نشست مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها در دانشگاه هنر برگزار شد

۱۳ دی ۱۳۹۶ | ۰۹:۴۵ کد : ۱۴۵۲ رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۳۴

 

نشست استانی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه های استان تهران از ساعت 14روز یکشنبه 10 دی ماه جاری در پردیس باغ‌ملی دانشگاه هنر برگزار شد. در این نشست که به صورت دوره‌ای در دانشگاه های مختلف برگزار می شود، ریاست دانشگاه هنر و کلیه مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه های استان تهران حضور داشتند.

دکتر اکرمی رئیس دانشگاه هنر در این نشست ضمن خیر مقدم به مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها تصریح کرد: هنر، پایه و بنیان هر فرهنگی است و همه فرهنگ ها به هنر نیاز دارند. هنر ایران خدمات بزرگی به اسلام کرده است . بهترین مساجد را هنرمندان ایران ساخته‌اند؛ کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر، خطوط بنایی و نقوش اسلیمی و تزئینات بسیار زیبا در کاربندی ها و گره چینی ها و ایجاد فضاهای باصفا و روحانی در مساجد، نشان از هنر فاخر اسلامی- ایرانی دارد.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از نیازهای انسان نشاط و شادی است، افزود: هنر، روح لطیف جامعه و زمینه‌ساز شادی است و فقط هنرمندان می توانند این شادی را با اشاعه ی هنر به جامعه ارزانی دارند. جامعه‌ای که شاد باشد در آن درگیری و منازعه نیست و اگر هنر حذف شود، خشونت در جامعه زیاد می شود. بنابراین باید هنر را ارج نهیم و آنرا اشاعه و توسعه دهیم. چون هنر مایه نشاط جامعه و زمینه‌ساز خلاقیت و شکل گیری فرهنگ است. جامعه‌ای که شادی نداشته باشد، مرده و منقبض است. جامعه ای که در آن هنر مهجور باشد، در آن پرخاشگری، درگیری و عصبیت رواج پیدا می کند. اما در جامعه‌ای که هنر مطرح و بالنده است؛ نشاط و شادی وجود دارد، خلاقیت بروز می کند و توسعه و پیشرفت حاصل می شود.

دکتر اکرمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بین بعضی اقشار جامعه و به خصوص روحانیون معزز چنین تصور می شود که در هنر؛ روابط غیر اخلاقی و نا شایست وجود دارد، تصریح کرد: این تصور به هیچ وجه صحیح نیست و ممکن است این برداشت به دلیل تفاوت ماهوی رشته‌های هنری با سایر رشته‌ها باشد. نمی‌توان از روی ظاهر در مورد هنرمندان و محیط های هنری قضاوت کرد. در دانشگاه‌های هنری روابط میان استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر فراتر از رابطه ی معمول و متعارف در سایر دانشگاه ها و رشته های صرفا علمی است. در دانشگاه های هنر رابطه‌ها نزدیک‌تر و عاطفی تر است. در رشته های هنری، دروس اصلی به صورت عملی و عمدتا کارگاهی ارائه می شود. دانشجویان با هم در کارگاه ها و آتلیه‌ ها و پلاتوها کار می‌کنند. از طرفی هنر با روح، احساس، عاطفه و ضمیر انسان ها سروکار دارد. وقتی دانشجوی هنر، یک اثر هنری تولید می‌کند، ضمیر و احساس خود و آنچه در درون دارد را بیرون می ریزد و با هنر خود آن را بیان می‌کند. هر کدام از دانشجویان احساس و ضمیر خاص خودشان و ایده، حرف و مسئله‌ خودشان را دارند. دانشجویان در کارگاه ها با ضمیر، احساس و محتوای فکری یکدیگر آشنا می شوند. این آشنایی از طرفی باعث رفاقت و صمیمیت بین آنها و از طرفی موجب رشد احساس و درک آنها نسبت به همدیگر می شود. علاوه براین تعامل احساسی، ادراکی و فکری دانشجویان و مداقه در عمق هنری که به آن می پردازند، می تواند شناخت عمیقی به هستی، جهان و معانی در آنها پدید آورد. استاد هم در تعامل با دانشجویان، ضمن آموزش فنون هنری، در رشد دادن توانایی های درونی و معنوی دانشجویان موثر است و خودش نیز در این تعامل رشد می‌کند. چرا که با افکار و اندیشه‌های جدید و نوی مواجه می‌شود و باید قادر باشد به رشد ذهنی دانشجویان خود کمک کند. لذا وادار به فکر کردن و تعمق می شود و خود نیز رشد می کند. 

