برگزاری کارگاه آموزشی پیانوی استاد حکیم‌آوا در دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر

۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۵۰۳ رویدادها
تعداد بازدید:۳۵۹۲

 

حکیم‌آوا: پیشرفتِ چشمگیری را در نسلِ جدید می‌بینم

کارگاه آموزشی پیانوی استاد دلبر حکیم‌آوا، روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر برگزار شد.

در این کارگاهِ تخصصی که به همتِ انجمن‌ علمی دانشکده موسیقی برگزار شده‌بود، جمعی از دانشجویانِ موسیقی به اجرای قطعاتی پرداختند.

در بخشِ اولِ این کارگاه که از ساعت 10 تا 12 صبح برگزار شد، آیناز درگاهی، ماندانا گلکار، سارا صوفی‌سیاوش و یاسمین حسین‌زاده به‌ترتیب به اجرای قطعاتی از موتزارت، گریگ، برامس، مندلسون و راخمانینُف پرداختند که مورد ارزیابی و راهنمایی‌های استاد حکیم‌آوا قرار گرفت.

در بخشِ دوم کارگاه که تا ساعتِ 14:30 ادامه داشت؛ پدرام غفاری، سهراب قربانی و مهرانِ بدخشان به ترتیب قطعاتی از شوپن، راخمانینف و باباجانیان را اجرا کردند.

از نکاتِ جالب توجه کارگاه این بود که در کنار حضورِ فعال دانشجویان دانشگاه هنر، دانشجویانی از دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزشی کشور نیز حضور داشتند و همچنین یک دانشجوی رشته‌ی آهنگسازی دانشگاه هنر نیز به اجرای قطعه پرداخت.

در پایانِ این کارگاه، استاد حکیم‌آوا از حضور خود در دانشکده‌ی موسیقی دانشگاهِ هنر ابراز خرسندی کرد و گفت: حضور در این مکان برای من یادآور خاطرات خوب سالهای دهه‌ی هشتاد است که در این دانشکده تدریس می‌کردم.

وی افزود:  امروز پیشرفت قابل توجهی را در نوازندگانِ نسل جدید می‌بینم که این مایه‌ی مباهات و خوشحالی است.

پس از این سخنان، ربکا آشوقیان، عضو هیئت علمی و استاد دپارتمان پیانوی دانشکده‌ی موسیقی، با قدردانی از شرکت‌کنندگان در این مسترکلاس گفت: باید از استاد حکیم‌آوا بخاطر تمامِ زحماتی برای ایجاد بینش و درک عمیق هنری و ارتقای دانش و مهارت نوازندگی نسلِ گذشته کشیدند تشکر کرد

وی افزود: خوشحالم که برای نسلِ جدید نیز چنین فرصتی فراهم شد؛ باید به شرکت‌کنندگان در این کارگاه تبریک گفت، چرا که می‌تواند تجربه‌ی بزرگ و مثمر ثمری برای ایشان باشد.

آشوقیان در پایان ضمن تشکر از ریاست دانشکده دکتر حمید عسکری بابت استقبال،پشتیبانی و کمکهای بی دریغی که بدون آنها تحقق این هدف ممکن نبود، نسبت به تکرار چنین برنامه‌هایی در آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: بر اساسِ توافق‌های انجام شده ، این مستر کلاس آغاز یک تعامل است که قطعاً ادامه خواهد داشت.

دلبر حکیم آوا در سال 1337 در مسکو متولد شد. این هنرمند تاجیک تبار از 6 سالگی شروع به یادگیری نواختن پیانو کرد و پس از اتمام تحصیلات موسیقیایی خود در مدرسه سنترال، به کنسرواتوار چایکفسکی مسکو رفته و در سال 1360 موفق به فارغ التحصیلی در رشته نوازندگی، رهبری و تدریس پیانو شد. وی در سال 1362 مدرک آسپیرانتورا (بالاترین مدرک هنری شوروی سابق) را تحت‌نظر پروفسور آلومیان دریافت نمود.

او از سال 1376 ساکن ایران شد و به تدریس در دانشگاه آزاد، دانشکده هنر و دانشگاه تهران مشغول شد. ایشان از سال 1388 به تاجیکستان بازگشت و مشغول به تدریس موسیقی در دانشگاه دوشنبه تاجیکستان شد و همکاری هایی با تئاتر باله و اُپرا و نیز مرکز تعلیم موسیقی وزارت فرهنگ تاجیکستان داشت. حکیم آوا کنسرتهای متعددی در روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، فنلاند، نروژ، جمهوری چک و ایران برگزار کرد و در اجرای برنامه در کشورهای شوروی سابق به همراهی با ارکستر سمفونیک پرداخت.

از شاخص‌ترین این کنسرت‌ها می‌توان به جشن دویست‌سالگی شوپن و شومان در چارچوب جشنواره‌ی بین‌المللی بهارستان در تالارِ اپرا و باله‌ی تاجیکستان، اجرا در بزرگداشت ساموئل آلومیان در کنسرواتوار چایکوفسکی و اجرا در بزرگداشت طالب‌خانِ شهیدی (آهنگساز معاصر تاجیک) اشاره کرد.

گفتنی است دانشجویان ارشد استاد حکیم‌آوا، اخیراً در کنکور بین‌المللی مسکو و جشنواره‌ی کشورهای اسلامی در باکو، موفق به کسب مقام‌های برتر شدند.

حکیم آوا همچنین ترجمه‌‌ی کتاب‌هایی چون تمرینات روزانه‌‌ی پیانیست اثر تیماکین، تمرینات گام و آرپژ اثر شیرینسکای (انتشارات چنگ) نخستین دیدار با موسیقی نوشته‌ی آرتابالوسکایا (نشر گیسا) و سلفژ مقدماتی اثر کالمیکوف و فریدکین (نشر ماهور) را در کارنامه‌ی خود دارد.

استاد حکیم‌آوا در حال حاضر ساکن تاجیکستان و پروفسور افتخاری کنسرواتوار ملی این کشور می‌باشد و نوازندگان کشورمان از طریق کارگاه‌های آموزشی که سالانه در ایران برگزار می‌شود از تعلیماتِ وی بهره‌مند می‌شوند.


( ۱۵ )