از الف تا یای کتابخانه مرکزی دانشگاه هنر

۲۷ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۰ کد : ۳۰۲۲ رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۲۸۳

کتابخانه مرکزی دانشگاه هنر از مجهز ترین کتابخانه های خاورمیانه در خصوص کتب و منابع هنری محسوب می شود که با توجه به محل استقرار آن در مرکز فرهنگی هنری تهران، سالانه به تعداد قابل توجهی از پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی خدمات پژوهشی ارائه می دهد و از این حیث نقش بسزایی در پژوهش های هنری ایفا می کند. علاوه بر کتابخانه مرکزی، دانشکده های موسیقی در کرج، سینما تئاتر و باغ ملی نیز دارای کتابخانه هستند که تمامی آن ها تحت نظارت مستمر کتابخانه مرکزی قرار دارند. به بهانه روز کتاب و کتابخوانی و به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان و علاقه مندان، مروری بر تاریخچه و معرفی اجمالی کتابخانه مرکزی دانشگاه هنر داریم که از نظرتان می گذرد:

معرفی

پیشینه تأسیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد کنونی دانشگاه هنر به دهه 1340 باز می گردد که مقارن با تأسیس دانشکده هنرهای تزیینی است. اما کتابخانه ی مرکزی در سال 1358 همزمان با تأسیس دانشگاه هنر با این عنوان شکل گرفت.

این مرکز با برخورداری از مجموعه ای بیش از 70 هزار نسخه کتاب چاپی، نشریه فارسی و انگلیسی و سایر منابع اطلاعاتی یکی از مجهز ترین کتابخانه های کشور و حتی خاورمیانه در خصوص کتب و منابع هنری است که در ساختمان دانشکده هنرهای کاربردی استقرار یافته است.

آمار

آمار منابع موجود در کتابخانه ی مرکزی از این قرار است:

 

منابع چاپی

ردیف

نوع منابع

تعداد

1

کتاب های فارسی

44558

2

کتاب های لاتین

36743

3

پایان نامه ها

16748

4

مجلات فارسی

20733

5

مجلات لاتین

11294

 

منابع دیجیتال

ردیف

نوع منابع

تعداد

1

دیداری شنیداری لاتین

808

2

دیداری شنیداری فارسی

728

3

اسلایدها

2360

4

کتاب های فارسی دیجیتال

732

5

کتاب های لاتین دیجیتال

7358

6

مقالات لاتین دیجیتال

4580

7

مقالات فارسی دیجیتال

695

 

بخش های مختلف کتابخانه

این مرکز در ساختمان دانشکده هنرهای کاربردی استقرار یافته است و دارای 2 سالن مطالعه و بخش های:

1-مرجع،

2-مخزن کتاب های فارسی و انگلیسی، امانت،

3-فرآهم آوری، مجموعه سازی و سازماندهی فارسی و لاتین،

4-پایان نامه ها و نشریات،

5-بخش کتابخانه دیجیتال،

6-دیجیتال سازی،

7-پایگاه های اطلاعاتی

8-اتاق مخصوص مطالعه دانشجویان دکتری و اساتید است.

بخش مجموعه سازی و سازماندهی منابع

این بخش، نخستین و مهم ‌ترین رکن کتابخانه است که فرآیند جمع آوری سفارشات، خرید منابع مورد نیاز برای کتابخانه و در نهایت فهرست نویسی و ورود اطلاعات اسناد در این قسمت انجام می‌شود.

 بخش مرجع

کتاب های مرجع شامل 4944 نسخه کتاب لاتین و 4053 نسخه کتاب فارسی به صورت مخزن باز و در محل قابل استفاده اند.

 

بخش  پایان نامه ها و نشریات ادواری

در حال حاضر این بخش شامل 16748 عنوان پایان نامه است. این پایان نامه ها در مقطع کارشناسی مربوط به رشته های نقاشی، نقش و پارچه، چاپ، فرش، مرمت، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، هنرپیشگی و کارگردانی، موسیقی، شهرسازی، معماری، سینما، ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، نمایش کارگردانی، دکور و صحنه آرائی و در مقطع کارشناسی ارشد شامل رشته های نقاشی، طراحی پارچه و لباس، فرش، مرمت، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، کارگردانی، موسیقی، شهرسازی، معماری، سینما، پژوهش هنر، تصویر سازی، فلسفه هنر، بازیگری، تصویر متحرک و در مقطع دکتری شامل پایان نامه های رشته های پژوهش هنر و معماری است. شایان ذکر است پایان نامه های این مرکز از سال 88 به بعد به صورت دیجیتال در نرم افزار کتابخانه قرار گرفته اند و دانشجویان می توانند بدون مراجعه به کتابخانه از طریق "کتابخانه دیجیتال" از این منابع استفاده نمایند.

