برگزیدگان چهارمین جشنواره «نقش تن‌پوش» معرفی شدند

۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۳ کد : ۲۷۹ رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۸۸
برگزیدگان چهارمین جشنواره «نقش تن‌پوش» معرفی شدند

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر به نقل از پورتال اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی، عصر روز چهاردهم دی‌ماه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره «نقش تن‌پوش» با حضور استادان، دانشجویان و فعالان عرصه مد و لباس کشور برگزار شد و از برگزیدگان این جشنواره تقدیرشد.
در این مراسم سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر، حمید قبادی‌ رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و حجت الاسلام دوست‌پرور رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر سخنرانی کردند.
در چهارمین جشنواره «نقش تن‌پوش» که به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر برگزار شد، شراره امانی، سحر احمدپور، میلاد سلیمی، ملاحت فتحی، سیده فاطمه گشتی‌فرد، فاطمه سادات اسماعیل‌زاده و، المیرا الیاسی شایسته تقدیر شدند و کوثر توسلی به‌عنوان (نفر اول)، راحله جاسمیان (نفر دوم) و سلیمان میری (نفر سوم) مقام های اول تا سوم جشنواره را کسب کردند.
 
نمادها و عناصر فرهنگ ایرانی و اسلامی روی تی‌شرت
سعید پورعلی در این مراسم درمورد اهداف این جشنواره گفت: رشد خلاقیت و استعدادهای فرهنگی و هنری جوانان دانشجو و شناسایی افراد مستعد، کمک به ارتقای فرهنگ پوشش متناسب با موازین اسلامی و ایرانی، کمک به معرفی و گسترش قابلیت‌های هنری و بصری فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد زمینه معرفی و ارائه آثار تاثیرگذار و تقویت هویت ملی دانشجویان از طریق ارتقای شناخت آن‌ها از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، ایجاد ارتباط بین هنرمندان جوان و صنایع مرتبط و تقدیر از طراحان، هنرمندان و تولیدکنندگان تن‌پوش‌های منقش به نقوش و مولفه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در فرهنگ عمومی هر کشور و ملیتی، پوشش شناسنامه جامعه به‌شمار می‌رود. اگر در زمان‌های بسیار دور، لباس و پوشش وسیله‌ای برای حفاظت و مراقبت بود، امروز عرضه پوشش و لباس با مفاهیم متعددی همراه شده است، آنچنان که در بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی پوشاک و بسیاری از مفاهیم و موضوعات دیگر، شاخه‌های مختلف پژوهش را شامل می‌شوند. لباس، بازتابی از اعتقادات افراد است و بین شاخصه‌های فرهنگی هر جامعه جزو مهم‌ترین‌هاست. مدل، طرح، رنگ، نقش و نماد روی لباس در حقیقت، بازتابی از نوع تفکر و حتی حالات روحی روانی فرد است.
او اظهار کرد: تن‌پوش (تی‌شرت) یکی از پوشش‌ها و پوشاک پرمصرف بین همه اقشار و در حقیقت، پوشش اصلی جوانان است. طرح و نقش روی این پوشش، بازتابی از نوع تفکر فرد و انتقال‌دهنده مفاهیم مختلف در جامعه است. بنابراین پرداختن به این موضوع، یکی از ضرورت‌های کشور در حوزه هنر و مد لباس است که خوشبختانه چند سال است در دستور کار جهاد دانشگاهی هنر قرار گرفته است. جشنواره تن‌پوش براساس این نگاه و ضرورتی که در جهاد دانشگاهی هنر بوده، ایجاد شده و خوشبختانه تا کنون استقبال نسبتا خوبی از سوی دانشجویان رشته‌های مختلف هنری شده است. موضوع این جشنواره، استفاده از نمادها و عناصر فرهنگ ایرانی و اسلامی روی تی‌شرت است.
پورعلی درباره کارکرد مثبت نقش تن‌پوش گفت: در سال‌های اخیر، لباس‌های عزاداری در ماه‌های محرم و صفر متفاوت از لباس‌های عادی عزاداری بوده است. توجه جوانان به پوشیدن لباس‌های متفاوت و مدرن و در عین حال اهمیت خاص عزاداری برای امام حسین (ع) موجب شده، عده‌ای از طراحان لباس و گرافیک به فکر تولید لباس‌هایی با نقش متناسب با این روزها باشند. کارکرد منفی و انحرافی از نقش تن‌پوش نیز استفاده از نمادهای شیطان‌پرستی و گروه‌های منحرف فکری است که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد و روی لباس‌های جوانان می‌آید.
 
