نشست خبری تفاهم نامه همکاری و قرارداد طرح های پژوهشی مکتب هنر رضوی

۰۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۵ کد : ۶۴۰۲ رویدادها اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۲۳
نشست خبری تفاهم نامه همکاری و قرارداد طرح های پژوهشی مکتب هنر رضوی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست انعقاد تفاهم نامه دائم همکاری و قرارداد یک ساله طرح های پژوهشی مکتب هنر رضوی به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران ظهر روز یکشنبه اول مهر ماه سال جاری در سالن پژوهشکده ی دانشگاه هنر ایران برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر حسنایی رییس دانشگاه ،دکتر رنجبران، معاون پژوهش و فناوری، حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس و محمدجواد استادی مدیر پروژه مکتب هنر رضوی برگزار شد.

آقای استادی درباره تقارن برنامه و یکم مهر ماه که روز آغاز فعالیت های اموزشی در دانشگاه ها است، گفت: تمدید تفاهم نامه همکاری دو مجموعه موضوع نشست امروز است. پیش از این تفاهم نامه ای سه ساله بین دو مجموعه منعقد شده بود که بعد از گذشت زمان موردنظر و رضایت هر دو مجموعه از روند همکاری و فعالیتهای انجام شده جهت ادامه و استمرار همکاری تفاهم نامه ای دائم بین دو مجموعه به امضاء رسید.علاوه بر این قرارداد پژوهشی به ارزش شش میلیارد تومان با محوریت پژوهش مکتب هنر رضوی هم امضا شد.

دکتر حسنایی رییس دانشگاه هنر ایران در ادامه گفت: ما سه سال پیش دست به دامان حضرت رضا شدیم تا هنر رضوی را در دانشگاه هنر تعریف کنیم. تعیین محورهای کار دشوار بود ولی به یاری خدا و امام رضا (ع) آنچه بدست آمد بالاتر از پیش بینی های ما بود.

سال گذشته همایشی بین المللی با موضوع مکتب هنر رضوی در مشهد برگزار شد که علاوه بر استقبال خوب از سوی پژوهشگران و علاقمندان به تحقیق در این حوزه دستاوردهای بزرگ و مهمی داشت که یکی از مهمترین دستاوردها برگزاری دوسالانه ی همایش بود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل تفاهم نامه دانشگاه هنرایران و آستان قدس بی زمان تعیین شد، گفت: قصد داریم امسال تمرکز فعالیتهای پژوهشی و تولید  مقالات و کتابها روی موضوعات مکتب هنر رضوی بیشتر شود. همایش سال گذشته شروع خوبی داشت که مسیر پژوهشی را از این طریق یافتیم. مکتب هنر رضوی چیزی نیست که دو سازمان تحت عنوان دانشگاه و موسسه افرینش ها تنها کار کنند ، امسال قصد داریم بین کشوری و بین سازمانی با حمایت دوستان کار کنیم و این قول را میدهیم که ما همیشه تحت عنوان مکتب هنر رضوی کار کنیم.

آقای حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های رضوی نیز با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان با هنر تنیده شده و هنرمندان همیشه آثار هنری بی‌مانند خلق و به یادگار گذاشته اند، گفت: هنر اینجا نه یک امر تزئینی بلکه واسطه انتقال مفاهیم به مخاطب جلوه می‌کند و موضوع زیارت با هنر، رنگ و فرم تنیده می‌بینید؛ معتقدم این مسیر باید ادامه یابد تا کشف رموز و رسیدن به یک چهارچوب و مدل را به زبان هنر داشته باشیم. این امر با همراهی اندیشمندان در حوزه پژوهش محقق می‌شود.

وی افزود: حتی هنر‌های نوظهور و نوپدید که اخیراً ایجاد شده هم مهم است و این ارتباط ما با فضای دانشگاهی و هنری را تنگاتنگ کرده است، در سه سال گذشته در ارتباط با دانشگاه هنر بار‌ها فعالیت کردیم و در عرصه پژوهش‌ها هم همکاری‌هایی شده، جلسات و اردو‌ها در فضای دانشگاهی و همین‌طور در مشهد و ارتباط فضای دانشجویی و هنر رضوی آنجا شکل گرفت. امیدوارم این مسیر هم به تولید نظریه و هم خلق آثار هنری برای حضور در زندگی مردم بیانجامد.

دکتررنجبران، معاون پژوهشی دانشگاه هنر ایران نیز گفت: اهمیت اسلامی شدن دانشگاه‌ها و سند اسلامی شدن اینجا خیلی برای ما مهم بود که با تفاهم نامه،ظرفیت پژوهش‌ها را تقاضامحور کردیم و پایان‌نامه‌هایی با موضوع هنر رضوی تعریف کردیم.

وی افزود:  تلاش بر این است در حوزه محتوایی از ظرفیت‌‍‌های قرارداد نهایت بهره را ببریم و سال قبل که کنگره بین المللی هنر رضوی در مشهد برگزار شد مشارکت خوبی از سوی اساتید و علاقمندان در این حوزه صورت گرفت و زمینه ی خوبی برای برپایی این دست فعالیتها بود. چند کتاب در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و تعدادی هم منتشر شده است. گرنت‌های اساتید داوطلب در اختیارشان قرار گرفت. 

در ادامه نشست آقای استادی گفت: تقویت ادبیات نظری مکتب نظری، گفتمان هنر رضوی، توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد، تربیت هنرمندان که به زبان روز کار می‌کنند و توانمندسازی دانشجویان هنر، برگزاری اردو‌های دانشجویی، حمایت از پایان‌نامه‌ها با موضوع هنر رضوی، نشست‌ها و کرسی‌ها و حمایت از ترجمه آثار و تاسیس نشریه علمی پژوهشی با حمایت وزارت علوم از جمله مفاد قرارداد جدید است.

وی افزود: مبلغی با هدف توسعه مکتب رضوی از سوی مرکز آفرینشهای هنری و دانشگاه هنر ایران به این امر تخصیص داده شده  و قرار است کارگروهی مشترک از نمایندگان مرکز و دانشگاه و یک نفر از خارج این دو سازمان تشکیل شود تا عناوین کلی پژوهش‌های مورد نیاز بررسی و در قالب فراخوان بزودی منتشر شود.

وی یادآور شد: هجده و نوزدهم مهر ماه نیز نشستی دو روزه با حضور اندیشمندان و پژوهشگران هنر اسلامی در مشهد خواهیم داشت، مقالاتی در این نشست ارائه می شود و شایان ذکر است که بیست نفر از اندیشمندان کشور ما در این نشست حضور می‌یابند. نکته قابل توجه این است که در این نشست از سایت سه زبانه فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی خواهیم کرد.

 


( ۳ )