دکتر ویکتوریا جهانشاهی افشار، هنرمند و عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه هنر به دیار باقی شتافت

۰۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۹ کد : ۱۱۹۵ رویدادها
تعداد بازدید:۴۲۹۹
دکتر ویکتوریا جهانشاهی افشار، هنرمند و عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه هنر به دیار باقی شتافت

دکتر ویکتوریا جهانشاهی افشار، هنرمند پیشکسوت و عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه هنر پس از عمری تلاش پر ثمر در عرصه هنرهای تجسمی و تربیت نسلی از هنرمندان،همزمان با بازگشایی دانشگاهها ،در اول مهر ۹۶ در سن 82 سالگی رخ در نقاب خاک کشید و از دنیا رفت.

دکتر ویکتوریا جهانشاهی افشار در سال 1314 هجری شمسی در کرسف از توابع شهرستان خدابنده ی استان زنجان دیده به جهان گشود و تحصیلات خود را در تهران تا مقطع کارشناسی در رشته ی نقاشی ادامه داد. سپس راهی آلمان شد و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در سال 1350 از دانشگاه هنرهای زیبای مونیخ اخذ نمود و به وطن بازگشت.

دکتر ویکتوریاجهانشاه افشار پس از بازگشت به ایران به عضویت هیأت علمی دانشگاه هنر در آمد و کار تدریس دروس تخصصی طراحی و چاپ پارچه، رنگرزی سنتی و چاپ قلمکار و باتیک را بر عهده گرفت.  ارائه مقاله و سخنرانی در داخل و خارج، ترجمه و تألیف 5 جلد کتاب در زمینه صنایع دستی و رنگرزی از جمله فعالیت های علمی ایشان محسوب می شود. در اکتبر 2002 آثار و تحقیقات هنری ایشان در نمایشگاه بین المللی برلن به نمایش گذاشته شد.

ایشان چندین سال مدیر گروه صنایع دستی وگروه چاپ و نقش پارچه در دانشگاه هنر بود و تا پایان عمر پربارش نیز به فعالیت های علمی و تحقیقاتی و تدریس در دانشکاه های هنری اشتغال داشت.

کتاب "فرآیند و روش های رنگرزی الیاف با مواد طبیعی" از معروفترین آثار ایشان است.

روابط عمومی دانشگاه هنر این ضایعه بزرگ را به خانواده گرامی ایشان،  جامعه هنری، همکاران، دانشجویان و دوستداران این بانوی هنرمند تسلیت می گوید. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.


( ۱۶ )