مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه هنر برگزار شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۱ کد : ۱۷۴۶ رویدادها
تعداد بازدید:۷۶۸۹

مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه هنر با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،دکتر ابوالحسن ریاضی معاون سازمان دانشجویان کشور، مهندس یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دکتر حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر زنگنه، دکتر صراف معاون سابق دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، دکتر کیانی هاشمی رئیس دانشگاه هنر اصفهان و جمعی از فرهیختگان، استادان، مسئولان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه هنر برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دوست‌پرور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر در آستانه ماه مبارک رمضان سمت و سوی سخن را به بندگی رساند. بندگی و سر سپردن به آستان دوست جایگاه بلندی دارد. ماه رمضان در مسیر بندگی ما فضای مناسبی ایجاد می‌کند. آیات قرآن هم مرتب بندگی ما را به رخ می‌کشد. توفیق ما و سروری ما نیز در بندگی است. تجربه بشری می گوید راه‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد.

مراسم تودیع دکتر غلامرضا اکرمی رییس سابق دانشگاه هنر و معارفه دکتر سیدحسن سلطانی رییس جدید این دانشگاه، عصر روز چهارشنبه 26 اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر، مراسم تودیع دکتر غلامرضا اکرمی رییس سابق دانشگاه هنر و معارفه دکتر سیدحسن سلطانی رییس جدید این دانشگاه،  عصر روز چهار شنبه 26 اردیبهشت 97 ، با حضور "دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دکتر شهرستانی از روسای اسبق دانشگاه هنر، هنرمندان، استادان و دانشجویان، ساعت 17 در تالار فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت الاسلام دوست پرور رییس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به خدمات دکتر اکرمی و همکارانشان، گفت: مدیران در جمهوری اسلامی به ویژه در دانشگاه ها واقعا فداکاری می کنند و خیر خواه هستند که پست می پذیرند.

دوست پرور آقای دکتر سلطانی را یکی از مدیران و استادان نیکنام دانشگاه هنر عنوان کرد و تاکید کرد: لازم است همه ما از دکتر سلطانی حمایت کنیم تا اهداف دانشگاه محقق گردد.

در ادامه مراسم دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری سخن گفت. وی عنوان کرد: بنده به نمایندگی از وزارتخانه وظیفه خود می دانیم مراتب سپاس و قدردانی از زحمات و تلاش افرادی که با تمام توان، زمینه شکوفایی و رشد روز افزون دانشگاه هنر را فراهم آوردند را اعلام کنم  و ما به نوعی مهمان خدمات آنها و بهره مند از دستاوردهای آنها هستیم.

وی در ادامه با اشاره به خدمات ارزنده دکتر اکرمی رییس سابق دانشگاه هنر و قدردانی از دستاوردهای ارزنده در طول  دوران تصدی ایشان، بیان کرد: در حوزه و میدان دانشگاه ها افراد، دارای سلایق و آراء متنوعی هستند و دانشگاه هنر هم از این امر مستثنی نیست، طبعا کار در این فضای علمی دانشگاهی با خصوصیات ذکر شده کمی دشوار است، بنابراین برای مدیریت و جمع کردن این مجوعه ها باید با همدلی و مشارکت، دانشگاه را به جایگاهی مطلوب در تمامی ابعاد مدیریت کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مسوولیت اجتماعی که ، فعالیتی توام با تعهد تعریف می شود یکی از مقوله های مهم است که باید در دانشگاه ها با جدیت دنبال شود، زیرا این مسولیت امانتی است که به افراد واگذار می شود و هرکسی که به این مجموعه ورود پیدا کند نهایت تلاش خود را در راه ساختن دانشگاهی تاثیر گذار، به کار خواهد بست.

