برخورد با تقلب علمی جدیت لازم را ندارد

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۶ کد : ۲۲۵۰ رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۸۳

تهران - ایرنا - مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر گفت: برخورد با فساد جدیت لازم را در همه ی زمینه ها ندارد و در حوزه تقلب علمی نیز به همین صورت است.

سعید سید احمدی زاویه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به دلیل مدارا کردن با بسیاری از جرم ها در کشور، افراد جامعه از عملکرد اشتباه خود نگرانی ندارند. 
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر افزود: زمانی که شخصی تقلب علمی کرده در سایر موارد نیز قانون شکنی می کند. باید فرد در تمام زمینه ها زیر ذربین و کنترل باشد و سالم سازی اجتماعی صورت بگیرد.
عضو هیات علی دانشگاه هنر تصریح کرد: جامعه به صورت شبکه ای است که تمام امور در آن به یکدیگر مربوط است و از مدرسه و خانواده فرهنگ سازی آغاز می شود.
سید احمدی زاویه در ادامه با اشاره به خط قرمزهای اساسی در جامعه و این که تعداد نباید ها زیاد شده و نباید های اصلی گم شده است، گفت: اصلاح رفتارهای اجتماعی موضوع پیچیده ای است که با یک قانون تغییر پذیر نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: در غرب حتی اجرا نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موقعیت اجتماعی فرد را به خطر می اندازد.
وی با بیان اینکه تقلب همواره با وجود راه های پیشگیری وجود داشته است، گفت: متقلبین راه های جدیدی را پیدا می کنند اما یکسری ابزار های جدید مثل همانند جویی برای پیشگیری از تقلب وجود دارد. 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که ملاک تمامی قوانین و ضوابط مثل استخدام یا ارتقا سطح علمی اعضای هیات علمی و تمامی هویت فرد بر پایه مدرک باشد، تقلب در این بخش هم اتفاق می افتد و گرایش جامعه به مدرک گرایی نیز افزایش پیدا می کند.
سید احمدی زاویه با بیان این که در کارهای مهارتی مدرک فرد مورد ارزیابی قرار نمی گیرد، افزود: بدلیل عدم ارزیابی مدارک تحصیلی شاهد عدم تقلب در فعالیت های مهارتی هستیم.
وی با اشاره به رواج مدرک گرایی در کشور توضیح داد: زمانی که اساتید و سیاست مداران با کاغذ و بدون سابقه عملیاتی صلاحیت خود را نشان می دهند احتمال تقلب در این بخش هم وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر با تاکید بر واقعی تر شدن سیستم های کنترلی در همه ی حوزه ها ادامه داد: مدرک گرایی بدون توجه به اصالت مدرک باعث بروز تقلب و عدم توجه به مهارت واقعی افراد می شود. 
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر عنوان کرد: در تمامی زمینه ها حتی مباحث نظری باید مهارت واقعی دیده شود و حتی شیوه های ارزیابی عملی نیز در این حوزه ها وجود دارد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در دانشگاه هنر موارد تقلب بسیار کم بوده زیرا در حوزه هنر به دلیل عملی بودن اکثر پایان نامه ها تقلب علمی کمتر است.
سید احمدی زاویه عنوان کرد: در حال حاضر در متن های پایان نامه ها و رساله ها همانند جویی اعمال می شود ولی تا به حال در دانشگاه هنر تقلب صورت نگرفته است.
وی افزود: همانند جویی و استفاده از داوران تخصصی در جلسات دفاع از راهکارهای پیشگیری از تقلب در دانشگاه هنر است. 
این استاد دانشگاه گفت: در حوزه فساد، تقلب و مسائل قضایی همیشه قوانین مناسبی وجود داشته است اما مهم اجرای قوانین است.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر ادامه داد: اغلب قوانین فراگیر و با فکر تنظیم می شود اما همیشه مشکل در اجرای آنها است. 
سید احمدی زاویه در خصوص بحث هیات های ممیزه که مسئولیت ارتقا اساتید را دارند نیز تصریح کرد که کوچکترین اشتباه پرونده استاد را دچار مشکل می کند لذا هیات های ممیزه باید نهایت دقت را داشته باشند.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر با اشاره به تراکت های بی شمار تبلیغاتی در خصوص نوشتن مقاله در اطراف دانشگاه ها نیز توضیح داد: بهترین راه برخورد سیستم های پذیرنده مقالات و رساله ها هستند که صحت مقاله ها را تایید کنند زیرا افراد از راه های مختلف تقلب و تخلف علمی را انجام می دهند.
وی ادامه داد: تقلب یک مسئله جهانی است زیرا در اروپا و آمریکا نیز برای انجام رساله تبلیغ می شود و تکرار مقالات رایج ترین نوع تقلب علمی در کشور است. 

** برخورد دانشگاه با متقلبین
این استاد دانشگاه هنر در خصوص برخورد این دانشگاه با متقلبین در خصوص پایان نامه ها عنوان کرد: دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی در صورت انجام تقلب از دانشگاه اخراج می شود و با استادی که متوجه تقلب علمی نشده برخوردی صورت نمی گیرد اما اگر دچار تکرار شود، قطعا اخراج استاد را به همراه دارد.
وی ادامه داد: اگر استاد با آگاهی این کار را انجام دهد در مرتبه اول موجب اخراج یا تذکر می شود. 
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اظهار کرد: جریمه ها با توجه به تخلف اساتید متفاوت است و به مرتبه استاد و مسئولیت اجرایی در دانشگاه و نوع درس تدریسی دارد.
سید احمدی زاویه با بیان اینکه قضاوت با توجه به قانون تقلب بر عهده هیات تخلفات است، گفت: هیات های تخلف میزان نقش و دخالت استاد و دانشجو را ارزیابی می کنند.
وی توضیح داد: اگر دانشگاه در حین وقوع متوجه تقلب شود به دانشجو و استاد راهنما تذکر می دهد. اما اگر دانشجوی دکتری در رساله خود تقلب انجام دهد، مدرک نمی گیرد و اخراج می شود. 
به گفته مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر رای صادره برای فرد متخلف بستگی به مقطع و نوع تخلف دارد و کار پیچیده ای است. در ابتدا توسط شورای دانشکده و سپس دانشگاه بررسی شده که توسط هیات تخلفات دانشگاه رای صادر می شود. 


( ۵ )