دکتر اکرمی در نشست روسای دانشگاههای عضو اکو: پیوند سرزمینی، لزوم ارتباطات فرهنگی و هنری را بیشتر می‌کند

۰۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۱۹ کد : ۲۶۲ رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۵۶
دکتر اکرمی در نشست روسای دانشگاههای عضو اکو: پیوند سرزمینی، لزوم ارتباطات فرهنگی و هنری را بیشتر می‌کند

 

دکتر غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر در نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های هنر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اکو دارای وجوه فرهنگی مشترکی هستند، گفت: اشتراک وجوه فرهنگی عامل مهمی است که روابط بین ملت‌ها را ضرورت می‌بخشد. ما کشورهای همسایه هستیم و این پیوند سرزمینی لزوم ارتباطات فرهنگی و هنری را بیشتر می‌کند.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر در این نشست که از صبح روز یکشنبه 6 دیماه جاری به میزبانی دانشگاه هنر در محل موزه ملی ایران برگزار شد، دکتر اکرمی با تاکید بر اینکه همسایگی امر قابل احترامی است اظهار کرد: همسایگی مبین روابط انسانی است و این همسایگی به هم افزایی فرهنگی بین کشورهای عضو اکو کمک می‌کند. و پندار، گفتار، کردار، شناخت هستی و طبیعت را به هم وابسته می‌کند.
 
رئیس دانشگاه هنر با بیان اینکه کشورهای عضو اکو در زمینه ادبیات و هنر وجوه مشترک فراوانی دارند گفت: روابط فرهنگی بین مردم این کشورها امری دیرینه بوده و دارای سابقه طولانی است. تاریخ نشان می‌دهد این کشورها در زمان گذشته یک کشور واحد بوده اند و دارای پیوند دیرینه هستند. البته تفاوت‌هایی در فرهنگ این کشورها وجود دارد که موجب افتراق نمی شود بلکه تنوعی شیرین است.
 
دکتر اکرمی در ادامه با بیان اینکه امروزه مبارزه نظامی به مبارزه فرهنگی تبدیل شده است اظهار کرد: کشوری در این مبارزه برنده است که فرهنگ غنی داشته باشد. به زعم کشورهای غربی ما از نظر اقتصادی در زمره کشورهای جهان سوم قرار داریم زیرا از نظر صنعتی عقب هستیم. متاسفانه ما نیز این امر را پذیرفته‌ایم اما اگر به تاریخ 100 ساله صنعتی جهان باز گردیم متوجه می‌شویم که دلیل جنگ‌های بزرگ اول و دوم، صنعت بوده است.
 
وی با بیان اینکه در نیم قرن اخیر همه جنگ‌ها در شرق بوده است گفت: جنگ‌ها در خاورمیانه جنگ قدرت نیست بلکه جنگ فرهنگ است. امروز با سلاح فرهنگ باید به جنگ دشمنان برویم. امیدوارم این نشست موجب شکوفایی فرهنگ و سربلندی مردم ما از نظر انسان دوستی شود.
 
در ادامه مراسم دکتر افتخار حسین عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو با بیان اینکه مردم منطقه اکو با وجود شرایط اقلیمی، تنوع قومی و زبانی جهت حفظ آداب و رسوم منطقه تلاش نمودند گفت: تفاوت‌ها در این کشورها به یک امتیاز و نقطه قوت تبدیل شده است. اکو مانند یک اثر زیبا بوده که از کنار هم قرار گرفتن طرح‌های فرهنگی متفاوت تشکیل شده است.
 
وی با تاکید بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص لزوم همدلی و همزبانی میان مسلمانان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همواره بر اهمیت و مرکزیت فرهنگ در جهان تاکید داشته و ایده ایشان که همکاری اقتصاد و فرهنگ بود قابل تامل است. رسانه‌های غربی سالها بر آن بودند که جمهوری اسلامی ایران را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند و تصویری نادرست از آن ارائه دهند. اما شاهد هستیم که این کشور بعد از انقلاب اسلامی یک جامعه باز و بر پایه ارزش‌ است که توانسته میان فرهنگ و مذهب تعادل ایجاد کند. هیچ کشوری مانند ایران نتوانسته میراث فرهنگی خود را به این صورت ارتقا دهد و به داشتن چنین میراث فرهنگی ببالد و همواره در صدد ارتقای آن باشد.
 
دکتر حسین عارف در پایان گفت:‌موسسه فرهنگی اکو ارتقای سطح همکاری میان دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار داده که این گردهمایی نمونه آن است.
 
دکتر ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: خوشحالیم که امروز میزبان کشورهای منطقه اکوهستیم. کشورهایی که میراث دار فرهنگی تفکراندیشمندانی بزرگ چون اقبال، رودکی، مولوی، سعدی، حافظ، سید جمال، گنجوی، مختوم قلی و... هستند. ایشان با اشاره به اینکه همگرایی و تبادل اقتصادی در پیشرفت کشورها نقش زیادی دارد، افزود: در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی میان کشورهای اکو مطلوب نیست و جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف آمادگی این را دارد تا با تمام توان با 9 کشور دیگر عضو اکو روابط نیکویی برقرار کند و در آینده انتظار داریم همکاری ها و روابط گسترش یابد. 
 
دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با حضور در جایگاه، پیام وزیر علوم را قرائت کرد. وی گفت: اکو با 450 میلیون نفر جمعیت نقشه ای از مهمترین مناسبات منطقه ای و علمی را دارد و می تواند بستری ثبات ساز در منطقه بویژه در ابعاد علمی و فرهنگی و اجتماعی باشد. ایشان با اشاره به وابستگی و همبستگی علم و هنر به یکدیگر افزود: اعتقاد ما بر این است که نگاه هنری این پتانسیل را دارد که تبعیض را از بین ببرد. هنر با تقویت قوای خلاق و هوش انسان و افزایش آگاهی در ارتباطی ناگسستنی با علم و حکومت داری قرار می گیرد. دکتر سالار آملی با اشاره به اینکه مردم منطقه اکو با هم هم مسیرند و و سرنوشتی شکوفا در انتظارشان است، تاکید کرد: وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران از انجام تحقیقات مشترک در هنر و علم و فناوری با سایر کشورهای اکو استقبال می کند.
 
مهندس مهدی چمران نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت مقدم میهمانان به کشور ایران و شهر تهران یادآور شد: خوشبختانه کشورهای عضو اکو همبستگی فرهنگی نزدیک و اشتراکات محوری زیادی با هم دارند. سبک زندگی شان برگرفته و تأثیرپذیر از هنر است که فرهنگ مردانگی، گذشت، ایثار، نجابت، مهربانی، علم دوستی و سایر خصائل انسانی را در خود دارد. در شرایطی که می بینیم فرهنگ غربی با ابزارهای هنری مانند سینمای هالیوود قصد نفوذ دارد، گردهمایی میان دانشگاها و مراکز آموزشی هنری کشورهای منطقه اکو اهمیت ویژه ای دارد و می تواند در همکاریهای تأثیرگذار بعدی نقش مهمی ایفا کند.
 
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت خلق معانی و گشایش افق های نوین فکری به روی انسان گفت: به نظر من هنر مهمترین عرصه خلق آثار و معانی جدید است و در هر دوره ای می تواند راههایی برای رهایی انسان پیشنهاد کند. ایشان در ادامه تاریخ تحول تفکر بشری با تاریخ تحول و پیدایش سبکها و شیوه های نوین هنری را شاهدی بر این مدعا دانست و افزود: بشر در هر زمان به نقطه ای می رسد که بازاندیشی در بنیادهای تفکر خود را ضروری می داند در همان مقطع سبک هی جدید هنری نیز به وجود می آیند و فضای نوین حیات بشری همواره خود را در سبک های جدید هنری نشان می دهد. وی با اشاره به پدیده جهانی شدن در روزگار ما ادامه داد: جهانی شدن به معنای همسان شدن جهان نیست بلکه به معنای امکان حیات دادن به گونه های مختلف فرهنگی و سبک های متفاوت است. اتفاقاً کسانی در این عرصه امکان ظهور وبروز می یابند که فردیت و هویت خود را داشته باشند که مورد توجه قرار بگیرد. و این موضوع است که می تواند گونه ای دیگر اندیشیدن در فرهنگ و هنر سرزمینی کشورهای عضو اکو به ارمغان بیاورد.
 
دکتر علیرضا عسکری نیز در سخنرانی خود با اشاره به بستر هنری تاریخ مشترک میان کشورهای عضو اکو گفت: امروز که هنر با زبان آکادمیک مطرح می شود مسئولیت ما نیز در این خصوص بیشتر می شود. در کشورهای عضو اکو ظرفیت های بسیار زیادی در خصوص مسائل فرهنگی و هنری وجود دارد که یکی از وظایف ما شناسایی آن و حفظ و ارتقا و پرورش آن است. تنوع فرهنگی در این کشورها بویژه در حوزه های سنتی بسیار جذاب است و ارائه آن به اشکال مختلف می تواند جنبه اقتصادی هم پیدا کند. ما تمام توان خود را به کار می گیریم برای اینکه راهکارهای تبادل فرهنگی بیشتر و تعامل سازنده در این میان را شناسایی و مفاهیم نوینی را بنیانگذاری کنیم.
 
در ادامه مراسم، پروفسور مرتضی جعفری رئیس کالج ملی هنر لاهور پاکستان، دکتر عالم فرهاد رئیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل، دکتر سمینا رئیس خان قائم مقام رئیس مدرسه هنر و معماری ایندوس ولی پاکستان، دکتر دلاور لطیف اف رئیس دانشکده هنرهای زیبای تورسون زاده تاجیکستان، پروفسور یالچین کاراقیز رئیس دانشگاه هنرهای زیبای معمارسینان ترکیه، دکتر جمشید غنی زاده رئیس دانشکده صنعت تصویری و دیزاین تاجیکستان و پروفسور ماماشاریپ کتونوف رئیس دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر قرقیزستان، به معرفی اجمالی دانشگاه مربوطه و دستاوردهای هنری و فرهنگی شان پرداخته و بر تحکیم روابط فی مابین فرهنگی و هنری تاکید کردند.