در ادامه مراسم دکتر غلامرضا اکرمی رییس سابق دانشگاه هنر گفت: مسولیت در جمهوری اسلامی ایران کار ساده ای نیست و این هم اولین مسولیت من نیست، بنده بچه انقلابم و در تمامی صحنه های این نظام حضور داشته ام. قریب به 30 سال از این 40 سال انقلاب را مدیریت کردم که 20 سال آن در آموزش عالی بود و 10 سال در دو دوره در دانشگاه هنر . من خودم را دانشگاه هنری می دانم و این دانشگاه را دوست دارم . تبدیل شدن مجتمع دانشگاهی هنر به دانشگاه هنر در دوره اول مدیریت من اتفاق افتاد. 

رییس سابق این دانشگاه بیان کرد: کار کردن در دانشگاه هنر ، کاری سخت و انرژی بر است ، امیدوارم افرادی که در این عرصه خطیر، مدیریت تقبل می کنند با تمام توان و اهتمام خود افق های روشنی را برای دانشگاه هنر و دانشجویان این  دانشگاه که سرمایه های عظیم کشور محسوب می شوند، رقم بزنند.

اکرمی در باب اهمیت هنر و کار آیی آن در جامعه تصریح کرد: هنر انقلاب را می سازد و در صدور انقلاب با هنر می توانیم انقلاب را صادر کنیم.

همچنین دکتر اکرمی اضافه کرد: به آقای دکتر سلطانی تبریک عرض می کنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

دکتر سید حسن شهرستانی رییس اسبق دانشگاه هنر نیز در این مراسم، با اشاره به مبحث ارزشی خرد و اینکه خرد زیر بنای اساسی دانشگاه ها و مراکز علمی به شمار می رود، گفت: مدیریت خردمندانه و با تدبیر است که می تواند افق های روشنی را در مرزهای علم و دانش برای دانشجویان و پیشرفت دانشگاه رقم بزند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه هنر علاوه بر عنصر خرد، وجه دیگری را می طلبد که لازمه آن حضور عشق و دل می باشد و این دل کانون همه هنرها است، در واقع دل کانون همه تپش ها فردی و اجتماعی جهان است، در دانشگاه هنر باید سه عنصر علم، عقل و عشق بهم پیوند بخورد و هر کسی در حوزه استحکام این پیوند مبارک تلاش کند کارنامه تاثیرگذار و روشنی را برای دانشگاه ها و مراکز علمی برجای می گذارد. 

دکتر شهرستانی بیان کرد: هنر و ادبیات ما از ابتدای تاریخ و ادبیات وجود داشته است، یعنی مجموعه فضائل انسانی، منتهی اگر این فضیلت به منسه ظهور برسد در دست انسان تبدیل به هنرهای سنتی، تجسمی، معماری و نقاشی شود آن وقت فضیلت شکل خارجی پیدا می کند و الا اصل هنر، به معنای فضیلت است و  هنرمندان در راه رسیدن به هدف غایی باید با تمام توان و اهتمام گام بردارند به عبارتی دیگر ، ویژگی هنرمند صبور بودن است.

رییس اسبق دانشگاه هنر سپس ادامه داد: کار کردن در دانشگاه هنر مقداری با کار کردن در دیگر دانشگاه ها به لحاظ اینکه این دانشگاه از روحیه و ظرافت های خاصی برخوردار است  فرق می کند و این ظرافت ها، طبعا عاطفه ها را تحریک می کند و از طرفی با وجود افرادی  با سلایق و ذائقه های متفاوت در دانشگاه هنر،  کار کردن را  معمولا  در این دانشگاه تا حدودی دشوار می کند، اما صبوری کردن و مشارکت در جهت رفع مشکلات  دانشگاه ، فضا ی دوستی و همدلی ایجاد می کند.

در پایان مراسم نیز دکتر سید حسن سلطانی رییس جدید دانشگاه هنر ضمن قدر دانی از زحمات ارزنده دکتر غلامرضا اکرمی،  خاطر نشان کرد: بنده در راستای تعالی اهداف ارزشمند دانشگاه هنر و رفع مشکلات آن با تمام توان در مسیر ترسیم افق های روشن برای دانشگاه  هنر گام برخواهم داشت.

همچنین اجرای زیبای ساز دوتار توسط استاد حدادی پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی از دیگر برنامه های این مراسم بود. 

