حضور دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه هنر

۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۷ کد : ۵۱۴۶ رویدادها
تعداد بازدید:۸۹۶
همزمان با هفته پژوهش دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه هنر حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر، صبح امروز یکشنبه ۲۷ آذر ماه سال جاری جلسه‌ای با حضور معاون پژوهشی وزارت عتف و رییس، اعضای شورای دانشگاه و معاونین پژوهشی دانشکده‌ها و مدیرعامل و مشاور مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس در اتاق جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر حسنایی رییس دانشگاه ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم و معرفی افراد حاضر در جلسه، به معرفی ظرفیتهای موجود در دانشگاه هنر پرداخته و هدف از این نشست را ارایه گزارشی از فعالیتهای دانشگاه و دریافت رهنمودها و راهکارهایی برای ادامه مسیر در آینده عنوان کرد. ایشان با اشاره به جامع بودن دانشگاه هنر، این دانشگاه را خاستگاه سایر دانشگاه‌های هنری دانسته و گفت: بسیاری از اساتید دانشگاه‌های هنر کشور از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند و می‌توان به جرات گفت که آثار فاخر هنری تولید شده به طور مستقیم یا غیرمستقیم با دانشگاه هنر در ارتباط است.

در ادامه نشست، پس از صحبتهای رییس دانشگاه، دکتر رنجبران معاون پژوهشی دانشگاه نیز ضمن خیرمقدم خدمت دکتر صالحی و دکتر نژاد ابراهیمی و سایر حاضرین، توضیحاتی در مورد وضعیت پژوهش در دانشگاه هنر و آموزش محور بودن آن مطرح کرده و گفت: یکی از دلایل اصلی ماندن دانشگاه هنر در دانشگاه نسل اول و عدم ورود به نسل دوم و سوم، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی است که یکی از آنها داشتن نگاه خاص به مقوله خروجی های دانشگاه‌های هنری است. حاصل تلاشها و فعالیتهای بسیاری از دانشکده‌های هنری به صورت مقاله نمود پیدا نکرده و خلق اثر در رشته‌های هنری و کسب مهارت توسط دانشجویان جزو ذات این رشته‌ها است. دکتر رنجبران مشکل بودجه‌ای و عدم تخصیص پژوهانه (گرنت) به اعضای هیات علمی دانشگاه و عدم مجهز بودن کارگاهها و آزمایشگاه‌ها را نیز یکی دیگر از دلایل کمبود تولید مقاله در دانشگاه دانسته و خواستار نگاه ویژه از سوی وزارت علوم به دانشگاه هنر شد.

آقای حکیمی مدیر عامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، در ادامه ی نشست به جایگاه هنر در تمدن ایران اشاره کرده و گفت:

در تمدن‌های گذشته ایران، هنر همواره بال پرواز در دوره های مختلف محسوب می‌شد که متاسفانه این موضوع امروز بسیار کمرنگ شده است. وجود آثار نفیس و بی بدیل هنری موجود در موزه های آستان قدس استفاده از توانمندی های هنرمندان ملی و بین‌المللی موجب شد تا به آن برسیم که باید زیربنای جدی در مکتب هنر بگذاریم که به مکتب هنر رضوی رسیدیم و اولین گام در این مسیر انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه هنر بود. رویکرد هر دو طرف در این تفاهم نامه گذر از مباحث تئوری و ورود به بحثهای عملی است. 

معاونین پژوهشی دانشکده ها و روسای دانشکده‌ها و رییس مرکز رشد که در جلسه حضور داشتند به بیان مسایل و دیدگاه‌های خود پرداختند. 

دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان هنر، به علایق و سوابق انجام فعالیتهای هنری خود اشاره کرده و هنر را بیان علم و اندیشه و احساس دانست. وی از دانشگاه هنر خواست تا با محوریت خود بتواند تمام ظرفیتهای هنری موجود در کشور را شناسایی و جذب کند. نقش دانشگاه هنر می تواند مانند نخ تسبیح بوده و علاوه بر هم‌افزایی در عرصه های ملی در عرصه های بین المللی نیز موثر باشد. دکتر صالحی به نقش ارتقاء نشریات اشاره کرد و گفت در بسیاری از رشته‌ها با اینکه ما نشریه های تخصصی بیشماری در داخل کشور داریم ولی حرف تازه ای برای گفتن نداریم. با تلاشهای انجام شده حدود بیست نشریه بین‌المللی داریم که دو نشریه به زبان فارسی منتشر می‌شود. 

نکته بعدی که باید به آن پرداخت عدم شناخت هنر و هنرمند در لایه های زیرین توسط مردم و جامعه است که وظیفه ی ما معرفی هنر اصلی و جاری کردن آن در جامعه است. دقت در انتخاب اعضای هیات ممیزه ی از میان افرادی که فناور باشند نیز می تواند موجب ارتقاء دانشگاه شود. علاوه بر این اصلاح آیین نامه ی ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه های هنری که در دست اقدام است حتما باید با نظر صاحب نظران این حوزه اصلاح و نهایی شود.

دکتر صالحی در ادامه نشست به ردیف‌های بودجه ای موجود در امر پژوهش در سازمانها و نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت به جهش های علمی و ایجاد شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با ایجاد ارتباط در حوزه های مختلف، مثل صنعت و یا شرکتهای خصوصی و دولتی می توان از این اعتبارات استفاده کرد.

 

جلسه با بازدید حاضرین از فضای تاریخی باغ ملی و نگارخانه به پایان رسید.


( ۴ )