در ادامه حجت الاسلام محمد دوست‌پرور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر گفت: مد هنر طراحی جامعه و برگرفته از فرهنگ جامعه است و آثار آن در طول زندگی هر روز ما دیده می شود، وی ضمن مقایسه ای تطبیقی بین مد در جامعه اسلامی و فشن که برگرفته از نگاه غربی به مقوله مد و لباس است، افزود: مد هنر طراحی جامعه و برگرفته از فرهنگ آن است و آثار مد در طول هر روز بشر دیده می شود و همیشه ما در دنیای مد زندگی می کنیم اما فشن تعارض های اجتماعی را دامن می زند و تضادهای اجتماعی را بروز می دهد و بر گفته از نگاه کاملا غربی است.
حجت الاسلام دوست‌پرور در ادامه گفت: گستره فشن مقطعی، زمانی و موضوعی است و برعکس آن دامنه مد همه هستی را گرفته و هر چند تظاهرش در آرایش و پوشش است، اما در تمام ابعاد زندگی ما همچون نوع و نحوه تفکر، نحوه زیست، نحوه تشکیل زندگی و حتی اندیشه متفکرین جامعه وجود دارد.
وی تصریح کرد: اما فشن یک رفتار تعارض گونه اجتماعی است که برای اعلام مخالفت و یا اعلام حضور جلوه و بروز می کند.رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر ادامه داد: مدگرایی علل مختلفی دارد از جمله تنوع طلبی و تشخص. حتی نابرابری های اجتماعی هم مد سازند. گاهی نابسامانی های اجتماعی، نابرابری های اجتماعی و فاصله های طبقاتی هم مد می سازند. برای مثال در گروه اشراف به علت برخورداری و بهره مندی از ثروت یا قدرت و به رخ کشیدن ثروت در قالبهای مختلف مثل ماشین ، خانه و ابزار زیستی، مرتباً در حال تولید مد هستند و متاسفانه بخشی از جامعه را نیز با خود می برند. 
 
