چه چیز غیر از آنچه هستند می‌توانند باشند.
به گزارش دفتر ایسنای دانشگاه هنر، زینب کلاته دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی ژکال دانشگاه هنر، در نشست خبری که روز شنبه مورخ 97/10/15  برگزار شد، اظهار کرد: دوره چهارم این جشنواره از اول دی‌ماه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، بخش پژوهشی این دوره با عنوان «دانشجو چیست؟» به بررسی نقش کلیدی دانشجوی هنر در دانشگاه می‌پردازد. 
وی در ادامه افزود: هدف این دوره از جشنواره در درجه اول نفی و رد آن ساز و کاری است که دانشجویان را به افرادی منفعل تبدیل کرده و سعی بر آن است آن نوع از سوژه‌شدگی را کشف و مورد بررسی قرار دهد که در شکل نوع خاصی از فردیت بر دانشجو تحمیل شده و دانشجویان را با این سوال مواجه کند که چه چیز غیر از آنچه هستند می‌توانند باشند.

کلاته بیان کرد: برگزاری سخنرانی و ورکشاپ ها از ابتدای زمستان 97 در دانشگاه هنر به منظور معرفی بیشتر جشنواره ی ژکال به دیگر دانشجویان و حفظ ارتباط جشنواره با فضای حرفه ای و دانشگاهی قبل از جشنواره انجام می گیرد.
او با اشاره به برنامه های ایام جشنواره گفت : برنامه های هفته علمی – پژوهشی متناسب با نیازهای دانشجویان رشته نقاشی در سراسر ایران برنامه ریزی همچنین نشست ها، میز گردها و سخنرانی هایی در زمینه های مرتبط با طرح پژوهشی پیشنهادی همراه است ، در هفته علمی – کارگاهی نیز مانند سال ها ی گذشته همزمان با برنامه های فوق برگزار می شود .
دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی ژکال ، بیان کرد: داوری آثار در دو مرحله، به ترتیب در تاریخ های، 28 بهمن 97( پردیس سینما – گالری ملت) و 19 فروردین 98 (پردیس سینما – گالری ملت)، صورت می گیرد .

وی یادآوری کرد: ورکشاپ های تخصصی جشنواره در دانشگاه هنر، پردیس باغ ملی دانشکده هنرهای تجسمی ( ساعت 9 صبح تا 12 ظهر ) برنامه ریزی و سخرانی ها و نشست ها در تالار فارابی واقع در  پردیس ولیعصر در نظر گرفته شده است.
کلاته افزود: بخش نمایشگاه و بخش اصلی جشنواره ( سخنرانی، نشست و ورکشاپ) در تاریخ 5 اردیبهشت به پایان خواهد رسید و مراسم اختتامیه در تاریخ 6 اردیبهشت برگزار می شود. 
او بیان کرد: از امروز دانشگاه هنر ورکشاپ «استنسیل آرت» چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال را به داوری دکتر بهنام کامرانی درپردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می کند.
وی تصریح کرد: شرکت در ورکشاپ«استنسیل آرت» چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال، رایگان است. همچنین حداکثر ده گروه سه نفره از متقاضیان برای شرکت در این ورکشاپ انتخاب و به سه نفرِ برتر جوایز نقدی دراختتامیه جشنواره اهدا می شود.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی ژکال  گفت: جایزه طراح جوان ژکال با هدف معرفی هنر مندان خلاق و جوان ، بر ضرورت نگاه خلاقانه در نقاشی و اهمیت نگاهی نو به طراحی، با موضوع و تکنیک اثر آزاد بخشی دیگر از این جشنواره است. این دوره جایزه طراح جوان با حمایت دکتر جمال عرب‌زاده و به داوری داریوش حسینی برگزار می‌شود، همچنین علاقمندان شرایط و مقررات شرکت در «جایزه طراح جوان»را می توانند در سایت جشنواره www.jokalfestival.com مشاهده کنند. 
کلاته بیان کرد: تمامی دانشجویان رشته ی نقاشی که حداکثر یک سال از تاریخ پایان‌نامه آن ها می‌گذرد می‌توانند در بخش غیررقابتی نمایشگاه شرکت کنند. در ضمن آثار راه یافته به نمایشگاه در صورت تمایل خالق اثر به فروش می‌رسند.
سپس دکتر جمال عرب زاده داور و استاد مشاور چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی ژکال دانشگاه هنر گفت: دانشگاه هنر از ظرفیت ها و استعداد های قابل توجهی برخوردار است به ویژه دانشجویان این دانشگاه با برگزاری برنامه ها و جشنواره های مختلف پویایی و خلاقیت خود را در مسیر علم و دانش هر روز بهتر از دیروز به اثبات می رسانند.
وی در ادامه افزود: بذر جشنواره ژکال توسط دانشجویان کاشته شده و با تلاش بی وقفه آنها در حال رشد و باروری است امیداست در آینده نزدیک شاهد رشد روز افزون ژکال باشیم.

 

گزارش تصویری از ورکشاپ «استنسیل آرت» روز شنبه 97/10/15 پردیس باغ ملی 


( ۷ )