کتاب " هنر و اخلاق "نوشته جمعی از اساتید دانشگاه هنر منتشر شد

۰۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۲ کد : ۲۹۱ رویدادها
تعداد بازدید:۲۲۸۲
کتاب " هنر و اخلاق "نوشته جمعی از اساتید دانشگاه هنر منتشر شد

مجموعه مقالات «هنر و اخلاق» با نظارت علمی دکتر محمدرضا آزاده‌ فر، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر منتشر شد. دکتر آزاده‌ فر اشاره کرد که دیگر کتاب‌های منتشر شده درباره این موضوع، ترجمه از منابع خارجی هستند و این کتاب با توجه به نیاز به تامین منابع بومی در زمینه ارتباط هنر و اخلاق، منتشر شده است. این کتاب مقالاتی از دکتر محمد رضا آزاده فر، دکتر اسماعیل بنی اردلان، دکتر کامران افشار مهاجر، دکتر ایرج داداشی و دکتر پروین شیر بیشه را در خود جای داده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر به نقل ازخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر محمد رضا آزاده فر اظهار کرد: تحول فرهنگی در رشته‌های علوم انسانی یکی از سیاست‌های کلی نظام است. به همین دلیل در سال ۱۳۸۹ طرحی درباره نسبت هنر و اخلاق بر مبنای فرهنگ ایرانی ــ اسلامی را تنظیم کرده و با  چند تن از استادان دانشگاه مشغول نگارش مقالاتی شدیم که به کتاب «هنر و اخلاق» ختم شد. این کتاب به‌تازگی از سوی انتشارات سوره مهر روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 
وی افزود: تاکنون هرچه کتاب در این موضوع منتشرشده ترجمه از منابع خارجی بوده و دیدگاه‌های اخلاق را در مکاتب غربی بررسی کرده‌اند. مقوله اخلاق و نسبت آن با هنر در منابع هنری کهن ایران سابقه زیادی دارد، اما در ۲۰۰ سال اخیر در کتاب‌های هنری این مساله فراموش‌شده بود.
 
آزاده‌فر ادامه داد: در این کتاب ابتدا سابقه مباحث مربوط به نسبت هنر و اخلاق در منابع قدیم ایران مورد بررسی قرارگرفته و در ادامه با نمونه‌هایی از هنر روز هم‌سنجی شده‌است.
 
این محقق همچنین عنوان‌های مقالات منتشر شده در این کتاب به همراه نام نویسندگان آنها را به این شرح معرفی کرد: «هنر اخلاق ایرانی» نوشته اسماعیل بنی‌اردلان، «اخلاق و هنر سنتی: نگاهی به موضوع اخلاق و صناعات از منظر خواجه نصیرالدین طوسی» نوشته ایرج داداشی، «بررسی پیوند حُسن، عشق و حُزن بر اساس بازخوانی «فی حقیقة‌العشق» شیخ شهاب‌الدین سهروردی» نوشته پروین شیربیشه، «بهره‌های اخلاقی از هنرهای سنتی» نوشته کامران افشار‌مهاجر و «موسیقی و هنجارهای اخلاقی» نوشته محمدرضا آزاده‌فر، مقالات منتشرشده در این کتاب هستند.
 
 
 
 
آزاده‌فر درباره طیف مخاطبان کتاب «هنر و اخلاق» نیز گفت: این کتاب در اصل با هدف تأمین منبع مطالعاتی برای دانشجویان رشته‌های مختلف هنری تهیه و منتشر شده است. همان‌طور که اشاره کردم کتاب‌های بومی در رابطه با نسبت هنر با اخلاق منتشر نشده بود. با این اوصاف دیگر رشته‌های علوم انسانی، به‌ویژه رشته‌هایی که در آنها علم اخلاق مطرح می‌شود نیز می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.
 
مجموعه مقالات «هنر و اخلاق» با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه، ۱۸۰ صفحه و بهای ۹ هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر و پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است.