انعقاد تفاهم نامه بین « دانشگاه هنر» و «کمیته ی ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران»

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۸ کد : ۴۱۲۲ رویدادها
تعداد بازدید:۴۷۷

به گزارش روابط عمومی، تفاهم نامه ی همکاری آموزشی و پژوهشی میان «دانشگاه هنر» و «کمیته ی ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران» در دانشگاه هنر منعقد شد. در این تفاهم نامه بر توسعه و تحکیم همکاری ها و فعالیت های علمی و تحقیقاتی و در جهت استمرار آن، بویژه در موضع توسعه ی پایدار شهری تاکید شده است.

 

این نشست دوم اسفند ماه سال جاری با حضور دکتر سید حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، دکتر داوود قنبریان معاون اداری و مالی دانشگاه و دکتر بهنود برمایه ور سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی و رئیس دفتر ریاست و با حضور دکتر محمد مهدی مظاهری دبیر کل کمیته اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، دکتر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی و دکتر علیرضا صالحی رئیس مجتمع ولی عصر (عج) دانشگاه تهران جنوب دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار شد.

در آغاز این نشست دکتر سلطانی ضمن تشکر از دکتر مظاهری گفت: حرکت ایشان در ارتباط با اسکان بشر حرکتی بسیار ارزشمند است که امیدواریم دانشگاه هنر نیز بتواند به عنوان یک بازوی علمی و پژوهشی در کنار این مجموعه باشد. وی ضمن اشاره به جلساتی که این سازمان با اعضای هیات علمی دانشگاه هنر داشته است گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه هم اکنون با حضور در مباحث فکری با هبیتات در ارتباط  و در حال کمک هستند و توانمندی دانشگاه را در آن سازمان ارائه خواهند کرد تا لازمه ی برخورد جدی تر و پرداختن آنچه در اسکان بشر در حال دنبال شدن است محقق شود، در این راستا ما امیدواریم بتوانیم با مباحثی که در تفاهم نامه ذکر شده است به عنوان تعهدات دانشگاه که جدای از تعهدات اجتماعی ما نیست حضوری پر رنگ تر از گذشته داشته باشیم و کارهایی مشترک به انجام برسانیم.

سلطانی با اشاره به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه در رشته ی معماری و شهرسازی گفت: حضور دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر با بیش از 30 هیات علمی رسمی و تقریبن دو برابر مدعو ، قطعا میتواند تاثیر بسزایی در روند پیشرفت این تفاهم نامه داشته باشند. وی با اشاره به کارهای ارزشمند اعضای هیات علمی دانشکده ی معماری و شهرسازی در مسئولیت های کلان و ارتباط مستمرشان در سطح شهرداری کل و شهرداری مناطق  را  که باعث ظرفیت های ارزشمندی شده است، به عنوان اهرمی به سمت اهداف پیشبرنده ی علمی و هنری کشور دانست.

دکتر سلطانی گفت: امیدواریم این تفاهم نامه برای دو مجموعه مفید بوده و خدمات ارزنده ای را همچون گذشته در پی داشته باشد. وی حضور دکتر مظاهری را همچون گذشته که فعالیت های مشترک و موفقی با دانشگاه هنر در تفاهم نامه ی اکو داشتند، نقطه ی عطفی بر اجرای شایسته تر این تفاهم نامه دانست.

در ادامه ی این نشست دکتر مظاهری نیز با تشکر از ریاست دانشگاه به شناخت دیرینه از ایشان در جریان جلسات اکو و همچنین پتانسیل بالای دانشگاه هنرجهت همکاری بهتر اشاره کرد. وی گفت: تفاهم نامه های دانشگاهی را ابتدا در دانشگاه هنر دنبال می کنیم و طی هفته های آتی تفاهم نامه ای با دانشگاه  تهران نیز خواهیم داشت، که این روند نشان دهنده ی اولیت های ما در اجرایی کردن این تفاهم نامه ابتدا در دانشگاه هنر است.

