دکتر امیر شکیبامنش و مهندس مهسان زنگنه

کتاب «توسعه و طراحی شهری کم تأثیر ...» منشتر شد

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰ کد : ۶۰۱۱ رویدادها
تعداد بازدید:۳۸۴

کتاب "توسعه و طراحی شهری کم تأثیر؛ رهیافتی کارآمد برای ارتقاء کیفیت اکولوژیک فضاهای شهری" تالیف دکتر امیر شکیبامنش، دانشیار طراحی شهری دانشگاه هنر و مهندس مهسان زنگنه (دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس) توسط انتشارات مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در تیراژ 1000 نسخه منتشر گردید.

آنچنان که در این کتاب آمده است تغییر در چرخۀ هیدرولوژیکی و کمبود منابع آب و ناکارآمد بودن مدیریت روان‌آب‏های سطحی به شکل مرسوم سبب شده است تا پایداری زیست ‏محیطی، جایگاه ویژه‏ای در طراحی شهری پیدا کند. در نتیجۀ مدیریت روان‌آب به سمت رویکردهای نوین که از فرایند‏های طبیعی برای بهبود کیفیت آب، منابع آب و مدیریت روان‌آب استفاده می‏کنند، حرکت نموده است. در این میان، توسعه و طراحی شهری کم‌تأثیر (LIUDD)  به ‏عنوان یکی از رویکردهای نوین و مؤثر در مدیریت روان‌آب‏های شهری و در جهت حفظ یا بازگرداندن شرایط هیدرولوژیکی طبیعی یک حوضۀ آبریز و بهبود محیط‏ زیست در آن منطقه به شمار می‌آید. در این روش اصول شهرسازی از دیدگاه هیدرولوژیکی مورد بازنگری قرار گرفته و بر این اساس، توسعه و ساخت‏وساز با توجه حداکثری به ویژگی‏های زمین با شرایط پیش از توسعه صورت می‏پذیرد.

با توجه به واقع شدن بخش وسیعی از ایران در اقلیم گرم و خشک از یک سو و کم‏آبی، آلودگی شدید منابع آب و خشک‏سالی‏های پی‏درپی در شهر‏های کشور از سوی دیگر، توجه بیش‏ از پیش به مسئلۀ مدیریت و استفادۀ بهینه از روان‌آب‏های سطحی در فضاهای شهری امری ضروری به نظر می‏رسد.

استفاده از رویکرد توسعه و طراحی شهری کم‌تأثیر و تکنیک‏های نوین مرتبط با آن در این کتاب می‏تواند مشکلات ناشی از جاری شدن روان‌آب‏های سطحی را کم نموده و از اثرات مخرب ساخت‏وسازهای شهری بر سیستم منابع آبی و عناصر اکولوژیکی در فضاهای شهری جلوگیری به عمل‏ آورد و از این طریق شهر را در مسیر رسیدن به توسعۀ پایدار در مفهوم حقیقی آن، یاری رساند.

این کتاب به بررسی مسائل عملی و مشکلات موجود در حوزه توسعه و طراحی شهری می‌پردازد و به جای تئوری‌های انتزاعی، بر راهکارهای عملیاتی که به شهرها در حل مشکلات اکولوژیک و محیط زیستی خود کمک می‌کنند، تمرکز می نماید. کتاب توسعه و طراحی شهری کم تأثیر نخستین اثر تالیفی در این حوزه در ایران به شمار می‌آید، که در آن به طور متمرکز به بیان روش های مدیریت بهینه روان‌آب‌های سطحی از طریق طراحی شهری پرداخته شده است. از این رو، این تالیف می‌تواند به عنوان یک راهنمای کاربردی برای محققان، شهرسازان، و مسئولان شهری در حل مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار شهری مورد استفاده قرار گیرد.