انتشارات دانشگاهی و هنری در نمایشگاه شهر آفتاب می درخشند!

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۲۵ کد : ۹۸۶ رویدادها
تعداد بازدید:۱۷۰۶
انتشارات دانشگاهی و هنری در نمایشگاه شهر آفتاب می درخشند!

 

سی امین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از سیزدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه جاری در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد.
 
طبق اعلام سایت اطلاع رسانی نمایشگاه، امسال دو هزار و ۷۸۲ ناشر داخلی و خارجی در فضایی به وسعت ۱۳۵ هزار متر مربع کتاب های خود را عرضه می کنند و شانزده و نیم میلیارد تومان اعتبار به عنوان یارانه برای استفاده اقشار مختلف مردم نظیر دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه اختصاص یافته است. روسای ۱۴نمایشگاه خارجی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت دارند و هر روز به نام یک استان و یک کشور، برنامه و نشست و مراسم خاصی متناسب با آداب اقوام و ملیت ها برگزار می شود.
 
دانشگاه هنر در سالیان گذشته با ارائه کتابهای منتشره سالهای اخیر در سالن دانشگاهی نمایشگاه حضور داشت. کتابهایی چون: ردیف موسیقی ایرانی(امیرحسین اسلامی)، نقاشی ایرانی(مهدی حسینی)، هارمونی قرن بیستم(هوشنگ کامکار)، ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی(فهیمه پهلوان)، عکاسی پایه و پیشرفته(رضانبوی)، ساختار ریتم در موسیقی ایرانی(محمدرضا آزاده فر)، تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی(شهاب الدین عادل)، فیلمنامه نویسی انیمیشن(سارا خلیلی و همکاران)، هنرمند ایرانی و مدرنیسم(کامران افشار مهاجر)، نمایش و فنون نمایشی و تئاتر خیابانی(شیرین بزرگمهر)، شهر(علی اشرفی) و....
 
امسال نیز طبق عادت مألوف همه ساله، سری به نمایشگاه کتاب زدیم و تصمیم گرفتیم در میان سالن های تو در تو و غرفه های بی شمار، سری هم به غرفه دانشگاه هنر بزنیم. حضور جدی دانشگاهها، حضور پرشور علاقه مندان کتاب و کتاب خوانی در سالن ها و غرفه ها، میهمانان ویژه و هنرمندان و اهالی فرهنگ در سرای اهل قلم و گفت و گوهای وزین فرهنگی فضایی سرشار از شور و نشاط نمایشگاهی داشت. فضایی که نه تنها محملی برای عرضه و فروش محصولات فرهنگی، بلکه بیشتر از آن، فضایی برای گفتمان و ایجاد روابط فرهنگی و علمی است.
 
به گروهی از دانشجویان دانشگاه هنر برخوردیم و از آنها درباره کتابهایی که دیده اند و غرفه هایی که بازدید کرده اند پرسیدیم. یکی از دانشجویان رشته هنر اسلامی گفت: انتشارات دانشگاه هنر علیرغم جایگاه خوبی که نزد مخاطبان خاص خود دارد، در سالیان گذشته عناوین جدید زیادی به شمار عناوین قبلی نیفزوده است. این در حالی است که ظرفیت تألیف کتاب توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه هنر بسیار بیش تر از این هاست و به صورت واقع بینانه می توان انتظار داشت در سال دست کم ۱۰ عنوان کتاب جدید تألیف استادان دانشگاه هنر توسط انتشارات دانشگاه به چاپ برسد. این را حتی با نگاهی گذرا به پیشخوان غرفه های دیگر نمایشگاه می توان به سادگی دریافت. زیرا کم نیستند کتابهایی که مولفشان از اعضای هیأت علمی دانشگاه هنر است اما در غرفه انتشاراتی های دیگر به فروش می رسند.
 
چندی پیش نیز یکی از مسئولان غرفه سالیان گذشته انتشارات دانشگاه هنر در نمایشگاه، می گفت: علاقه مندان و مراجعه کنندگان به غرفه ما انتظار دارند در حوزه های مختلف هنری کتابهای تخصصی و علمی خود را در غرفه دانشگاه هنر بیابند. آنها انتظار دارند این کتابها را از دانشگاه هنر تهیه کنند؛ زیرا این رشته ها در دانشگاه هنر تدریس می شود و استادان خوبی هم داریم که پیرامون این موضوعات تألیفات خوبی دارند. به قول یکی از کارشناسان حوزه چاپ دانشگاه، هر سال از محل فروش نمایشگاهی کتب انتشارات دانشگاه هنر درآمد چند ده میلیون تومانی نصیب دانشگاه می شود.
 
«ناشران حرفه ای و دانشگاهی حتی از استانهای دور در آفتاب درخشیدند؛ اما دانشگاه هنر در سایه بود. چرا امسال در نمایشگاه حضور نداشت. اگرچه دانشگاهیان هنری انتظار می کشیدند.» این جمله ای بود که یکی از دانشجویان دکترا  بیان کرد.