مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نگاه رضوی برگزار شد

۰۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۶ کد : ۲۱۲ رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۶۰
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نگاه رضوی برگزار شد

 

نخستین جشنواره نگاه رضوی عصر روز چهارشنبه بیست و هفتم آبان ماه با حضور دکتر جعفرپور؛ مدیر اداره فعالیت های دینی قرآنی وزارت علوم، دکتر اکرمی؛ رئیس دانشگاه، دکتر سید محسن هاشمی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا دوست پرور؛ مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دانشگاه هنر و لعیا میزبان؛ مدیر امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر به نقل از فاطمه قزلو- مسؤل دبیرخانه نخستین جشنواره نگاه رضوی، این جشنواره از دی ماه ۹۳ آغاز به کار کرده و تا آبان ماه ۹۴ با دبیری سهیل گوهری پور و در سایه تلاش بی وقفه جمعی از دانشجویان فعال دانشگاه با ثبت بیش از ۴۰۰ اثر به کار خود خاتمه داد.
 
در ابتدای مراسم گوهری پور؛ در بیانیه خود گفت: استقبال غیر قابل پیش بینی از جشنواره، ما را در برداشتن گام هایمان مصمم تر کرد. از زمان انتشار فراخوان تصمیم گرفتیم تا با نگاهی نو به جشنواره به گونه ای بیندیشیم که با جهان بزرگ تر و گسترده تری از یک جشنواره موضوعی رو به رو باشیم که برای دوره اول یک جشنواره نوپا، بیش از ۴۰۰ اثر تعداد کم نظیری است. ما نگاه رضوی را تنها در نماهایی از گنبد یا سکانس هایی در صحن و بارگاه امام رضا (ع) ندیدیم، بلکه به آثاری فکر کردیم که تفکر، اعتقاد و مشی زندگی حضرت را در تار و پود محتوای خود گنجانده و با فرمی گیرا آن را بیان می کردند.
 
ایشان همچینین در ادامه بیانیه متذکر شدند که جهان بینی، رویدادها و رویکردهای مثال زدنی اما کمتر پرداخته شده ای در سیر زندگانی حضرت رضا (ع) مشاهده می شود که توجه و مرور دقیق آن ها بی تردید کلید حل بسیاری از سردرگمی ها و نابه سامانی های امروزی است. در همین راستا جشنواره نگاه رضوی نیز در تلاش بود تا در سایه توجهات امام هشتم (ع) قدمی هر چند کوچک در شناسایی و نمایش ظرفیت های معنوی و تاریخی مشی مطهر رضوی، سبک زندگی و نحوه تبیین مفاهیم دین مبین اسلام از منظر حضرت در قالب عکس و فیلمنامه برداشته و نمود روشن اخلاق اسلامی را در قاب فیلم به نمایش بگذارد.
 
در ادامه مراسم آقای دکتر سید محسن هاشمی به مناسبت اولین جشنوارهء دانشجویی رضوی در آغاز با بیان قسمتی از رویدادهای مهم امامت حضرت رضا (ع) متذکر شدند که:  امروز جامعهء مسلمانان (و نه فقط شیعیان) محتاج دست آویزهایی است که از پس اعصار و قرون همچنان محکم اند. چنانکه در کتب مقدس از ایشان به عروه الوثقی تعبیر می شود. امروزه برای آشنایی این رشته های استوار الهی، علاوه بر موادی از قبیل سنگ و گچ و چوب کاشی و آیینه و طلا،  می توان از فیلم و ویدیو و عکس نیز بهره گرفت. و به جز شعر و تذهیب و معرق و خوشنویسی و مینیاتور، هنرهایی نظیر عکاسی و سینما و انیمیشن نیز پدید آمده اند. 
 
بازشناسی این میراث معنوی، تجربه ای نوپاست است برای دانشجویان ایرانی، که انصافا قدری دیر آغاز شده است.... 
 
در این نخستین سال، دست ها هنوز ناتوان، اندیشه ها هنوز متفرق و دلها به شدت ناشکیبایند. داوری ها نیز دشوار است، چگونه میتوان ارادت جوانان به مولای شان را داوری کرد؟  اما باید بدانیم که تردیدها را صرفا" قداست و بلندی آن جایگاه دامن میزند...
در این مراسم همچنین دکتر اکرمی در سخنرانی خود از این که دانشگاه هنر میزبان بخش فیلم، عکس و نماآهنگ سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) اظهار خوشحالی کرده و برای ادامه کار جشنواره هایی از این دست آرزوی موفقیت کردند.
 
حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا دوست پرور نیز در سخنرانی خود از صفات و برکات وجودی حضرت امام رضا (ع) یاد کرده و از برگزاری چنین جشنواره ای در دانشگاه تقدیر کرد.
 
در ادامه دکتر جعفرپور ضمن قدردانی از مسئولین برگزاری جشنواره دانشجویی نگاه رضوی در دانشگاه هنر  از عملکرد منسجم و موفق تیم اجرایی دبیرخانه که توانست آثار قابل قبول و متعددی را در سیزدهمین بخش دانشگاهی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به ثبت برساند تقدیر کرد. همچنین در خصوص تشکیل کمیته های تخصصی در جشنواره چهاردهم خبر داده و اذعان نمودند: کمیته هنر جشنواره چهاردهم توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر به صورت یک جشنواره بین المللی مدیریت خواهد شد. 
 
لازم به ذکر است که از خبرنگاران برتر رسانه های خبری توسط امین مختاری؛ مدیر روابط عمومی جشنواره در این مراسم تقدیر شد. فائزه آقابابایی از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان و زهرا منصوری از خبرگزاری میزان به عنوان خبرنگاران برتر جشنواره معرفی شدند. 
 
در پایان مراسم نیز با پخش گزیده ای از آثار راه یافته به صورت تصویر و نماآهنگ از برگزیدگان اول تا سوم در هر بخش توسط مسئولین و داوران تقدیر شد. 
 
نمایشگاه جانبی ای از عکس های راه یافته به بخش مسابقه عکس جشنواره در لابی تالار همراه با پذیرایی از میهمانان برپا شد. همچنین اکران فیلم ها و نماآهنگ های برتر در روزهای پنج شنبه و جمعه همان هفته در تالار فارابی دانشگاه برگزار شد. 
 
در زیر برگزیدگان جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:
 
بخش فیلم:
 
رتبه اول: مهدی سیم ریز – چمدان
رتبه دوم: محمد حمزه ای - دور یا نزدیک
رتبه سوم: یوسف کارگر – آغی
 
بخش مستند:
 
رتبه اول: فضل الله تاری – خدایخانه
رتبه دوم: جمیل عامل صادقی - از میان این مسیر سبز
رتبه سوم: مرتضی درزی پور - سوچی مشهده
 
بخش انیمیشن:
 
رتبه اول: عباس جلالی یکتا - فانوس لالایی
 
بخش فیلمنامه:
 
رتبه اول: حمزه ولی پور - جایی نزدیک بهشت
رتبه دوم: علیرضا رحیم نژاد – مکافات
رتبه سوم: ملیحه عزیزی مفرد – قاری
 
بخش عکس:
 
رتبه اول: مهدی عقیقی
رتبه دوم: فضل الله اعرابی
رتبه سوم: علیرضا رحمانی پور