میراث معماری نظامی ایران و روم توسط ژان کلود ووازَن بررسی شد

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۵ کد : ۲۹۲۹ رویدادها
تعداد بازدید:۸۳۷

نشست "وامگیری و دادوستد میان رومی-بیزانسی ها و ساسانیان در معماری نظامی" چهارشنبه 8 آبان 98 از ساعت 10:30 تا 12:30 در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر برگزار شد. در این نشست که با حضور مسئولان و مدیران دانشگاه و با استقبال دانشجویان معماری و شهرسازی برگزار شد، دکتر ژان کلود ووازَن باستان شناس و استاد دانشگاه در خصوص معماری باستانی قلعه های نظامی باستانی در خاورمیانه بویژه مقایسه موردی میان معماری این آثار و تأثیراتشان از معماری ساسانی و بیزانسی سخنرانی کرد و با نگرشی تطبیقی، معماری کاخ ها، دژها و استحکامات باستانی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.
دکتر ژان کلود ووازَن دارای مدرک دکترا در رشته تاریخ و باستان‌شناسی است و با علاقه بسیار، دلایل به وجود آمدن و ساختن دژها در خاورمیانه و آسیای مرکزی را دنبال کرده است. ووآزن از 1995 تا سال 2000 میلادی، رئیس مرکز فرهنگی فرانسه در بیروت بود و همزمان به عنوان استاد مدعو درس باستان‌شناسی قرون وسطی و مشاور توسعه باستان‌شناسی سده‌های میانی با دانشگاه سن ژوزف بیروت همکاری داشته است.
از ایشان کتاب «قلعه‌ها و دژهای ایرانی» منتشر شده است که حاصل سفرهای ایشان به چهار گوشه ایران و بازدید از قلعه‌های کشورمان است. در این کتاب، تصاویر شگفت‌انگیزی از بیش از 100 قلعه در نقاط مختلف ایران به همراه معرفی فارسی و فرانسوی آن قرار گرفته است که عکس‌ها هم اغلب کار خود اوست.

     عکس : منیر طهانی