دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران؛ میدان مشق» برگزار شد

۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۷۷ رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۲۰
دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران؛ میدان مشق» برگزار شد
پیرو نخستین نشست تخصصی «تجدید حیات مرکز تاریخی تهران؛ میدان مشق» که پیش از این در تاریخ ۲۷ مهرماه برگزار شده بود، دومین نشست از این سلسله نشست های تخصصی از ساعت ۱۵ تا ۱۸ دوشنبه ۱۱ آبان ماه در محل موزه ارتباطات برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر در این نشست‌ که به دبیری دکتر سید محسن حبیبی برگزار شد، جناب آقای سید احمد محیط طباطبایی به عنوان سخنران اصلی و دکتر غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر، مهندس بهشتی عضو هیأت امنای دانشگاه هنر، دکتر ناصر برک پو، دکتر علیرضا قلی نژاد، دکتر اصغر مهاجری و دکتر عبدالهادی دانشپور در قالب پنل پژوهشی به سخنرانی پرداختند.
 
دگردیسی جایگاه و منزلت میدان مشق در تهران محور موضوعات مطرح شده در سخنرانی اصلی و پنل پژوهشی بود که با حضور استادان برجسته و صاحبنظران حوزه‌های شهری و بازآفرینی مراکز تاریخی و همچنین با حضور تعدادی از مدیران مرتبط با موضوع، تعداد کثیری از دانشجویان و حرفه‌مندان و هنرمندان، مورد استقبال قرار گرفت.
 
دکتر محسن حبیبی گزارش مختصری از نخستین نشست ارایه نمود سپس سید احمد محیط طباطبایی در سخنان خود با اشاره به تاریخچه، شأن و منزلت میدان مشق، وقایع تاریخی این میدان از زمان قاجار را مرور کرد و گفت: به دلیل لزوم وجود مراکز حکومتی در پایتخت برای تعامل بیشتر بین دولت و مردم این میدان در دوره ناصری، دوران مشروطه، دوره احمد شاه و جنگ جهانی اول تغییرات زیادی را به خود دیده و در دوره پهلوی اول  مجدداً کاربری نظامی پیدا کرد. بنابراین میدان مشق بخشی از تاریخ کشور را روایت می کند.
 
دکتر غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر میدان مشق را کتاب مجسم تاریخ یکصد سال اخیر کشور دانست و افزود: هم اکنون دراین میدان دانشگاه هنر مستقر است که جایگاه خوبی برای آموزش هنر است و پایه های فرهنگ کشور را می سازد. این میدان محل آمد و شد و تجربه نیروهای جوان است و می بایست شرایط لازم برای مرمت آن فراهم شود. ایشان اظهار امیدواری کرد به زودی درهای دانشگاه هنر بر روی این فضایی که محور تاریخی است باز شود و میدان مشق به میدان هنر و هنرمندان تغییر نام یابد و با هماهنگی وزارت خارجه، تبدیل به سفیر فضای فرهنگی و هنری کشور شود.
 
مهندس بهشتی نیز در سخنانش گفت: در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام خاتمی و دوره ریاست حافظی بر دانشگاه هنر طرح تمرکز دانشگاه هنر در قزاقخانه مطرح شد. میدان محل حضور و بروز حیات مدنی است و برای تبدیل میدان مشق به محل عرصه عمومی شهری و زندگی شهری فعالیت های مقوم  زندگی شهری لازم است که در شرایط کنونی این فعالیت ها وجود ندارد.
 
دکتر برک پو در خصوص ابعاد کالبدی و اجتماعی کیفیت فضای شهری گفت. نحوه مدیریت این منطقه بسیار مهم است که اکنون میان مدیریت سیاسی و فرهنگی و هنری  معلق مانده است. ایشان با اشاره به چندگانگی مدیریت فضاهای شهری تهران بر لزوم وضع قوانین کاربری فضای شهری، سرمایه گذاری و جلب سرمایه برای حفظ و نگهداری به شرط مشخص شدن نگاه و رویکرد در مدل مدیریت تأکید کرد و افزود: از سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی برای مدیریت این فضاها استفاده کنیم و به مدیریتی یکپارچه که توسط مردم تعریف می شود، برسیم.
 
دکتر قلی نژاد گفت: بروز و ظهور تعاملات اجتماعی این میدان با حضور مردم وقتی اتفاق می افتد که تمایلات آموزشی و تاریخی میدان مشق در آن لحاظ شده باشد. کیفیت معماری خاطره انگیزی، امکان تعامل با جامعه و... برای محیط های تاریخی با نگاه درست مدیریتی امکانپذیر می باشد. نقش موزه ها برای بروز و ظهور تعاملات اجتماعی میدان مشق را نباید نادیده گرفت. متأسفانه این میدان به دلیل وجود دروازه های متعدد که آن را از فضای شهری منفک کرده است نمی تواند رسالتهای خود  را ایفا کند.
 
دکتر مهاجری با اشاره به دانش آینده پژوهی گفت: می توانیم بسته به نوع نگرش، آینده های متعددی داشته باشیم و برآورد کنیم که چه آینده ای داشته باشیم. تصمیم سازی ها باید مبتی بر روایت ها از آینده، باشد و جایگاه مردم در مدیریت فضای میدان مشق باید دیده شود تا تاریخ در باره ما هوشمندانه قضاوت کند.
 
دکتر عبدالهادی دانشپور گفت: هویت و ساختار و حس مکان در حیات کالبدی را باید دید. با توجه به قدمت ۲۲۰ ساله تهران و بازه صد واندی ساله میدان مشق، نباید در مدیریت فضاها عجله کرد. قرار است نسل های بعدی هم در این فضاها زندگی کنند. برای دمیدن حیات به این فضاها باید به کنشگران، مدیران، تصمیم سازان، گروهای مرجع، صاحبان مشاغل و سرمایه در شکل دهی فضاها امکان نقش آفرینی داد و در این امرتداوم مهمتر از تغییر صرف است.
 
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، نشست پایانی و سوم این مجموعه با موضوع محوری "تبیین نقش میدان مشق در حیات امروز و آینده" در روز دوشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۹۴ برگزار می شود.
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                         عکس : خاطره شمسی پور( دانشجوی عکاسی دانشگاه هنر)