جلسه سخنرانی «هنر اسلامی در خاورمیانه معاصر» برگزار می شود

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۰۱۱ رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۹۵
جلسه سخنرانی «هنر اسلامی در خاورمیانه معاصر» برگزار می شود

 

هنر اسلامی در خاورمیانه معاصر
 
محمد رضا مریدی
عبدالمجید البرز
 
 
آیا هنر خاورمیانه روایتی تازه از هنر اسلامی است؟ آیا آثار هنرمندان خاورمیانه نوعی بازنمایی از شرایط فرهنگی و اجتماعی آنها است یا پاسخ های شرق گرایانه به کنجکاوی های غربی از مسائل خاورمیانه؟ آیا هنرخاورمیانه بازسازی کلیشه های رسانه ای از جغرافیای بنیادگرایی اسلامی نیست؟ پاسخ به این پرسش ها مستلزم شناخت ژئوپلتیک خاورمیانه است. 
 
در این نشست مفهوم خاورمیانه نو مورد بحث قرار خواهد گرفت و هنر اسلامی در گفتمان های سیاسی معاصر منطقه خاورمیانه کنکاش خواهد شد. اولین سخنران نشست آقای عبدالمجید البرز پژوهشگر و کارشناس مسائل خاورمیانه از وزارت امور خارجه ایران است که شکل گیری و برساخت خاورمیانه نو را در بستر تحولات سیاسی مورد بحث قرار می دهد و سخنران دوم محمدرضا مریدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر است که به نهادهای مولد و بازتولیدکننده گفتمان هنر خاورمیانه خواهد پرداخت.
 
این برنامه از سلسله نشست های مطالعات منطقه ای هنر است که توسط دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر با همکاری گروه هنر انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می گردد. برنامه روز یک شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ساعت ۳ تا ۵ در سالن پژوهشکده دانشگاه هنر برگزار خواهد شد؛ ورود برای علاقه مندان آزاد است.