مستند «معبر» به کارگردانی دانشجوی دانشگاه هنر به جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ویزیون دوریل می رود

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۶ کد : ۹۳۸ رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۰۳
مستند «معبر» به کارگردانی دانشجوی دانشگاه هنر به جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ویزیون دوریل می رود

 

حضور فیلم مستند " معبر "  در جشنواره فیلم   Visions du Reel 
 
مستند معبر (safe Passage) به کارگردانی پیام پارسافر، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشگاه هنر، در اولین حضور جهانی به جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ویزیون دوریل می رود.
 جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ویزیون دوریل، یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمای مستند جهان در چهل و هشتمین دوره خود مستند کوتاه «معبر» به کارگردانی پیام پارسافر را در بخش مسابقه خود به نمایش می‌گذارد.
 
این فیلم در دو بخش مستندهای کوتاه و مستندهای کوتاه خلاق جشنواره به رقابت خواهد پرداخت. پیام پارسافر که پیش از این علاوه بر ایران در نقاط مختلف از جمله افغانستان و کشورهای آفریقایی تجربه ساخت مستند داشته، آخرین کار خود را با نگاهی متفاوت در زادگاه خود به اتمام رساند. مستند معبر صدمات ناشی از جنگ و اثرات زیست محیطی آن را در آبادان، خرمشهر و شلمچه به شیوه ای خاص به تصویر کشیده است. در نگارش فیلمنامه این مستند حسین فرخزاده به همراه پیام پارسافر همکاری داشته است.
 
این جشنواره در سال ۱۹۶۹ آغاز به کار کرد و در انتهای دهه هفتاد به اوج کمال خود رسید. در این جشنواره بود که امکان کشف آثار مختلف از کشورهای بلوک شرق و همچنین سایر کشورهای دنیا فراهم شده بود. همچنین در همین جشنواره بود که موضوعات بحث برانگیزی همچون سینمای مستقل، کشورهای جهان سوم و مسائل زنان به بحث گذاشته شدند. این شیوه تا سال ۱۹۹۵ ادامه پیدا کرد که مدیریت جدیدی سکان هدایت آن را به دست گرفت و نام آن را به Vision du Reel تغییر داد و از آن زمان تاکنون این نام بدل به یکی از مهم ترین جشنواره ها در سوئیس و سایر کشورهای جهان شده است.
 
در برنامه جشنواره هر گونه فیلمی، از آثار تجربی تا فیلم های مستند گزارشی، مقاله ای، خاطرات روزانه، حقایق تاریخی، حماسی و … را می توان مشاهده کرد. این جشنواره همچنین کارگاه های تخصصی بی شماری با حضور نام های برتر سینما برگزار می کند و در بخش نمایش های ویژه نیز فیلم های مختلفی به نمایش می گذارد.
 
جشنواره Vision du Reel در شهر نیون در کشور سوئیس و در مرکز اروپا واقع شده است و تلاش دارد پلی ارتباطی بین سه فرهنگ انگلیسی، آلمانی و فرانسوی ایجاد کند.
 
فیلم مستند معبر به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر آبادان) با تدوین سلمه اربابون ، طراحی صدا و صداگذاری حسن مهدوی ، جلوه های ویژه سلمان اربابون و مدیر تولید عماد سلمانیان در مراحل مختلف تولید گردیده است.
 
فیلم معبر تنها فیلم ایرانی راه یافته به جشنواره جهانی  Visions du Reel امسال است.