دکتر اکرمی در ادامه گفت: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود، بدون آگاهی از محتوای هنر و آموزش هنر، درباره دانشجویان و استادان هنر، هنرمندان و دانشگاه ها و دانشکده های هنر سطحی و ناعادلانه قضاوت می‌شود. در حالی که لازمه‌ی آموزش رشته‌های هنری، تمرین‌های زیاد، طاقت فرسا و مداوم است. دانشجویان باید با استادانشان و بیشتر با هم کلاسی های خود در کارگاه‌ها، آتلیه‌ها و پلاتوها تمرین کنند. بنابراین تعاملات عاطفی، بی پروا و خیلی نزدیک می‌شود. اما این بی پروایی به معنای رابطه نامشروع نیست! بلکه ممکن است در ظاهر نامتعارف باشد ولی لزوما در باطن آلوده و بد نیست. بدین جهت نمی‌شود در مورد آنها از پیش قضاوت کرد. چرا که نمی شود؛ انتظار داشت بعد از ماه ها تمرین در یک کارگاه یا بازی و تمرین در یک فیلم یا یک تئاتر، دانشجویان و هنرمندان در صحن دانشگاه یا در اجتماع، خیلی خشک و رسمی ظاهر شوند. لذا رفتار ظاهری آنها، دلیل بر سوءنظر آنها نیست. خیلی از هنرمندان و هنرپیشه‌ها، خانواده‌ دوست هستند و خیلی هم با نزاکت و با اخلاق‌اند. ولی ممکن است در ظاهر زیاد مبادی آداب شرعی نباشند و راحت‌تر با هم باشند. پس این ویژگی هنر است که رفاقت و صمیمیت ایجاد می کند و این رابطه صمیمی در ظاهر نامتعارف جلوه می کند و موجب اتهام به دانشجویان هنر، هنرمندان و اهل هنر می شود.

رئیس دانشگاه هنر در ادامه ضمن بیان این نکته که هنر تعطیل‌ پذیر نیست، افزود: هنر هیچ‌ گاه و در هیچ جا از انسان، جدا نیست! زیرا هنر با زیبایی قرین است و زیبایی از آن خداوند است و خدا زیبا است (الله جمیل). انسان زیبایی را دوست دارد، چرا که خداوند زیبایی را دوست دارد(و یحب جمال). پس زیبایی صفت ذاتی خداوند است و از این دیدگاه؛ خداوند اولین هنرمند هستی است. پس هنرمند چه بخواهد و چه نخواهد متصل به خدا است و کاری خدایی می کند. همچنین صفت خلاقیت خداوند هم فقط در هنرمند صدق می کند. زیرا در علم خلاقیت نیست، بلکه کشف است.

با این تفصیل؛ شما آقایان روحانی و منبری هم هنرمند هستید. آیا در منبرهایتان از موسیقی استفاده نمی‌کنید؟ آیا آوازی که در انتهای منبرتان روضه خوانی می کنید، موسیقی نیست؟ آیا صوت و تلاوت قرآن موسیقی نیست؟ آیا مسابقات قرآنی و قاری‌هایی که هر کدام در دستگاهی از موسیقی، قرآن را تلاوت می‌کنند، یک نوع مسابقه موسیقی نیست؟ اذان بسیار زیبای موذن‌زاده اردبیلی از نظر دستگاه های موسیقی در دستگاه شور  اجرا می شود و بسیار دلنشین، لذت بخش و بسیار مورد توجه و موسیقی بسیار زیبایی است. همه اینها موسیقی هایی هستند که توسط انسان تولید و ساخته و نواخته می شود. اما صداهای موجود در طبیعت که آفریده ی بلاواسطه ی خداوند است، آیا موسیقی نیست؟ بلکه هست! پس خداوند اولین موزیسین عالم هستی است و انسان به تاسی از خداوند موسیقی می سازد و می نوازد. با این وجود چرا موسیقی حرام است؟! البته باید موسیقی خوب را به جامعه بشناسانیم و درست تبلیغ کنیم. ولی اینکه موسیقی را به کلی نفی کنیم، کار شایسته ای نیست و بلکه عملی هم نیست! زیرا کار بدتر می‌شود و انواع موسیقی بد و مضر در نهان تولید و به خورد مردم داده می شود! موسیقی هم مثل هر چیز دیگر، خوب و بد دارد و وقتی آن را مانع می شویم به خلوت می رود و در خلوت به انحراف کشیده می شود. از این رو تعطیل کردن کنسرت های موسیقی در هیچ کجا، مقبول نیست و تداوم این رویه به انحراف آن دامن می زند. شانس و اقبال بزرگ هنر و هنرمندان ایران در این برهه، این است که خوشبختانه بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی ایران(ره) و رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) هر دو هنرمند هستند و این افتخار بزرگی برای هنر و هنرمند ایرانی است. به امید روزی که هنر و به خصوص هنر خودمان را خوب بشناسیم و ارج نهیم. انشاالله

در ادامه نشست با طرح دستور جلسه‌ها مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها پی‌گرفته شد. 

 

 


( ۳ )