نقش آفرینی دانشکده موسیقی در سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

۰۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۹ کد : ۲۳۲۶ رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۳۰

سی­ وچهارمین جشنواره­ فجر شاهد حضور چشمگیر اعضای هیات علمی و دانشجویان نخبه و ساعی دانشکده­ موسیقی دانشگاه هنر بود.این مرکز آکادمیک که تنها دانشکده­ موسیقی کشور است از سال 1368 فعالیت خود را آغاز نموده و در طول سی سال فعالیت مستمر خود همواره سهم بسیار زیادی در تربیت نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایران داشته و منشا جریان سازی­های متعدد در موسیقی ایران بوده است. اگرچه  معمولاً اغلب اجراهای جشنواره­ های فجردرسالیان گذشته نمایندگان پرشماری از این دانشکده در خود داشته است اما امسال شاهد حضور بسیار پررنگ­تری از اساتید و دانشجویان این دانشکده در جشنواره­ فجر بوده­ ایم. جزئیات اجراهای اهالی دانشگاه هنر در جشنواره­ فجر سی و چهارم در شاخه­ های گوناگون به شرح زیر بوده است:

1-"شب موسیقی دانشگاه هنر" در تاریخ27 بهمن در دو بخش، در تالار رودکی به انجام رسید. نخستین بخشِ اجرای دانشگاه هنر مربوط به آنسامبل موسیقی کلاسیک دانشکده موسیقی (فرناد) به سرپرستی علی باستانی‌نژاد از اعضای هیات علمی گروه موسیقی جهانی دانشکده موسیقی بود. در این بخش قطعاتی از موسیقی کلاسیک اروپایی با ساز‌های فلوت، پیانو، ویولن و ویولن‌سل نواخته شد.

در بخش دوم گروه ساز‌های ایرانی دانشگاه هنر با رهبری محمدرضا فیاض قطعه­ "عیاران" به آهنگسازی احمد پژمان را نواختند. این قطعه درپنج قسمت شامل سیاناو، شونان، آرَنگان، دَلگان و زَرمیتان بود. اسامی این قطعات از نام روستا‌هایی در کردستان، گیلان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری برگرفته شده و هر قطعه در بردارنده تم‌هایی از موسیقی این استان‌ها بود.

2- پریچهر خواجه نوازنده­­ ساز قانون و عضو هیات علمی گروه ایرانی دانشکده موسیقی در تاریخ 24 بهمن ماه در منطقه­ ی آزاد اروند و در تاریخ 26 بهمن در فرهنگسرای نیاوران قطعاتی از ساخته­های خود در دستگاه­های ماهور و نوا و راست پنجگاه و شور را در قالب دونوازی به همراه تنبک فرهاد صفری اجرا کرد.

3-در اولین روز از جشنواره دکتر پویان آزاده از اعضای هیات علمی گروه موسیقی جهانی دانشکده قطعه­ "چهارگاه برای ارکستر" اثر جواد معروفی را با ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان اجرا کرد.

4. گروه کر اردیبهشت به رهبری دکتر حمید عسکری، عضو هیات علمی دانشکده موسیقی با اجرای آثار متنوع موسیقی کُرال روز یکشنبه 28 بهمن ماه در تالار رودکی روی صحنه رفت. کیفیت اجرای این گروه در جشنواره فجر باعث شد تا به مراسم اختتامیه دعوت شده و با اجرای سرود ملی، اثر نیایشی مناجات، با شعری از وحشی بافقی و آهنگسازی حمید عسکری و اثر کُرال گل پامچال، با تنظیم پیام میرجعفری، آغاز گر مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر باشد. قابل ذکر است که پیانیست این گره، فرزاد حاجی هاشمی نیز از دانش‌آموختگان دانشکده موسیقی است.


( ۵ )