نشست سخنرانی و نمایشگاه عکس اودلاجان برگزار شد

۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۰:۲۹ کد : ۴۹۱ رویدادها
تعداد بازدید:۱۹۳۶
نشست سخنرانی و نمایشگاه عکس اودلاجان برگزار شد

 

نشست سخنرانی و نمایشگاه عکس اودلاجان به بهانه ثبت خانه تاریخی فرج الله خان در محله اودلاجان با تلاش انجمن علمی معماری دانشگاه هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، این نشست که عصر روز یکشنبه ۱۶ خرداد در محوطه پردیس باغ ملی برگزار شد بازخوانی فعالیت های خودجوش دانشجویی طی پنج سال گذشته و به همت دانشجویان دانشگاه های هنر، علم و صنعت و تفرش بود که به مستند سازی بناهای تاریخی و فراموش شده تهران در محله اودلاجان پرداخت.

 

در این نشست با حضور دکتر مهدی حجت(رئیس اسبق و بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی)، مهندس محمد بهشتی(رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی)، دکتر غلامرضا اکرمی(رئیس دانشگاه هنر) و دکتر فرهاد نظری (مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) نقش دانشجو، دانشگاه و سازمان های مربوط در حفظ و باززنده سازی بناهای تاریخی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنابر این گزارش پروژه مستندنگاری اودلاجان به عنوان یک پروژه درسی در سال ۱۳۹۰ توسط تنی چند از دانشجویان معماری دانشگاه علم و صنعت آغاز و در ادامه دانشگاه هنر و تفرش به پروژه پیوستند. تا به امروز ۱۲۰ دانشجوی علاقه مند در آن همکاری داشته و موفق به ثبت خانه تاریخی فرج الله خان در بافت تاریخی اودلاجان شده اند.

براساس این گزارش در حال حاضر ۳۰  درصد از بافت تاریخی اودلاجان شامل ۸۰۰ خانه تاریخی باقی مانده که تنها ۲۰ عدد آن ثبت میراث شده و بقیه در خطر تعرض و تخریب اند.

دکتر فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در این نشست با اشاره به لزوم توجه بیشتر دانشگاهها به موضوع ثبت آثار تاریخی گفت: از سال ۱۳۱۰ خورشیدی که اولین اثر ایرانی در فهرست ثبت آثار تاریخی قرار گرفت تا امروز ۳۱۵۰۰  اثر در این فهرست ثبت شده اند. این در حالی است که برآوردها حاکی از آن است که میزان آثار نفیس تاریخی بسیار بیشتر از این تعداد است. ایشان در ادامه از دانشجویان معماری و دانشگاهیان خواست در قالب پژوهش های خود در فعالیتهای کلاسی و پایان نامه ها به این مقوله توجه بیشتری بکنند.

دکتر اکرمی رئیس دانشگاه هنر در سخنان خود ضمن تبریک به دانشجویان معماری و استادان ایشان در ثبت یک اثر ارزشمند تاریخی گفت: رسیدگی به آثار تاریخی از مسئولیت های دانشگاه هنر است زیرا در این دانشگاه هم رشته معماری و هم مرمت آثار تاریخی وجود دارد. این مهم البته با کمک دولت و سازمان میراث فرهنگی و شهرداری امکان تحقق دارد ولی نیروی متخصص و با انگیزه و مشتاق در دانشگاهها موجود است.

دکتر حجت نیز در سخنان خود با اشاره به موضوع اصلی علم معماری در توجه به شکل زندگی انسانها افزود: معماری وسیله ای در دست معماران برای تعیین شکل زندگی انسانهاست. وظیفه معمار این است که به این فکر کند که خوب است مردم به چه شکلی زندگی کنند. اخیراٌ گاهی می بینیم بعضی معماران بیشتر از اینکه به نیازها و خواستهای زندگی و انسان توجه کنند، درگیر ظاهر و شکل ساختمان اند واین درست نیست. در مرمت آثار تاریخی، موضوع اصلی مرمت زندگی است و نه کالبد یک بنا. اگر به نیازها و خواستهای انسان امروز در مرمت توجه نشود به بیراهه رفته ایم. اصلاح این مسیر، فقط از دانشگاهها و دانشجویان بر می آید.

مهندس بهشتی نیز در سخنان خود با تفکیک آسایش و آرامش در معماری گفت: این دو(آسایش و آرامش) موضوع هایی هستند که یک معمار باید در یک بنا مد نظر قرار دهد. متأسفانه در معماری امروز بیش تر به آسایش توجه کرده ایم و آرامش را نادیده گرفته ایم. در حالیکه آرامش متضمن کیفیت زندگی ماست و امروز آنرا در معماری از یاد برده ایم. ایشان اظهار امیدواری کرد همچنان که جامعه احساس نیازش به آرامش بیشتر شده و نشانه های تقاضا در این خصوص دیده می شود، جامعه مدیریتی و معماران نیز این صدا را بشنوند و به آن پاسخ درخور بدهند.

در ادامه، نمایشگاه اودلاجان شامل تصاویر و مستندات تهیه شده توسط دانشجویان و استادان از بافت تاریخی اودلاجان از گذشته تا به امروز مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت. این نمایشگاه تا ۲۶ خرداد دایر است.