تقدیر از دانشجویان برگزیده ی رشته ی فرش در مسابقات ملی

۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۵۷۸ رویدادها
تعداد بازدید:۲۳۸۱

جلسه ی شورای آموزشی دانشکده ی کاربردی امروز با تقدیر از دانشجویان برگزیده ی رشته ی فرش در مسابقات ملی و با حضور اساتید این گروه آغاز شد. دکتر تندی ضمن ابراز خرسندی از کسب رتبه های برتر دانشجویان در سیزدهمین المپیاد فرش ایران که در تبریز برگزار گردید، هنر فرش را که امروزه تبدیل به صنعت شده است را جزو شاخص ترین و ارزشمندترین هنرها و نقطه ی عطف صنایع دستی دانستند. رییس دانشکده هنرهای کاربردی توفیق دانشجویان را توفیق دانشگاه دانسته و گفتند: شما فرزندان این دانشگاه هستید باید تجاربی که کسب می کنید را به سایر دانشجویان انتقال دهید و این موضوع باید تداوم داشته باشد. ایشان ضمن معرفی نفر غایب ، خانم زهرا روحانی زاده که موفق به کسب رتبه ی اول در گرایش طراحی بودند از دانشجویان خواستند که به معرفی خود و آثارشان بپردازند. بهاره نبی اله که رتبه ی اول طراحی شکسته درچهارمین مسابقه ی ملی طرح و نقش فرش دستباف در میان بیش از ۴۰۰ نفر شرکت کننده را کسب کرده ضمن تشکر و قدردانی از اساتید گروه فرش، از کار خور رونمایی کرد.

سارا ذاکر نفر اول سیزدهمین المپیاد فرش ایران در گرایش مرمت نیز ضمن تشکر از اساتید گروه فرش خصوصا آقای بهرامی و خانم سلطانی به معرفی اثر خود پرداختند. در بافت تمامی قسمتهای این اثر که برگرفته از داستان زال و رودابه است از موی انسان استفاده شده است.

 استاد بهرامی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به استعداد دانشجویان اشاره کردند و گفتند تا زمانی که خود دانشجویان نخواهند اتفاقهایی از این دست به وقوع نخواهد پیوست. ایشان به شرح هر دو اثر پرداخته و توضیحاتی در مورد آنها دادند. در اثر اول که با طراحی شکسته که مخصوص عشایر خصوصا عشایر بلوچ و بختیاری است و در ابعاد ۷۶*۹۶ طراحی و بافته شده است از تکنیک های قالی بافی و گلیم بافی استفاده شده است. این طرح و ابعاد در میان عشایر به گهواره معروف است و در آن از نمادهایی چون پرنده و درخت بید که نشانه ی زایش و زندگی است و مار که نشانه ی محافظت است استفاده شده است. در اثر دوم که برای اولین بار است که اتفاق افتاده  و مقدماتش برای ثبت در گینس در حال انجام است، از موی طبیعی انسان استفاده شده است. رنگ این موها اغلب طبیعی بوده و در مواردی با رنگزاهای گیاهی مثل حنا و یا رنگهای شیمیایی رنگ شده اند. از آنجا که موی انسان قابلیت ریسیدن ندارد تولید این کار سخت و زمان بر بوده است. استفاده از تکنیکهای گلیم بافی و قالی بافی نیز در این اثر به کار رفته است.

در ادامه ی جلسه دکتر اربابی معاون فرهنگی و اجتماعی و عضو گروه فرش ضمن تبریک به دانشجویان گفتند : دانشگاه در حال حاضر پذیرای مشارکت دانشجویان درتمامی بخشها است و دانشجویان خلاق می توانند با مراجعه به مراکز کارآفرینی و... به فعالیتهای خود وسعت بیشتری دهند.

خانم سلطانی عضو هیات علمی گروه فرش نیز ضمن تبریک به دانشجویان از ایشان به عنوان دانشجویان پر تلاش و خواهان دانستن یاد کردند و موفقیت این عزیزان را مدیون تلاشهای چهارساله ی خود و اساتیدشان دانستند.

در پایان جلسه هدایایی به دو عزیز حاضر در جلسه اهداء گردید.