گفتگو با رئیس گروه آموزش‌های آزاد و مجازی «فصل جدید آموزش‌های آزاد و مجازی در دانشگاه هنر»

۰۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۵ کد : ۴۳۰۱ رویدادها
تعداد بازدید:۶۴۷

-خانم دکتر منشی زاده، رئیس محترم گروه آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه هنر، ضمن تشکر از شما جهت شرکت در این گفتگو، با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و تهیه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری دوره‌های آموزش آزاد و همچنین ارایه ی محصولات آموزشی، می توان گفت فصل جدیدی از فعالیت‌های گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه هنر در مجموعه ی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی آغاز شده است. خواهشمندم در ابتدا تاریخچه ای از نحوه شکل گیری آموزش های آزاد، و توضیحاتی راجع به اقدامات قبلی و تاثیر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا بفرمائید.

هسته ی اولیه ی این واحد سازمانی مطابق چارت مصوب دانشگاه هنر از سال 1397 در مجموعه ی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی شکل گرفت. تجربه ی برگزاری دوره‌های آموزش آزاد با همکاری دانشکده‌ها و همچنین وظایف دیگری که برای رفع نیازهای تخصصی در مقیاس‌های مختلف برون‌دانشگاهی به این گروه محول گردید، لزوم بازنگری در شیوه‌نامه‌ها و تقویت زیرساخت‌ها را مطرح کرد. با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در پایان سال 1398 و تمرکز این گروه بر تهیه ی زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی برای تشکیل کلاس‌های غیرحضوری دانشگاه هنر، پیشبرد بخش آموزش‌های آزاد ناگزیر به صورت تدریجی ادامه یافت و ادامه ی فعالیت‌ها منوط به فراهم‌شدن شرایط مساعد پس از تصویب شیوه‌نامه‌های جدید و تهیه پلتفرم‌های لازم برای اجرای برنامه‌های گروه آموزش‌های آزاد و مجازی شد.

-فعالیت گروه آموزش‌های آزاد و مجازی در چه حوزه هایی است.

با توجه به اینکه دوره‌های آموزش آزاد، در قالب دوره‌های عمومی، تخصصی و کاربردی خارج از نظام‌های ترمی یا سالی- واحدی برای کلیه ی مخاطبان برگزار می‌شوند، در حال حاضر فعالیت گروه آموزش‌های آزاد و مجازی در دو حوزه ی کلی تعریف شده است: برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه ی محصولات آموزشی «صدا و تصویر هنر» که پلتفرم جدیدی بر روی وبسایت دانشگاه برای دسترسی مخاطبان هنر به محتویات آموزشی اعم از بخش شنیداری (پادکست) و تصویری به صورت آفلاین است. کلیه ی مراحل از طریق شیوه‌نامه‌های مصوب در دسترس است و از طریق فراخوان‌های لازم به اعضای هیئت علمی اطلاع‌رسانی شده تا در تولید محتوای هر دو حوزه در صورت تمایل همکاری کنند.

-توضیحات بیشتری راجع به زیرساخت‌ها/سامانه‌ها می فرمائید.

به این منظور دو سامانه رویداد (event) و محصول آموزشی (product)، یکی برای اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام دوره‌های آموزشی و دیگری به منظور ارائۀ محصولات آموزشی (صدا و تصویرهنر) که ساب‌دامین وبسایت دانشگاه محسوب می‌شوند، آماده بهره‌برداری شده‌است. هر دو سامانه دارای نماد اعتماد و درگاه پرداخت اینترنتی هستند و مراحل انجام ثبت‌نام و پرداخت وجه، بر خلاف سیستم گذشته که از طریق مراجعه به بانک و تحویل فیش پرداختی انجام می‌شد، به این ترتیب تسهیل شده‌است.

سامانه‌ها دارای امکانات جانبی دیگری همانند مدیریت اطلاعات با فرمت‌های مختلف، صدور گواهی آنلاین پایان دوره برای متقاضیان و ...می‌باشند.

-نحوۀ حضور استادان و اعضای هیئت علمی به چه صورت است.

با توجه به اینکه هدف اصلی گروه آموزش‌های آزاد و مجازی، استفاده از بضاعت‌های تخصصی دانشگاه هنر برای توسعه بحث آموزش است و سایر اهداف، ذیل این موضوع قرار می‌گیرد، کلیۀ اعضای هیئت علمی، مدرسان مدعو، فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر حتی دانشجویان دکتری شاغل به تحصیل که در زمینۀ تدریس دوره‌ها و همچنین تهیه محتوای آموزشی صاحب ایده و نظر هستند، می‌توانند مشارکت خود را در قالب پیشنهاده‌هایی که به این منظور تدوین شده، به این گروه اعلام کنند و هماهنگی‌های لازم برای اجرایی‌شدن آن در اسرع وقت با همفکری شورای آموزش آزاد انجام شود.

-طیف حضور هنرجو در زمینه ی پذیرش و دسترسی به آموزش ها به چه صورت است.