مظاهری در ادامه گفت: یو ان هبیتات یا کمیته ی علمی اسکان بشر ملل متحد ظرفیت بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی ایران است. چرا که علی رغم کارشکنی های رئیس جمهور سابق آمریکا ایران تقریبا با اجماع آراء رئیس شورای اجرایی شد.

وی در ادامه در راستای اهداف تفاهم نامه افزود: ما دو نگاه را در سازمان دنبال می کنیم، نگاه اول تقویت حوزه ی بین المللی است که ابزاراین نگاه هم اکنون کمیته ی ملی اسکان بشر است که حوزه ای فرا سازمانی دارد، چرا که شامل 5 وزیر و 4 معاون رئیس جمهور می باشد و عمده ی فعالیت هایش فرا سازمانی است و 26 موضوع از جمله توسعه ی پایدار شهرها با نگاه فرهنگ، تمدن، خانواده، جوانان و...را در دستور کار دارد.

وی نگاه دوم سازمانی را نگاهی علمی و پژوهشی عنوان کرد. وی گفت: راه تقویت حوزه ها ی علمی و پژوهشی دانشگاه است، لذا در مسیر دستیابی به این مهم با دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی در سال جاری تفاهم نامه هایی به امضا خواهیم  رساند. مبانی و اهداف تفاهم نامه نیز بر اساس همین محورهای علمی و پژوهشی تنظیم شده است چرا که به یقین این نگاه یک نگاه ماندگار در اجرا خواهد بود.

مظاهری ابراز امیدواری کرد با توجه به پتانسیل های بسیار بالای دانشگاه هنر کمیته ی اجرایی بتواند در حوزه ی اجرایی موفق عمل کرده و گام های عملیاتی نیز منشاء حرکت برای کشورهای منطقه باشد.

در ادامه ی نشست دکتر تابش ضمن تبریک به جهت انعقاد تفاهم نامه گفت: در تکمیل صحبت ها و اشاره به محورهای آموزشی و پژوهشی شاید بتوان وجه خلاقان را نیز اضافه کرد، وجه هنر و خلاقیت در کنار دانش و پژوهش می تواند نگاهی متفاوت تر در جامعه ایجاد کند. امروز ملت ها و جوانان ما به همچین نگاهی نیاز بیشتری دارند. وی ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه ثمره اش برای کشور و فضای فکری و هنری و علمی جامعه ارزشمند باشد.

در ادامه ی نشست دکتر برمایه ور گفت: امیدوارم این حرکت ادامه دار باشد و دو طرف از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استفاده کنند و توجه وزرا به این مهم بیشتر جلب شود چرا که چشم اندازی اینچنین، چشم انداز مهمی است که آینده ی بشر با آن گره خورده است و امیدوارم دانشگاه در اجرایی کردن تفاهم نامه بتواند ارتباطی قوی بین جامعه و دانشگاه ایجاد کند.

در پایان این این نشست، تفاهم نامه به امضای دکتر سید حسن سلطانی  به نمایندگی از دانشگاه هنر و دکتر محمد مهدی مظاهری به نمایندگی از کمیته ی ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران رسید.

 

از جمله موضوعات این تفاهم نامه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تعریف، اجرا، مشاوره، داوری و نظارت پروژه های پژوهشی، کاربردی و توسعه ای مشترک مورد توافق در سطح ملی و بین المللی.
  • برگزاری دوره های مشترک کوتاه مدت علمی، مهارتی و کاربردی در سطح ملی و بین المللی.
  • حمایت و بهره مندی از امکانات کمیته ملی و دانشگاه در زمینه تدوین و تالیف اسناد و مدارک علمی پژوهشی و انتشار آنها به صورت مشترک.
  • هدایت در خصوص پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت موضوعات مرتبط با اهداف طرفین.
  • -...