نشست تخصصی بناهای تاریخی در دانشگاه هنر برگزار شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۷۳۵ رویدادها
تعداد بازدید:۲۳۸۵

 

دانشگاه هنر، عصر روز 22 اردیبهشت 97 نشست تخصصی در راستای الزامات و ایجابات کالبدی دانشگاه های مستقر در بناها و مجموعه های ارزشمند تاریخی را ، در دانشکده معماری و شهر سازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی بناهای تاریخی دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری عصر روز شنبه ( 22 اردیبهشت ماه 97 ،)  در راستای الزامات و ایجابات کالبدی دانشگاه های مستقر در بناها و مجموعه های ارزشمند و تاریخی ، با حضور دکتر غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر تهران، دکتر  محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی  وزارت راه و شهرسازی ، دکتر علیرضا مستغنی رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر ، دکتر علی زمانی فرد رییس دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر، دکتر سیامک خادمی  مشاور معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت عتف  در مجموعه تاریخی پردیس باغ ملی دانشگاه هنر – دانشکده معماری و شهر سازی برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر غلامرضا اکرمی ضمن عرض خوشامدگویی گفت: این ساختمان و بناهای تاریخی واقع در باغ ملی  که دانشگاه هنر در آن مستقر است دارای ارزش میراثی و فرهنگی و تمدنی می باشد و یکی از اقبال های شایسته ای که برای این ساختمانها پیش آمده که در اختیار  سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنانش افزود: بعضی از این ساختمان ها وضعیت مناسب و آمادگی لازم برای فعالیت آموزشی را ندارند، که باید مرمت شوند و تعدادی دیگر خیلی قدیمی هستند که مرمت آنها سخت و هزینه بر است زیرا زیر ساخت های تاسیساتی را ندارند و پرداختن به آنها در راستای احیا و حفظ بافت نیاز به مطالعه و راه کار مناسب خودش را دارد.

اکرمی بیان کرد: ساختمان ها و بنا های تاریخی ، ارزش ملی و بین المللی دارند و به نوعی هویت فرهنگی ایران را می سازند.

 رییس دانشگاه هنر تصریح کرد: هدف از این نشست تخصصی در دانشگاه هنر ، تجمیع نظرات و پیدا کردن راه حل مناسب و مثبت برای بهبود و مرمت بناهای میراثی با همکاری و همفکری همه جانبه  مسئولان مرتبط و دانشگاه ها است.

سپس در ادامه این نشست نیم روزه کلیپی به نمایش گذاشته شد که به معرفی دانشگاه هنر و اجزا و قدمت آن پرداخت .

دکترسیامک خادمی مشاور معاونت اداری مالی و مدیریت منابع عتف تصریح کرد: در راستای ساماندهی بناهای تاریخی مستقر در دانشگاه ، فقط بحث مادیات تنها مطرح نیست ، بلکه مجوزها و حمایت سازمان ها و وزات علوم را می طلبد. همه مشکلات همزمان حل نمی شود ، بلکه همفکری و هم اندیشی در راستای شناسایی مشکلات  و ارایه راه حل در راستای حل مشکلات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 وی افزود: اواخر سال گدشته نامه ای با مضمون اهمیت حفظ بناهای تاریخی و ارتقای فرهنگی و هویت معماری کشور به دانشگاه ها ارسال و یک سری اطلاعات دریافت و جمع بندی شد که در ادامه این حرکت مثبت باید ردیف بودجه متمرکز برای حفظ و مرمت بنا های تاریخی در نظر گرفته شود.

مشاور معاونت اداری مالی و مدیریت منابع عتف گفت: بعضی از بناها ثبت ملی نشده اند و باید این بناها شناسایی و به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر مصطفی کیانی هاشمی رییس دانشگاه هنر اصفهان با اعلام نارضایتی از شرایط پرداخت بودجه ای از نهادهای مرتبط افزود: ما  به دلیل کمبود بودجه جهت مرمت بناهای تاریخی و نامناسب بودن فضای کاربری به ویژه در بخش آموزش ، تمایلی برای تحویل این ساختمانها تاریخی نداریم ، از طرفی هزینه های تحصیل دانشجویان دو برابر می شود.

رییس دانشگاه هنر اصفهان بیان کرد: در کشورهای اروپایی ساختمان های تاریخی با قدمت 400 سال وجود دارد که نگاه مدرن تری در راستای حفظ و مرمت آنها وجو دارد .

سپس دکتر محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی  اظهار کرد:  در راستای استفاده از ساختمان های ارزشمند ما هنوز راهی برای ساختمانهایی که در اختیار دولت هستند پیدا نکرده ایم ، از طرفی  دانشگاه ها دارای ساختمان های ارزشمند هستند متاسفانه تلاشی برای نگهداری این ساختمان ها نشده است.

وی گفت: باید با تبادل افکار و انتقال تجربیات راهکارهای لازم در راستای حفظ و مرمت این بناهای با ارزش تاریخی را اجرا و به کار ببندیم.

معاون معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی در ادامه افزود: تشکیل کمیته در دانشگاه ها و مستند سازی تجارب ارزنده در راستای ایجاد مصوبه گام مهمی در جهت کمک به حفظ، مرمت و نگهداری ساختمان و بناهای تاریخی کشور به شمار می رود.

دکتر علی زمانی فرد رییس دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر گفت:  ما با دو نوع بنا در دانشگاه مواجه هستیم یک نوع بنا خود دانشگاه ها هستند و نوع دوم دانشگاه ها در آن  بناهای تاریخی مستقر هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که ما باید درک مناسبی از ظرفیت های تاریخی داشته باشیم بیان کرد: حوزه آموزش هنر و معماری باید انعطاف پذیر باشد و آموزش های متناسب با بناهای تاریخی را داشته باشد.

همچنین در فواصل بین این نشست، کارشناسان و روسای دانشگاهی به بیان نظرات تخصصی و مثبت در حوزه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در محیط های دانشگاه و دانشگاه های مستقر در این بناهای با ارزش میراثی  پرداختند.

در پایان این نشست از ساختمان و بناهای تاریخی  واقع در پردیس باغ ملی که دانشگاه هنر در آن مستقر است  بازدید به عمل آمد.

 

 


( ۴ )