گزارشی از نشست « حافظه و فراموشی در جهان بکت »

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۱۸ کد : ۴۸۷ رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۱۵
گزارشی از  نشست « حافظه و فراموشی در جهان بکت »

 

 دومین نشست از سلسله نشست های انجمن علمی ادبیات نمایشی با موضوع : « حافظه و فراموشی در جهان بکت »
 
 
دانشکده سینما تئاتر پذیرای جهان ممکن ساموئل بکتی بود، که در فراخور زیست جهان معاصر تبدیل به عنصری بدیع و واهمه انگیز شد.
 
سر راز این سحر کلام شگفت انگیز را استوارت دنیسون از انگلستان گشوده اند و پایاپای جهان انگلیسی زبان، ترجمه همزمان فارسی آن  بر گفتار شیرین محمد امین عسکری از دانشجویان دانشکده فوق جاری گشت. در این مدخل از سخنان بیان شده موضوعاتی مطرح گشته اندکه الگوهای نظری و فکری بکت را در تناسب با دیدگاه هایی هم چون: اصالت سوژه دکارتی که پس از جنگ جهانی دوم فروپاشید و هویت پیشینی اش دچار مخدوش و ویرانی شد، در مفهوم به یاد آوردن نزد کاراکترهای نمایشنامه های بکت مورد بازسازی و واکاوی قرار داده اند و منظرگاه جهان های فلسفی همچون اصالت شناخت، اگزیستانسیالیت ژان پل ساتری و ایده اضطراب و دلهره وجودی در این فلسفه و مفاهیمی چون پدیدارشناسی از ابعاد ساختار زبانی و رویکردهای تازه به جهان زبان را در خوانش های نویسنده از جهان متن و صحنه ای زندگی خیالی، در ابعاد جهانشمول بررسی نموده اند.      
این نشست با حضور گرم دانشجویان در تاریخ سه شنبه 11 خرداد 95، در سالن شهید فلاحت پور از ساعت 17 الی 19 برگزار شد، و  با پرسش و پاسخ های دانشجویان به پایان رسید .
 
عکس های امید کیوان آرا از این نشست را در ادامه می بینید.