نشست تحلیلی بر جایگاه سازمان زیباسازی در طراحی و نگاهداشت سرویس‌های بهداشتی عمومی در تالار فارابی برگزار شد

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۳۱۷۸ رویدادها
تعداد بازدید:۸۰۱

نشست مشترک دانشگاه هنر و سازمان زیباسازی شهر تهران با موضوع " تحلیلی بر جایگاه سازمان زیباسازی در طراحی و نگاهداشت سرویس‌های بهداشتی عمومی" در روز 24 آذرماه در تالار فارابی دانشکده هنرهای کاربردی برگزار شد.

به مناسبت روز جهانی سرویس بهداشتی نشست تخصصی با موضوع "تحلیلی بر جایگاه سازمان زیباسازی شهری در طراحی، حفظ و نگهداشت سرویس بهداشتی عمومی" با رویکردی انتقادی و با نگاه به آینده زیباسازی شهری برگزار شد.

دکتر محمد رزاقی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، دکتر مرتضی تهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و  مهندس عبدالله زارعی سخنران پنل تخصصی این نشست بودند و دکتر مهدی بزاززاده، پژوهشگر شهری، دبیری نشست را بر عهده داشت.

دکتر محمد رزاقی، با موضوع "طراحی سرویس بهداشتی برای معلولین" به سخنرانی پرداخت. ایشان بحث خود را با مبلمان شهری به عنوان ابزار و وسیله ای برای تجسد و تجسم تفکر و اندیشه ساکنان شهر آغاز کرد؛ در ادامه به بیان اصول 7 گانه طراحی پرداخت و از ساده بودن، فطری بودن، امکان اصلاح و خطاگیری و فضای دسترسی به عنوان موارد مهم در طراحی یاد کرد. ایشان همچنین به لزوم نگاه ویژه به گروههای خاص، ناتوان یا معلولان اشاره کرد و با مرور تجربیات و مطالعات خود در شهر تهران و شهرهای بزرگ، بحث خود را به پایان برد.

در ادامه، دکتر مرتضی تهرانی، موضوع "حفظ و نگاهداشت سرویس‌های بهداشتی عمومی" را ارائه کرد و از مطلوبیت دسترسی، نگهداری و مدیریت صحیح آن گفت. ایشان ارائه خود را به طور کلی در سه بخش طراحی، نگهداشت و آموزش خلاصه کرد و با اشاره به بحث ورودی ها، علائم راهنما، سیستم روشنایی، مصالح و متریال و ... در حوزه طراحی به تبیین نقش و وظیفه شهردای و پیمانکاران در بحث نگهداشت سرویس های بهداشتی پرداخت. همچنین رویکرد آموزشی و فرهنگی در این حوزه را تبیین کرد و آموزشهای فرهنگی و اصلاح فرهنگ عمومی را در این راستا حائز اهمیت خواند.

مهندس عبدالله زارعی، مروری بر طرح "مکانیابی، ساماندهی و طراحی سرویس بهداشتی در حوزه 22 گانه" را به بحث گذاشت. ایشان با طرح بحث الزامات مکانی سرویس بهداشتی، که به افزایش حضورپذیری شهروندان در شهر کمک می کند، مطلوبیت دسترسی به سرویس بهداشتی، تخصیص منابع محدود و تناسب خدمات را به عنوان سه اصل مهم در فرایند مکان یابی حائز اهمیت خواند.

در بخش پایانی این نشست، دکتر مهدی بزاززاده، پژوهشگر شهری و دبیر نشست ضمن جمعبندی مباحث مطرح شده، با همراهی سخنرانان، به تحلیل و بررسی در خصوص رویکرد و نقش سازمان زیباسازی در حوزه سرویس بهداشتی در شهر تهران پرداخت. وی گفت: با قوانین و مقررات می توان بسیاری از منازعات را برطرف کرد. در صدور مجوزهای ساختمانهای تجاری، مالها و مجتمع ها می توان توجه به فضای مطلوب به عنوان سرویس بهداشتی را الزام آور نمود.  بحث تابلوهای راهنما و حتی اپلیکیشن هایی برای سهولت راهنمایی عموم مردم به سرویس های بهداشتی مطلوب است و هم اکنون استفاده از سیستم اپلیکیشن رایا به عنوان یکی از لایه ها روی نقشه تهران قرار گرفته که قطعاً با بروزرسانی و بازخوردهایی که می گیرد کامل تر و کاربردی تر خواهد شد. دو مسئله مدیریتی و فرهنگی نیز وجود دارد. در بحث مدیریتی استفاده از فرصتها خیلی اهمیت دارد. از جمله استفاده از میادین میوه و تره بار، فروشگاههای شهروند، ساختمانهای شهرداری، هماهنگی با مساجد و ... و در بحث فرهنگی نیز فرهنگ سازی در مقابله با وندالیسم شهری می تواند به وضعیت موجود کمک شایانی کند.

 

گزارش و عکس: رامین فناییان