مرکز رشد مد و لباس دانشجویی در جهاددانشگاهی هنر ایجاد می شود
در ادامه این مراسم، رییس جهاد دانشگاهی هنر درباره ضرورت ایجاد تنوع در مد و لباس ایرانی اسلامی، بیان کرد: گرایش به زیبایی و رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در پوشش، امری فطری است و در تعالیم اسلامی نیز مخالفتی با این موضوع دیده نمی‌شود. اساسا دین اسلام، امروزی شدن و نوگرایی در پوشش را البته در چارچوب شرع پذیرفته است.
بهزاد رشیدی ادامه داد: باید پذیرفت که گرایش به مد و زیبایی، بویژه بین جوانان یک رفتار و خواسته طبیعی است و مدیران باید به این خواسته و نیاز فطری احترام بگذارند و به جای برخوردهای سلبی متناسب با باورهای فرهنگی ایرانی و اسلامی، طرح و برنامه‌ای فعالانه، هدایتگر و هدفدار برای آن داشته باشند.
وی تصریح کرد: بی‌تردید مهم‌ترین اقدام در این زمینه، استفاده از تمام قابلیت‌های موجود در هنرهای مرتبط با طراحی لباس و استفاده از رنگ‌ها و نقش‌های زیبا و بدیع در ایجاد تنوع در مدهای ایرانی اسلامی است.
رییس جهاد دانشگاهی هنر اظهار کرد: روشن است که نه لباس صرفا یک پوشش محسوب می‌شود، نه طرح و نقش و نگار آن صرفا ایجادکننده زیبایی و جذابیت است. لباس بازتابی از باورها و اعتقادات افراد است. لباس انتقال‌دهنده پیام‌ها و مفاهیم مختلف در جامعه است که همراه با طرح‌ها و رنگ‌ها در حقیقت، پرچم فرهنگ ملی هر جامعه محسوب می‌شود. بر همین اساس، پرداختن به لباس و الگوهای پوشش از منظر انتقال مفهوم، یکی از ضرورت‌های کشور در حوزه هنر و صنعت است.
بهزاد رشیدی گفت: لبای به مثابه یک رسانه می تواند در انتقال مفاهیم فرهنگی متناسب با تعالیم اسلامی و فرهنگی ایرانی عمل کند.
او با بیان این‌که در این دوره شاهد آثار بسیاری از دانشجویان و جوانان هنرمند ایرانی بوده‌ایم، گفت: این جوانان با هنرهایی مانند چاپ سیلک، باتیک، دیجیتال، تکه‌دوزی، انواع رودوزی‌های سنتی، نقش‌های روی پارچه، نشانه‌ها و نمادها، نقش‌های زیبایی روی‌تن پوش خلق کرده‌اند. تعداد آثار این دوره نسبت به سه دوره گذشته، بیش از سه برابر شده و سطح کیفی آن نیز بالا آمده است.
رشیدی ادامه داد: تقریبا از همه استان‌ها و دانشگاه‌های کشور، دانشجویان آثار خود را به جشنواره ارسال کرد‌ه‌اند و این نشانه‌های مثبت، ما را ترغیب می‌کند تا در دوره‌های بعدی، حرکتی هدفدارتر داشته باشیم.
رییس جهاد دانشگاهی هنر درباره برخی کارکردهای مثبت و منفی نقش تن‌پوش در جامعه، اظهار کرد: کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های انتخاباتی، جنبش‌های دانشجویی، برنامه‌های اعتقادی و مذهبی از جمله جاهایی است که کاربردهای نقش تن‌پوش بارها در آن‌ها تجربه شده است. همچنین تصاویر گرافیکی شهدا و طرح‌های مفهومی مانند موضوع خلیج فارس از جمله تجربه‌های مثبت در موضوع نقش تن‌پوش است. البته بسیاری از اوقات نمادهایی از شیطان‌پرستی و گروه‌های منحرف فکری که سنخیتی با فرهنگ و تمدن ایرانی ندارند، روی لباس جوانان می‌آید که باعث نگرانی خانواده‌ها و مسئولان می‌شود.
او درباره برنامه‌های آینده دبیرخانه دائمی جشنواره نقش تن‌پوش در سال تحصیلی پیش رو، بیان کرد: امیدواریم در گام اول، این جشنواره را تحت همین نام جامع‌تر ببینیم و تن‌پوش را نه صرفا تی‌شرت، بلکه همه انواع تن‌پوش‌ها در نظر بگیریم. موضوع انتقال مفاهیم فرهنگی ایرانی - اسلامی جزو محورهای تأکیدی این جشنواره خواهد بود. همچنین دوره‌های آموزشی مرتبط با موضوع جشنواره در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر برگزار می‌شود.
رشیدی گفت: با همکاری کارگروه مد و لباس کشور، ایجاد مرکز رشد مد و لباس کشور در دستور کار جهاددانشگاهی هنر قرار گرفته و تلاش می‌کنیم ارتباط بین هنرمند و تولیدکننده را بیشتر کنیم و با ایجاد مرکز رشد مد و لباس دانشجویی، ایده‌های خلاقانه و نوآورانه دانشجویان را تا مرحله تولید و فروش دنبال کنیم.
بهره‌برداری از شبکه‌های مجازی در حوزه مد و لباس
در ادامه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره «نقش تن پوش» حمید قبادی‌ رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز درباره نماد و نشانه‌شناسی صحبت کرد و گفت: به‌دلیل اهمیت و ارزش نماد و نشانه‌شناسی، در برخی دانشگاه‌ها در مقطع دکتری یک ترم به این موضوع اختصاص داده شده است و از آن به‌عنوان پل ارتباط فرهنگی یاد کرده‌اند، زیرا یکی از لوازم فرهنگ را نماد و نشانه می‌شناسند. البته نحوه به‌کارگیری این مفاهیم نیز ارزشمند است و از طرفی می‌تواند توسعه‌دهنده مفهوم ناثواب در جامعه باشد. خوشحالم در سال‌های اخیر نماد و نشانه در حوزه لباس به نقاط مختلف دنیا منتقل شده است.
او همچنین درباره اهمیت بهره‌برداری از شبکه‌های مجازی بیان کرد: بهتر است از شبکه‌های مجازی تا زمانی که مفاهیم دچار آلودگی نشوند، استفاده کرد. هر کدام از ما می‌توانیم مُبلغ مفاهیم ارزشمند ایرانی اسلامی باشیم. ما زمانی موفق خواهیم بود که نمونه‌های طرح‌های ارائه‌شده را بر تن افراد در جامعه ببینیم و اگر بخواهیم این موضوع را کاربردی کنیم، باید به محصول نیز توجه کنیم.
قبادی درباره کارگروه مد و لباس نیز گفت: دی‌ماه را باید با عنوان جشنواره مد و لباس انتخاب کنیم، زیرا در این ماه جشنواره‌های متعددی در حوزه مد و لباس از جشنواره ملی دانشجویی دانشگاه فنی شریعتی گرفته تا «شعر و عفاف»، «نقش تن‌پوش» و «تسنیم» برگزار شده یا در حال برگزاری است.
رییس سامان‌دهی کارگروه مد و لباس افزود: یکی از اقداماتی که باید در حوزه مد و لباس صورت بگیرد، تغییر سرفصل‌های درسی در این حوزه است که شاید ما از آن غافل بوده‌ایم. سرفصل‌های درسی این رشته خلأهایی در جامعه وجود دارد که باید از بین برود تا بتواند روی مارکتینگ تأثیرگذار باشد.
در ادامه مراسم حجت الاسلام دوست‌پرور رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر سخن گفت.
وی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم سعودی به ویژه اعدام شیخ نمر، مقایسه ای تطبیقی بین مد در جامعه اسلامی و مزون هایی که برگرفته از نگاه غربی به مقوله مد و لباس است ارائه کرد.
در پایان نیز فریبا آلادینی دبیر اجرایی جشنواره گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارائه کرد و از برگزیدگان تقدیر شد.
چهارمین جشنواره «نقش تن‌پوش» توسط جهاد دانشگاهی هنر و با مشارکت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، معاونت فرهنگی دانشگاه هنر،‌ دانشگاه شریعتی، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه علمی - کاربردی با هدف رشد خلاقیت‌های فردی دانشجویان و هنرمندان کشور و تلاش برای استفاده و ترویج نمادها و نشان‌های ایرانی اسلامی برگزار شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

( ۲ )