دانشگاه هنر در کرج و کیش - فصل گرم توسعه در دانشگاه هنر

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۸ کد : ۴۳۶۰ رویدادها
تعداد بازدید:۹۵۲
دانشگاه هنر در کرج و کیش - فصل گرم توسعه در دانشگاه هنر

در پی انعقاد تفاهم نامه اسفند ۱۳۹۹ فی مابین دانشگاه هنر و سازمان منطقه آزاد کیش و شنیده شدن زمزمه هایی در خصوص ابعاد و تبعات این تفاهم نامه، و نیز اطلاع رسانی در مورد کم و کیف پیشرفت مراحل اجرایی گفتگویی را با رییس محترم دانشگاه جناب آقای دکتر سلطانی ترتیب دادیم که بخش هایی از آن به شرح زیر است.
-در همین آغاز لازم می دانم موفقیت بزرگ دانشگاه برای کسب سند پردیس البرز دانشگاه را تبریک بگویم.

-بعنوان پرسش نخست ممکن است چهارچوب تفاهم نامه اسفند ۹۹ را تشریح بفرمایید.
*بله مسأله سند اراضی کرج دانشگاه یک پرونده قدیمی و مهمترین دغدغه دانشگاه در طی این نزدیک به نیم قرن بوده و امروز می توانیم آن را مهمترین اتفاق همه ی سالهای عمر دانشگاه بدانیم. اشخاص و نیروهای بسیاری از همان روزهای نخست برای اخذ سند، دخیل بوده و تلاش کرده اند که بسیاری از آنها بی نام و ناشناخته اند و البته بعضی هم در صف مقدم بودند.برخی مسئولین  و بعضی نیروهای زحمت کش دانشگاه، از حفاظت فیزیکی و حراست گرفته تا کارکنان اداری ،مالی،حقوقی ،اعضا هیات علمی و حتی دانشجویان عزیز، هر یک در مقطعی نقش آفرین بوده و تلاش کرده اند. پس از نشست ها و مذاکرات فراوانی که طی حدود دوسال اخیر داشتیم متوجه شدیم که مسیر ی که سالها پیگیری می شد جز به بن بست راهی ندارد  و اجرایی نیست .
 به لطف خدا و همت  عزیزانی که خالصانه در این راه دانشگاه را یاری کردند، متوجه مسیری جدید و قانونی شدیم و  بالاخره خرداد ماه ۱۴۰۰،  آن همه مرارت  به بار نشست و به خواست الهی و همت دلسوزان، از این مسیر تازه، موفق به اخذ سند تک برگی اراضی پردیس دانشگاه هنر در کرج شدیم . من هم به خانواده بزرگ و سرفراز دانشگاه هنر این موفقیت ارزنده  را  صمیمانه تبریک عرض می کنم.
 و اما در مورد تفاهم نامه اسفند ۹۹ مطلع هستید که دانشگاه تفاهم نامه های متعددی را در طی سال های گذشته با دانشگاه ها، سازمان ها و نهادها منعقد کرده و این یک رسم جاری است که بخش های مختلف بر روی اهداف مشترک و یا برنامه هایی که منافع دو یا چند جانبه را در بر می گیرد تفاهم می کنند.اما تفاهم نامه ها یک نقطه آغاز هستند چرا که تا به پروژه های تعریف شده اجرایی و قراردادهای کاری بدل نشوند، تاثیر گذاری مطلوبی نخواهند داشت. تفاهم نامه دانشگاه هنر  با منطقه آزاد کیش نیز از این قاعده مستثنی نیست، به همین دلیل مراحل اجرایی شدن آن را طی ماه های اخیر با کمک دوستان و همکاران محترم با جدیت پیگیری کردیم  .
کیش که بزرگترین منطقه آزاد و قدیمی ترین و موفق ترین آنهاست، علاوه بر یک مقصد مهم  گردشگری یک منطقه اقتصادی نیز هست و باور این مهم که در دنیای امروز هر فعالیتی بدون پیوست های فرهنگی، علمی و هنری عملا  نمی‌تواند نتایج پایداری در توسعه  داشته باشد ، دلیل و فرصتی شده برای حضور دانشگاه های مطرح کشور در این منطقه .دانشگاه شریف  قدیمی ترین و سپس  تهران و بعد دانشگاه آزاد. و همچنین امیرکبیر و علم و صنعت ،و این ایام ما و پس از ما دانشگاه علامه، مجموعه ای از دانشگاه های کشور هستیم که بخشی از  فعالیت های علمی و فرهنگی خود را با منطقه آزاد پیوند زده اند. هرچند ما نسبت به چند دانشگاهی که ذکر کردم دیرتر حضور پیدا کرده ایم اما به گفته بسیاری از مسئولان منطقه آزاد، بیشترین قرابت را با اهداف و برنامه های توسعه فرهنگی کیش داریم.
این یک تصمیم مهم برای ما بود که در شرایط کرونایی و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، وارد کیش شویم. خوشبختانه مدیر عامل وقت منطقه، جناب آقای دکتر مظفری و مدیر عامل فعلی جناب آقای دکتر آهنگران و معاونین محترم ایشان از پیشنهاد دانشگاه برای تنظیم یک تفاهم نامه فراگیر استقبال کرده و با دید مثبت  برای تحقق آن تلاش کردند.
در تفاهم نامه مورد نظر،  وظایف ما بر اساس تعهدات خاص آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه هنر و  ارتباط آن با جامعه  تنظیم شده و هر یک از  دانشکده های  دانشگاه می توانند حسب رشته ها و موضوعات تخصصی در اجرایی شدن آن  مشارکت و  نقش آفرینی فعالی داشته باشند.
در حقیقت ما و منطقه آزاد کیش به دنبال تأسیس پردیس بین المللی دانشگاه هنر در کیش هستیم. پردیسی که علاوه بر آموزش بصورت رسمی و آزاد در پروژه های پژوهشی مرتبط ، در برگزاری  جشنواره ها و مناسبت های فرهنگی و هنری متعدد مشارکت خواهد داشت.

