نشست خبری دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی «مکتب هنر رضوی» برگزار شد

۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۶ کد : ۵۸۷۲ رویدادها
تعداد بازدید:۶۰۲
نشست خبری دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی «مکتب هنر رضوی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر، نشست خبری دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی «مکتب هنر رضوی» ظهر امروز یکشنبه 19 آذر ماه سال جاری، با حضور دکتر حسنایی رییس دانشگاه هنر و رییس کنگره، امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و دبیرکل کنگره هنر رضوی، دکتر علیرضا طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و دبیر علمی کنگره، محمدجواد استادی مشاور مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و دبیر اجرایی کنگره در دانشگاه هنر برگزار شد.

محمدجواد استادی، دبیر اجرایی کنگره ضمن تشکر از حضور خبرنگاران در مورد برگزاری دومین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی  گفت: این رویداد در راستای ایجاد بستری برای تحقیق و پژوهش در مورد آثار و گنجینه های هنری بی بدیل موجود در حرم مطهر امام رضا (ع) و انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه هنر و آستان قدس رضوی حاصل شد. همانطور که در نشست 27 تیرماه نیز بیان شد، دومین کنگره مکتب هنر رضوی در شش محور از علاقمندان و پژوهشگران دعوت کرد تا با ارسال مقاله های خویش به دبیرخانه ی کنگره در این رویداد شرکت نمایند. 

وی در ادامه با اشاره به پیش نشست‌های کنگره در دانشگاه‌های کشور افزود: بیست و دوم آذرماه در جوار حرم امامرضا (ع) مراسم افتتاح کنگره با حضور چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی،انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: از میان مقاله های ارسال شده به دبیرخانه، تعدادی به ارائه در دو روز برگزاری کنگره راه یافتند که در این دو روز ارائه خواهند شد. کتاب چکیده‌های مقالات کنگره نیز منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. با توجه به ظرفیتهای دانشگاه هنر امید است در اسرع وقت مجموعه کامل مقالات نیز منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

وی با تاکید بر ایجاد فضای هم افزایی و گفت‌وگو بین نخبگان هنر در این رویداد گفت: با توجه به حضور نهادهای مختلف دانشگاهی و حوزوی، بی شک این رویداد می تواند آغاز فعالیتهای زیادی باشد.

امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دبیرکل کنگره هنر رضوی در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: کنگره بین المللی مکتب هنر رضوی اکنون در نزدیکی پایان یافتن فضای نخست خود است و این خود آغاز مسیری برای بازخوانی گنجینه هنر ایرانی اسلامی است و می تواند جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت زبان هنر در انتقال مفاهیم گفت: در معماری و حوزه‌های مختلف در حرم همیشه هنرمندان زبان هنر را در قالب معنا گذاشتند.

در آغاز مسیری جدید هستیم

حکیمی اظهار داشت: کنگره در فضای پژوهشی خود نیازمند بازخوانی آثار گذشته، نظریه پردازی و واکاوی است و بی شک می توان گفت: این رویداد مبنایی برای شروع تازه ای در این مسیر است و انتظار می رود با حضور پژوهشگران و هنرمندان شاهد پژوهش های بیشتری در قالب پایان نامه ها و مقالات در این زمینه باشیم.

علیرضا طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و دبیر علمی کنگره اظهار داشت: با نگاهی به گنجینه ی آثار هنری موجود در بارگاه امام رضا(ع) می توان نتیجه گرفت که  مکتب هنر رضوی وجود داشته است و هدف کنگره بیان آن چیزی است که در سالهای دور افاق افتاده است. وی با اشاره به نظر و بیانات مقام معظم رهبری درباره تمدن اسلامی در قالب تمدن نوین اسلامی، گفت: تلاش در شورای سیاست گذاری و کمیته ی علمی بر این بوده که مقالات در قالب های درستی جمع آوری و به شکل مدون ارائه شود تا نقطه ی آغازی برای پژوهشگران و علاقمندان در این حوزه باشد.

دکتر طاهری در ادامه افزود: مقالات ارسال شده شامل: ۲۲۰چکیده مقاله و ۹۰مقاله کامل بوده است که از میان آنها بیست و یک مقاله در قالب سخنرانی انتخاب شده اند، که سه مقاله خارجی از کشورهای ترکیه، چین و اوکراین نیز در میان منتخبین می باشند.

دکتر حسنایی رئیس دانشگاه هنر در ادامه نشست گفت: دانشگاه محل بروز اندیشه است و اندیشه هم در یک سیر تحولی شکل می‌گیرد چیزی که باعث همکاری بین دانشگاه هنر و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی شد این بود که اندیشه‌ای به نام اندیشه رضوی شکل گرفت که ما بر آنیم که این اندیشه را پرورش دهیم. و هدف از این کنگره بررسی و تحلیل این اندیشه است چرا که این اندیشه را ما به وجود نیاورده ایم.
رییس دانشگاه هنر گفت: ما در قدم اول هستیم و با امید به خدا مسیر ادامه خواهد یافت. حسنایی افزود: همت این کار از طرف امام رضا (ع) بوده و خاتمه آن را هم به امام رضا (ع) می‌سپاریم. پس ما قایل هستیم که مکتب هنر رضوی شناخته نشده یا کم شناخته شده است. دانشگاه سعی می‌کند به این وسیله کار اندیشه ورزی را انجام دهد. این مکتب چیزی بالاتر از ملیت ایرانی و دینی است بلکه یک مکتب جهانی است.


( ۱ )