 بنابراین گزارش از جمله سوابق اجرایی دکتر سلطانی در دانشگاه هنر می توان به دو دوره معاونت دانشجویی، مدیریت گروه نقاشی، مدیریت گروه انیمیشن و ریاست دانشکده هنرهای تجسمی و همچنین عضویت در هیات ممیزه مشترک دانشگاه‌های هنر اشاره کرد.

دکتر سیدحسن سلطانی فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تصویری، دارای نشان درجه یک هنری در رشته نقاشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشیار پایه 25 دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است.

متن کامل سخنرانی دکتر سید حسن سلطانی در پی می آید:

به نام خدا و با عرض سلام و ادای احترام حضور گرامی همه عزیزان حاضر در جلسه و با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان.

خوش آمد عرض می کنم و افتخار می کنم که در جمع صمیمی شما حضور دارم .

به دانشگاه هنر خوش آمدید.

اینجا مهد همدلان ، همرنگان، هم آوایان و همنظران است.

اینجا مهد همکاران، همگامان، همکلاسان و هم کیشان است.

اینجا مهد عشق و صفا و صمیمیت

اینجا مهد هنرمندان، هنروران، هنردوستان، دلنوازان و سرافرازان است.

اینجا مهد دلداگی و دلبستگی

اینجا مهد خلق آثار ماندگار، اینجا دانشگاه هنر است.

حضور در جمع شما فرهیختگان ، هنرمندان، دانشجویان عزیز، کارمندان گرامی و اساتید محترم دانشگاه هنر، افتخار بزرگی است که به شکرانه آن و به پاس قدردانی از اعتماد مقام محترم وزارت و مسئولین گرامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و خانواده بزرگ دانشگاه هنر در حضور پرشور و افتخار آفرین شما، قصد دارم در این دقایق کوتاه، برای خودم و همه عزیزان همدلی که مفتخر به همکاری و همراهیشان هستم، آرزوی توفیق و موفقیت های روزافزون داشته باشم و در پیشگاه خداوند متعال و محضر ارزشمند همه شما یاران همدل متعهد شوم که جهت تعالی اهداف ارزشمند دانشگاه هنر همواره کوشا باشم و در این مسیر با باور به ارزشهای همیاری، دوستی و مودت در مسیر افق های روشن ارتقا کمی و کیفی دانشگاه هنر قدم بردارم.

بر خود لازم می دانم از تلاشهای جناب آقای دکتر اکرمی در مدت تصدی این پست خطیر تشکر کنم و برای ایشان آرزوی توفیقات روزافزون داشته باشم.

و اما شایسته است یادی بکنم از استاد عزیز و مهربانی که عطر وجود ایشان در این فضا احساس می شود ولی جسمشان در میان ما نیست،  استاد محمدابراهیم جعفری که یادشان گرامی است و در دل تک تک ما ماندگار.

کاش امشب آسمان هم ذکر گوید

با محبت دم بگیرد

شوق را در اشک ریزد

تر کند سجاده را

               کاش امشب باران ببارد بر سر پروانه ها

                قطره ها امید ریزد

               شبنمی بر گل نشیند

               بوی نم در خانه پیچد

               عشق هم معنی شود در سینه ها

کاش امشب آسمان مهمان کند آلاله را

بوی گندم، یاد ریحان

عطری از لبخند خوبان

یک سبد شادی بریزد، بر سر پرچین ما

کاش دست زندگی لبریز گردد امشب از بوی بهار

یاس هم تنها نماند

نرگسی، بی همزمان

کاشکی پرواز هم پرواز گیرد

گل ببوید

      مهر را ، هم کیش گردد

      شوق در دستش بگیرد

نغمه خواند

              تا نسیمی پر بگیرد، سر کشد در بیشه ها

              کاش امشب خط خورد لفظ جدایی

               نقش گیرد مهربانی

               دست شوید بی وفایی

               یار هم با ما بخواند ، نامه ناخوانده را 

 

 

 

 

 

 


( ۱۲ )