دانشکده موسیقی دانشگاه هنر کارگاه های آموزشی برای ارکستر جوانان جهان برگزار کرد

۱۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۷ کد : ۵۸۵ رویدادها
تعداد بازدید:۲۶۳۹
دانشکده موسیقی دانشگاه هنر کارگاه های آموزشی برای ارکستر جوانان جهان برگزار کرد

 

مردادماه ۹۵ ارکستر جوانان جهان به رهبری دامیانو جورانا برای برگزاری کنسرتهای مشترک با ارکستر سمفونیک تهران به ایران سفر کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر به نقل از دکتر حمید عسکری مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی، این رخداد در قالب پروژه بین‌المللی «صدای ایتالیا برای ایران»  تعریف شده بود و در راستای اهداف فرهنگی، هنری این پروژه تصمیم گرفته شد که کارگاه های آموزشی آشنایی با موسیقی ایرانی برای اعضای ارکستر جوانان جهان برگزار گردد.
 
 نظر به جایگاه و نقش ویژه دانشکده موسیقی دانشگاه هنر در رویدادهای موسیقایی کشور، بنیاد رودکی از حمید رضا دیبازر، ریس دانشکده موسیقی درخواست همکاری کرد و مقرر شد که این کارگاه ها توسط گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر برگزار گردد.
 و بدین ترتیب کارگروهی متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده موسیقی تشکیل گردید و از زوایای علمی و اجرایی موضوع بررسی، برنامه ای متناسب تنظیم و در نهایت کارگاه های آموزشی طی چهار روز و با چهار عنوان خاص در  بنیاد رودکی به شرح زیر برگزار  شد:
 
نخستین کارگاه آموزشی: بداهه‌پردازی در موسیقی کلاسیک ایران
 مدرس : دکتر  هومان اسعدی، استادیار دانشگاه تهران
زمان: چهارشنبه ۱۳مرداد ۱۳۹۵
چکیده:
عنوان این کارگاه «بداهه‌پردازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» بود. ابتدا تعاریفی از مفهوم «بداهه‌پردازی» و انواع آن در فرهنگ‌های موسیقایی مختلف، و ارتباط این مفهوم با «آهنگسازی»، ارائه شد. سپس ویژگی‌ها و تجلیات مفهوم «بداهه‌پردازی» و انواع آن در سنت موسیقی کلاسیک ایرانی، و ارتباط آن با «ردیف موسیقی ایرانی»، مورد بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب، به بحث دربارۀ مفاهیم کلیدی موسیقی کلاسیک ایرانی مانند ردیف، مقام، دستگاه، آواز و گوشه به‌عنوان پیش‌نیازی برای مبحث بداهه‌پردازی پرداخته شد و طرح کلی ساختار دستگاه‌ها و آوازها و نیز نحوۀ پردازش اجراهای متعارف در سنت موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی شد. سپس، به‌عنوان مطالعه‌ای موردی، بخش‌هایی از دو دستگاه (ماهور و سه‌گاه) در چندین روایت از ردیف، با استفاده از نمونه‌های صوتی همراه با آوانگاری، تجزیه و تحلیل شد و به بررسی تطبیقی نمونه‌های متعددی از اجراهای شاخص بداهه در این دو دستگاه (در مقایسه با ردیف‌ها و نیز در قیاس با یکدیگر) پرداخته شد. در خاتمه، تعاریفی از مفهوم، اقسام و شرایط «بداهه‌پردازی» در موسیقی کلاسیک ایرانی به‌عنوان جمع‌بندی ارائه شد.
 
دومین کارگاه آموزشی: هنر آواز ایرانی
مدرس: اتابک الیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر
دستیار: مجتبی عسکری، خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی
زمان: پنجشنبه ١٤ مرداد ١٣٩٥ 
 
چکیده:
در کارگاه هنر آواز ایرانی، ابتدا شرکت کنندگان با اطلاعات مختصر تاریخی به صورت عمومی در باره موسیقی ایران از زمان خسرو پرویز در دوره ساسانیان تا ظهور خاندان فراهانی در اواخر دوره قاجار که زمینه های تثبیت و مستند گردیدن ردیف های موسیقی ایرانی فراهم گردید، آشنا شدند. سپس به صورت فشرده از جهت تئوری و عملی  فضاهای مدال دستگاههای موسیقی ایرانی توسط مدرس و خواننده مدعو اجرا گردیدند. در این معرفی سعی بر آن بود تا با اشاره به جایگاه شعر و شاعران در جامعه ایران و ارتباط شعر با فضای مدال موسیقی با رویکرد به ویژگی هایی مانند تزیینات (تحریر به طور خاص) و هنر بداهه خوانی نمونه ها به صورت عملی ارائه گردند.
 
سومین کارگاه آموزشی: موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی، تفاوت ها و شباهت ها 
مدرس: دکتر محمدرضا آزاده‌فر،دانشیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر
زمان: جمعه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۵
چکیده:
این کارگاه در دو بخش عوامل موسیقایی و غیرموسیقایی به بررسی تطبیقی موسیقی ایرانی و غربی پرداخت. در بخش اول موضوع ساختار موسیقی ایران از وجوه ریتمیک، ملودیک، دینامیک و سایر جنبه‌های مرتبط به ساختمان موسیقایی معرفی گردید و به همراه اجرای نمونه‌هایی مورد کاوش قرار گرفت. این بخش از کارگاه با مشارکت شرکت‌کنندگان در اجرای الگوهای موتیفیک و ریتمیک موسیقی ایرانی همراه شد. در قسمت دوم کارگاه مجموعه عوامل غیرموسیقایی که عمدتاً به باورها و طرز تلقی آفرینندگان و شنوندگان موسیقی ایرانی بود پرداخته شد. در این قسمت نیز شرکت‌کنندگان با مشارکت در پروژۀ افکار سنجی فلسفی موسیقی، تفاوت‌ها و تشابهات باورهای موسیقایی خود را با نوازندگان جوان ایرانی موردبررسی تطبیقی قراردادند.
 
چهارمین کارگاه آموزشی: موسیقی فولکلور ایرانی
مدرس: دکتر حمید رضا اردلان
زمان: شنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۵
چکیده:
معرفی گونه های موسیقی آیینی ایران با تنوع قومیتی گسترده، محور اصلی برگزاری این کارگاه بود. نمونه های صوتی و تصویری از موسیقی آیینی ایران،  از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب که غالبا از آرشیو شخصی دکتر اردلان انتخاب و عرضه شده بودند، بیانگر زوایایی ناب از فرهنگ موسیقایی ایران بود. در بخشی دیگری،  بطور  خاصی نسبت به موسیقی آیینی دراویش توجه شد و به ریشه های معنوی آن اشاره گردید.
 
بطور کلی، تنوع و غنای مطالب ارائه شده در کارگاه های آموزشی از سوی اعضای ارکستر جوانان جهان مورد استقبال واقع شد‌، و ایشان با علاقه و اشتیاق موضوعات را دنبال می کردند.
 
 دامیانو جورانا، رهبر ارکستر جوانان نیز جهان شخصا در کارگاه های آموزشی حضور داشت و با کنجکاوی و پرسشگری مباحث را پی می گرفت. در کلام او اشتیاقی برای درک عمیق تر فرهنگ موسیقی ایران وجود داشت و در مصاحبه هایش از کیفیت برگزاری مطلوب این کارگاه ها ابراز رضایت نمود.