_این برنامه ها چه زمانی به  نتیجه خواهد رسید؟ الان در چه مرحله ای هستیم؟
 آیا برای ترم آینده در کیش دانشجو خواهیم داشت؟

*همانطور که گفتم، این ها چهارچوب تفاهم نامه است. که  بخش های مختلف  آن باید تبدیل به برنامه اجرایی و عملیاتی شود. دفتر اینجانب  اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه را پیگیری کرده و خوشبختانه در همین مدت کوتاه به نتایج خوبی نیز رسیده اند. 
  معاون محترم آموزشی، آقای دکتر رازقی نیز پیگیر مجوزهای هیات امنا و  شورای گسترش هستند که بخشی از کار به سرانجام رسیده و موارد دیگر را هم با جدیت پیگیر هستند.
آقای دکتر رنجبران معاون محترم  پژوهشی نیز، در حال برنامه ریزی برای اجرای یک  کنگره بین المللی در کیش هستند. ثبت آن در سامانه  ISC در وزارت علوم و انجام سایر مقدمات کار.همچنین اخیرا  وبینار پایگاه حریره را   با مشارکت وزارت میراث فرهنگی برگزار کردیم که اواسط هفته آینده جلسه مشترک آن در کیش با حضور تیم علمی ما و منطقه آزاد و وزارت میراث تشکیل خواهد شد‌.
اتفاق مهم دیگر، تحویل گرفتن ساختمانی در بهترین موقعیت جزیره  کیش جهت استقرار و آغاز به کار پردیس بین المللی دانشگاه هنر در کیش  است  .
 چند روز گذشته یعنی دقیقا ششم تیرماه، ساختمان مورد نظر به دانشگاه واگذار شده  و هم اکنون همکاران در تلاش هستند تا فضای مذکور را آماده و تجهیز نمایند. به سهم خودم و از طرف خانواده بزرگ دانشگاه هنر از حمایت ها و اقدامات مسئولین محترم سازمان کیش در این زمینه قدردانی می کنم.
در همین راستا و در مسیر اجرایی شدن سایر بندهای تفاهم نامه نیز گفتگوها ی سازنده ای در مورد زمین مورد نیاز جهت ساخت ساختمان اصلی پردیس بین المللی دانشگاه هنر در شهرک دانشگاهی کیش در حال انجام است.
ضمنا طرحی هم آماده شده که در قالب ۷ وبینار برای هفت دانشکده دانشگاه هنر که همه عزیزان در جریان ریز برنامه ها قرار بگیرند و مسیر مشارکت‌های آینده روشن تر شود . امیدوارم با استقبال و مشارکت مسئولانه ی همه  همکاران گرامی، شاهد یک مشارکت جمعی و سازنده در رونق پردیس بین المللی دانشگاه هنر در کیش باشیم.

_با توضیحاتی که ارایه فرمودید یعنی دانشگاه هنر در حال حاضردر کیش تابلو و دفتردارد.؟

*بله الحمدالله. در حال آماده سازی دفاتر و کلاس ها هستیم. تبعا فضای محدود و کوچکی است اما این آغاز راه است و باید نگاه توسعه را دنبال کنیم.

_ خبر بسیارخوبی است به همه ی عزیزان خانواده ی دانشگاه هنر تبریک می گویم و به نوبه ی خود و از طرف همه ی همکاران از تلاشهای شما و عزیزانی که در این مسیر همراه شما بودند تشکر می کنم.

*خوب می دانیم که همواره کارها با همیاری همگان پیش می رود و ما نیازمند وفاق بیشتر در دانشگاه هنر هستیم .اینطور اخبار خوب همه را به آینده امیدوار تر می کند. من هم به همه ی عزیزان خانواده ی دانشگاه هنر تبریک می گویم و امیدوارم با وفاق و همدلی شاهد موفقیت های روزافزونی برای دانشگاه هنر باشیم. 


( ۱ )