مکتب "پیانو کلاسیک ایرانی" و "شیوۀ نواختن پیانوی مرتضی محجوبی" به ثبت ملی رسید

۰۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۱۴۵ رویدادها
تعداد بازدید:۳۹۵۰
مکتب "پیانو کلاسیک ایرانی" و "شیوۀ نواختن پیانوی مرتضی محجوبی" به ثبت ملی رسید

مکتب "پیانو کلاسیک ایرانی" و "شیوۀ نواختن پیانوی استاد مرتضی محجوبی" توسط دکتر پویان آزاده به ثبت ملی رسید. همچنین دهم مرداد ماه روز "پیانو کلاسیک ایرانی" در تقویم فرهنگی کشور پیشنهاد شد.

در اجرای ماده 12 کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، دهم مرداد پرونده "پیانو کلاسیک ایرانی" که توسط دکتر "پویان آزاده" تحقیق، ارائه، اجرا و دفاع شده بود، ثبت ملی شد و در فهرست آثار ملی در خطر ایران قرار گرفت.

در این برنامه  پویان آزاده که از شاگردان جواد معروفی است که در سال 1392 به عنوان نوه هنری مرتضی محجوبی شیوه نت نویسی او را به ثبت ملی رسانده بود و در سال 1394 پایان نامه دکترایش را با موضوع "پیانو کلاسیک ایرانی"  با درجه عالی در دانشگاه مارتین لوتر آلمان دفاع کرده است، به ویژگی های منحصر بفرد "پیانو کلاسیک ایرانی" پرداخت و در بخشی از برنامه محمد صادق اسحاقی (خواننده) برای بررسی ویژگی های جواب آواز در پیانو کلاسیک ایرانی، پیانو پویان آزاده را همراهی کرد.

پس از توضیحات و اجرای پویان آزاده از شیوه های نوازندگی استاد محجوبی و استاد معروفی، مکتب "پیانو کلاسیک ایرانی" و "شیوۀ نواختن پیانوی استاد مرتضی محجوبی" با اکثریت آرا در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت ملی رسید.

در این مراسم خاندان محترم استاد مرتضی خان محجوبی، استاد بزرگ لشگری, سرکار خانم ژاله محجوبی، بهروز وجدانی، علیرضا میرعلینقی، سرکار خانم مهناز محجوبی و بسیاری دیگر از اساتید و علاقمندان حضور داشتند. قابل ذکر است در حاشیه این جلسه از استاد بزرگ لشگری که از همکاران و دوستان استاد مرتضی محجوبی و استاد جواد معروفی  بوده نیز تجلیل شد و نام این استاد برجسته موسیقی به‌ عنوان یکی از حاملان میراث‌ فرهنگی ناملموس ثبت گردید.

همچنین مقرر گردید طی مراسمی، از احکام ثبت "پیانو کلاسیک ایرانی" رونمایی شده و دهم مرداد ماه روز "پیانو کلاسیک ایرانی" در تقویم فرهنگی ایران نام گذاری گردد.


( ۱ )