نظام سازماندهی مجلات از طریق کاردکس و بر اساس الفبای عنوان مجله، به صورت قفسه باز صورت می‌گیرد. این مرکز دارای 20733 عنوان نشریه فارسی و 11294 عنوان نشریه لاتین است.

بخش مخزن و امانت

مجموعه کتاب های این مرکز در مخزن بسته نگه داری می‌شود. سیستم رده بندی بر اساس  LCکنگره آمریکا است. تعداد کتاب های فارسی در حدود 44558 نسخه و  کتاب های لاتین در حدود 36743 نسخه است.

تعداد کتاب هایی که مقاطع مختلف می توانند امانت ببرند به شرح زیر است:

مقطع

تعداد کتاب

تعداد کتاب مورد درخواست در سالن مطالعه

مدت زمان امانت

دفعات تمدید کتاب

کارشناسی

8 عنوان

10 عنوان

10 روز

5 بار

کارشناسی ارشد

13 عنوان

15 عنوان

15 روز

5 بار

دکتری

20 عنوان

20 عنوان

20 روز

5 بار

 

بخش پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک در حال حاضر

دانشجویان می توانند منابع فارسی و انگلیسی از قبیل مقاله، کتاب های الکترونیکی و پایان نامه های مورد نیاز برای استفاده در کارهای پژوهشی خود را جستجو و دریافت نمایند.

پایگاه های داخلی

1-مگ ایران

2-نورمگز

3-نورلایب

4-سیویلیکا

پایگاه های خارجی

1-ابسکو

بخش دیجیتال سازی

در این بخش اسکن پایان نامه ها و کتاب انجام می شود.

فضاهای کالبدی کتابخانه، متراژ، امکانات

مساحت این مرکز 670 متر مربع است. امکاناتی از قبیل امانت کتاب، مطالعه پایان نامه های مقاطع و رشته های مختلف، مطالعه ی کتاب های مرجع، جستجو در نرم افزار کتابخانه منابع چاپی و دیجیتال و همچنین جستجو در پایگاه های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی و دریافت منابع آنلاین برای دانشجویان و اساتید محترم فرآهم شده است.

تعداد پرسنل

پرسنل این مرکز 12 نفر است.

ویژگی ها و آنچه کتابخانه ی مرکزی دانشگاه هنر را از سایر کتابخانه ها متمایز می کند

منابع فوق العاده و منحصر به فرد این مرکز که طی سالیان متمادی توسط کارشناسان کتابدار گردآوری و نگه داری شده است این مرکز را از سایر کتابخانه ها متمایز کرده است.

پژوهشگران، دانشجویان و هنرمندان چگونه می توانند از امکانات کتابخانه استفاده کنند؟

دانشجویان و اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه هنر می توانند با عضویت در کتابخانه از تمامی امکانات آن بهره مند شوند. این مرکز همچنین به اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و هنرمندان سایر دانشگاه ها یا پژوهشگاه ها خدمات ارائه می دهد.

کتاب های روز دنیا چگونه شناسایی و برای کتابخانه خریداری می شود؟

کتاب ها و منابع مورد نیاز هر ساله توسط کارشناسان کتابدار این مرکز و بر اساس سفارشات اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان و بررسی کاتالوگ های به روز ناشران توسط کارشناسان کتابدار از نمایشگاه کتاب تهران یا به صورت مستقیم از کارگزاران ناشران خارجی خریداری می شود.

تعداد مراجعه  کنندگان در این سال ها چگونه بوده است؟

با توجه به منابع حائز اهمیت، غنی و منحصر به فرد موجود در این مرکز، سالانه تعداد پژوهشگران و مراجعه کنندگان قابل توجهی (غیر از دانشجویان و اساتید دانشگاه هنر) از این کتابخانه استفاده می کنند.


( ۱۱ )