در زمینه ی پذیرش هنرجویان، با توجه به اهداف دیگر این گروه مبنی بر تسهیل دسترسی به آموزش‌های تخصصی هنر برای علاقه‌مندان و داوطلبان در سطح جامعه، عمدتاً محدودیتی وجود ندارد؛ مگر اینکه دوره‌ای خیلی تخصصی و نیازمند مقدمات یا آموزش‌های اولیه هنرجو باشد که به صورت توصیه‌ای پیش از شروع دوره اعلام خواهد شد. همچنین دانشجویان و اعضای دانشگاه هنر دارای مزایایی از جمله تخفیف در دوره‌ها هستند و پس از پایان‌یافتن دوره آموزشی، به کلیۀ هنرجویان گواهی پایان دوره اعطاء خواهد شد.

-در مورد  شیوه‌نامه‌ها/ مصوبات توضیحاتی می فرمایید.

گروه آموزش‌های آزاد هم‌اکنون دارای دو شیوه‌نامۀ مدون و مصوب است. یکی شیوه‌نامه برگزاری دوره‌‌های آموزش آزاد که در اسفندماه 1399 به تصویب هیئت امنا رسید و دیگری شیوه‌نامه صدا و تصویر هنر که به پیشنهاد گروه آموزش‌های آزاد و مجازی برای ارائه ی محتوای آموزشی آفلاین (صوتی و تصویری) به هیئت رئیسه دانشگاه هنر ارائه شد و مورد تصویب قرار گرفت. هر دو شیوه‌نامه بر روی وبسایت دانشگاه در دسترس است.

همچنین مصوبات دیگری همچون مصوبه هیئت رئیسه مبنی بر تمرکز کلیه ی دوره‌های آموزشی آزاد و فوق برنامه ی دانشگاه هنر در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی وجود دارد.

-در خصوص برنامه‌های فعلی/جاری گروه آموزش‌های آزاد و مجازی توضیحاتی می فرمائید.

در حال حاضر چندین دورۀ آموزشی طراحی و از طریق سامانه رویداد اطلاع‌رسانی شده‌است و به تدریج با توجه به نزدیک‌شدن به پایان نیم‌سال تحصیلی و فراغت بیشتر دانشجویان برای شرکت در کلاس‌های تابستانه، دوره‌های دیگری نیز ارائه خواهد شد. همچنین ثبت‌نام و برگزاری آزمون زبان دکتری که توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی برنامه‌ریزی شده، از طریق سامانۀ رویداد در حال انجام است.

یکی دیگر از برنامه‌های فعلی این گروه، دریافت و تدوین محتواهای آموزشی برای راه‌اندازی سامانۀ محصولات آموزش است که انتظار می‌رود ضمن همکاری اعضای هیئت علمی و مدرسان به منظور تولید محتوای باکیفیت، فعالیت‌های آموزشی پراکنده و آرشیوی دانشکده‌ها و سایر بخش‌های دانشگاه که عمدتاً ارزشمند و قابل ارائه به هنردوستان و مخاطبان هنر است، گردآوری و به نحو شایسته از طریق این گروه ارائه شود.

چشم‌انداز و برنامه‌های آتی گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه هنر.

با توجه به بضاعت‌های تخصصی دانشگاه هنر و تقاضاهای برون‌دانشگاهی به منظور مشارکت دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، دامنۀ فعالیت گروه آموزش‌های آزاد و مجازی در سطح درون‌استانی، برون‌سازمانی، ملی و بین‌المللی به طور مستقل یا مشترک با سایر نهادها و مؤسسات معتبر نیز پیش‌بینی شده‌است و در برنامه‌های برون‌دانشگاهی طبق تفاهم‌نامه‌های صورت‌گرفته از جمله تهیه مقدمات تأسیس پردیس‌های دانشگاهی خارج استان مشارکت می‌کند که برنامه‌های آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در پایان ضمن تشکر از شما و همکاران گرامی در گروه آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه، نحوه ی ثبت‌نام و برگزاری دوره‌ها به چه صورت است.

در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی فضاهای آموزشی از جمله دانشگاه‌ها مبنی بر تشکیل کلاس‌ها به صورت غیرحضوری، کلیۀ مراحل اطلاع‌رسانی دوره‌های آموزشی و ثبت‌نام متقاضیان از طریق وبسایت دانشگاه انجام می‌شود و تشکیل کلاس‌ها نیز تابع ضوابط دانشگاه و تا اطلاع ثانوی غیرحضوری است. به این منظور از سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه هنر برای برگزاری دوره‌ها استفاده می‌شود و در فرایند آموزش، هنرجویان از پشتیبانی آفلاین مدرسان، برای پاسخگویی به سوالاتشان نیز برخوردار خواهند بود. انشاله پس از بازگشایی کلاس‌های حضوری، دوره‌های آموزش آزاد نیز در فضاها و کارگاه‌های دانشگاه هنر در پردیس‌های مختلف برقرار خواهد شد.

 

آشنایی بیشتر با گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه هنر

لینک دوره های آموزشی در حال ثبت نام 


( ۱ )