شب موسیقی دانشگاه هنر در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۲ کد : ۲۲۶۲ رویدادها
تعداد بازدید:۲۲۰۹

 

آنسامبل‌های موسیقی ایرانی و کلاسیک دانشکده موسیقی دانشگاه هنر متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده موسیقی، در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به روی صحنه می‌روند.

احسان ذبیحی‌فر، عضو هیأت علمی دانشکده‌ موسیقی گفت: برنامه‌ای که برای جشنواره موسیقی فجر امسال در نظر گرفته شده است در دو بخش مستقل اجرا می شود. بخش اول شامل اجرای آنسامبل های موسیقی کلاسیک و بخش دوم اجرای ارکستر سازهای ایرانی خواهد بود. در بخش اول، دو برنامه نسبتا مجزا داریم که برنامه نخست دوئت پیانو و ویلن است که توسط بهزاد جعفریان و پدرام غفاری قطعه‌ای از پابلو ساراساته با عنوان «نمایش کولی» اجرا خواهد شد و پس از آن، در همین بخش آنسامبل فرناد به سرپرستی علی باستانی‌نژاد قطعاتی  از ادبیات موسیقی کلاسیک را اجرا خواهد کرد. در کارگان این بخش آثاری از موتسارت، پیاتزولا، شون فیلد، پی سارد، آزناور و شریفیان گنجانده شده که توسط ۱۰ تن از دانشجویان دانشکده موسیقی به سرپرستی علی باستانی نژاد به اجرا خواهد رسید.

وی درباره بخش دوم اجرا بیان کرد: در بخش دوم برنامه، ارکستر سازهای ایرانی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به سرپرستی و رهبری محمدرضا فیاض مجموعه «عیاران» اثر آقای احمد پژمان را اجرا می کند. حدود ۴۰ سال پیش وزارت فرهنگ و هنر وقت این اثر را به آقای پژمان سفارش داده بود که مجموعه عیاران برای گروه سازهای ایرانی نوشته شد و همان زمان توسط گروه استاد فرامرز پایور به اجرا درآمد. این مجموعه شامل ۵ قطعه است و به تازگی نیز پس از بازنویسی پارتیتور این اثر توسط محدرضا فیاض ضبط و منتشر شده است. جناب احمد پژمان از استادان برجسته دانشکده موسیقی از سالیان پیش بوده اند و تعداد زیادی از دانشجویان زیر نظر ایشان کار کرده و آموخته‌اند. اجرای «عیاران» توسط این گروه ۲۸ نفره متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده موسیقی به نوعی ادای دین دانشجویان دانشکده به ایشان و قدرشناسی و پاسداشت مقام هنری این آهنگساز ارجمند است. 

مدیر هنری ارکسترهای دانشگاه هنر در پایان، توجه به آثارآهنگسازان ایرانی در بخش ارکسترهای کلاسیک این دوره از جشنواره موسیقی فجر را یک اتفاق خجسته دانست و اظهار کرد: توجه به آهنگسازان ایرانی اتفاقی مبارک و ارزشمند است که باید آن را به فال نیک گرفت. اتفاقی که باید از سال‌ها پیش در این بخش رخ می‌داد. همواره باید به آهنگسازان کشور خودمان که متناسب با فرهنگ موسیقی ایران با رویکرد ملی خلق اثر می‌کنند، توجه ویژه شود و امکان اجرا و ارائه آثارشان فراهم گردد.


( ۴ )