مراسم رونمایی از کتاب "طراحی فضاها و مکانهای سالم" ترجمه دکتر طباطباییان برگزار شد

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۷ کد : ۷۱۴ رویدادها
تعداد بازدید:۱۴۳۸
مراسم رونمایی از کتاب "طراحی فضاها و مکانهای سالم" ترجمه دکتر طباطباییان برگزار شد

 

با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه هنر و تعدادی از ناشران هنری کشور مراسم رونمایی از کتاب "طراحی فضاها و مکانهای سالم"  نوشته اندرو ال دننبرگ، هاوارد فرومکین و ریچارد جکسون با ترجمه دکتر مریم طباطباییان، عصر روز چهارشنبه ۲۶ آبان در فرهنگستان هنر برگزار شد.
 
در این مراسم دکتر مریدی رئیس اداره انتشارات دانشگاه هنر وضعیت نشر هنری را در کشور بحرانی دانست و گفت با وجود تلاشهای همکاران فرهنگستان در برگزاری این نمایشگاه، همچنان مخاطبان این مهمترین کالای فرهنگی کم هستند. کتابهای هنری به دلایل فنی و چاپ، معمولاً پرهزینه هستند و کسانی که در نشر کتاب های هنری فعالیت می کنند به این حوزه تعلق خاطر داشته، در عین ضررهای اقتصادی به این کار مشغولند. وی همچنین ادامه داد: دانشگاه ها و از جمله دانشگاه هنر به سود و ضرر کتابها فکر نمی کنند و بیشتر به مسئولیت هنری و فرهنگی خود می اندیشند. بنابراین مطمئن نیستیم که این گونه کتاب ها در بازار موفق باشند ولی مطمئنیم که این کتاب می تواند یک منبع آموزشی خوب باشد. 
 
دکتر طباطباییان عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی و مترجم این کتاب در خصوص روند ترجمه این کتاب گفت: وقتی کتاب حاضر را در قفسه کتابهای دخترم که در دانشگاه ایلینوی امریکا در حال تحصیل است دیدم انگار گمشده ای را یافتم. کتاب بسیار خوب و مفیدی بود؛ من با کمک دانشجویانم آنرا ترجمه کردیم و در تمام مراحل از همیاریهای معاونت پژوهشی دانشگاه هنر برخوردار بودم. 
 
دکتر رزاقی معاون پژوهشی دانشگاه هنر نیز در سخنانی از اینکه در این وانفسای نشر چنین کتابی به همت استادان و دانشجویان دانشگاه هنر منتشر شده قدردانی کرد و گفت: یکی از دغدغه های من مسئله محیط زیست است  و من با این حوزه کمابیش آشنایی دارم. همین الان که کتاب را ورق زدم به جمله ارزشمندی برخوردم که می گوید "ما زمین را از فرزندانمان قرض گرفته ایم". جای بسی خرسندی است در شرایطی که تنفس در برخی شهرهای بزرگ کشور ما دشوار شده چنین فعالیتهایی در خصوص محیط زیست انجام می گیرد. امیدوارم کارهای بهتری در این خصوص صورت بگیرد و این کتاب زمینه و مقدمه ای برای این موضوع باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: همنشینی هنر و محیط زیست شاید برای برخی تعجب برانگیز باشد ولی همینجا اعلام می کنم که هفته پژوهش امسال با شعار هنر و محیط زیست برگزار خواهد شد زیرا اعتقاد داریم هنرمندان هم می توانند در محیط زیست کشورشان تأثیر مثبت داشته باشند.
 
بنابراین گزارش کتاب "طراحی فضاها و مکانهای سالم" به دنبال راه حل های شتابزده در حوزه محیط زیست نیست بلکه به دنبال راهکارهای منطقی و فکر شده ای است که می تواند تأثیرات طولانی مدت ماندگار باقی بگذارد. نویسندگان اصلی این کتاب سه پزشک هستند که به جای استفاده از حرفه خود  در درمان بیماری ها به ریشه موضوع پرداخته اند؛ آن را مورد بررسی قرار داده و به راهمارهای فوق العاده ای در این حوزه رسیده اند.